PDA

Vis full versjon : For lav blodprosent (Hb)

Tinúviel
13-12-2006, 21:14
Jeg har alltid hatt lav hb. Det har blitt tatt en haug med blodprøver, men ingen finner ut helt hvorfor den er lav. Jeg har fått beskjed at dette er noe jeg bare må leve med. (Men det gir meg jo en veldig god grunn til å slumre på sofaen om ettermiddagen. ;))

I forrige svangerskap fikk jeg ekstra oppfølging. På det verste var hb ned i 7.

På første svangerskapskontroll (for ca 2 uker siden) var den 9,9 - så høyt har jeg ikke hatt på lenge! :)

Men da jeg målte den i går var den 9,6.

Jeg er litt usikker på hva slags innvirkning for lav hb har for fosteret?

Vil det påvirke noe, eller er det bare meg det går ut over? (Angrer på at jeg aldri spurte legene på sykehuset om dette.)

Tossi
13-12-2006, 22:53
Det er faktisk bedre for fosteret med (for) lav blodprosent enn (for) høy. Nyere forskning har anslått at en Hb på 8,5-10,5 (et Hb-nivå som egentlig anses for å være moderat anemi) er gunstig for fosteret, og gir færre tilfeller av lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Grunnen kan være at en gravid takler lavere blodprosent bedre enn ikke-gravide fordi jernopptaket og sirkulasjonen optimaliseres under et svangerskap, og morkaka fungerer bedre ved lav blodprostent enn når blodprosenten blir høy, dvs. over 13,5 etter sv.uke 20 (gir 'tykt' blod og kan gi dårligere nærings- og oksygenopptak hos fosteret).

Er jo lov til å håpe at du klarer å unngå å få en Hb under 8 (alvorlig anemi), men du er jo fortsatt ganske tidlig i svangerskapet og Hb-nivået er på sitt laveste i sv.uke 28. Hvordan er jernlageret ditt (Ferritin)?

Rart at de ikke har funnet årsaken til den lave blodprosenten din, som regel skyldes det jo jernmangel eller noen ganger lavt stoffskifte. Tar du jerntilskudd, eller har det ingen effekt på deg? Det er jo noen som ikke er istand til å ta opp jern pga. problemer med mage/tarm.

Tinúviel
14-12-2006, 17:23
Tar du jerntilskudd, eller har det ingen effekt på deg? Det er jo noen som ikke er istand til å ta opp jern pga. problemer med mage/tarm.
Resultatene fra jernprøven har ikke kommet ennå.

Men jeg husker at ved forrige svangerskap var jernlageret innenfor "normalen", men hb var lav. Da jeg var 7 mnd på vei ble jeg lagt inn på observasjonsposten (da var hb nede på 7), og etter ymse tester fant de ut at jernlageret var blitt for lavt. Så resten av svangerskapet måtte jeg ta 100 mg jern.

May Lise
14-12-2006, 17:37
Jeg har hatt samme problem som deg i alle 3 svangerskapene. Det som har virket på meg er tilskudd av B12. Denne gang har jeg lavt, men egentlig ikke for lite B12, men er satt på injeksjoner likevel. Lav blodprosent har ellers så vidt jeg har forstått det ingen virkning på fosteret, som uansett tar det det trenger. Det bekymringsverdige er når det nærmer seg fødsel og det blodtapet det kan forårsake. Når det gjelder opptak skal ikke jern tas sammen med melk f.eks, og hvis en får problemmer med magen av å ta jern, anbefales linfrø. Ta to spiseskjeer rett fra boksen og skyld ned med masse vann. På boksen står det at en skal vanne ut linfrøene først, men det er ikke nødvendig.

Tinúviel
14-12-2006, 18:15
Ja, det minnet du meg på noe! Jeg må få sjekket B12 igjen.