PDA

Vis full versjon : Noen som jobber mindre nå/er sykemeldt?

Lillegull
30-08-2002, 16:44
Hei!
Sitter her og svimer igjen, og blir litt fortvila over meg selv. MÅ jobbe, har masse å gjøre, men jeg orker liksom ikke!! Ender opp med å sitte å kope eller lese her. Har vært veldig sliten i det siste.

Legen min foreslo å sykemelde meg litt sistgang jeg var der (feks 25-50% en periode) så jeg skulle komme mer ovenpå. Jeg føler at det er for ille, for jeg er jo helt frisk!! Dessuten er det jo altfor tidlig å begynne å bli sykemeldt nå? Men nå må jeg bare gjøre noe - jeg KAN ikke fortsette å være så uproduktiv på jobb! (Dårlig samvittighet :( ) Men hva skal jeg evt. si på jobben? Tror det er null forståelse for det her jeg jobber!

Før jeg tenker mer på dette vil jeg så gjerne vite hva dere mener om dette? Er det helt pinglete eller?

PS: Må jo bare fortelle at jeg ellers nesten aldri er syk eller borte fra jobb...

Tilla
30-08-2002, 17:01
Jeg ble tidlig 50% sykmeldt i de første svangerskapene. Jeg jobbet da i barnehage, og syns ikke det var noe særlig å gå der i halvørska hele dagen. Dårlig gjort overfor barna. Nå jobber jeg på kontor, og holder ut foreløpig i hvertfall. Helt annet arbeidstempo og jeg tar litt ekstra pauser når jeg føler for det. Jeg jobber som vikar og får bare korte kontrakter om gangen, selv om jeg har vært på samme sted i over 1 år. De vil ikke gi meg noe lenger om gangen siden jeg er gravid. Derfor prøver jeg å holde ut til jeg kan bli 100% sykmeldt frem til permisjon... Dumt å måtte tenke "taktikk", men sånn er det nå en gang. Tilbake til din situasjon; syns du skal ta mer hensyn til deg selv og babyen enn jobben. Sykmeld deg dersom du er sliten, og i hvertfall dersom legen foreslår det.

Tilla

Maine
30-08-2002, 17:21
Hei

Synes du bør høre på legen dersom han/hun anbefaler at du jobber mindre en periode. Hva med å gjøre avtale om "svangerskapspenger", dvs tilrettelagt arbeid med redusert arbeidstid. Jordmødre har skjemaer for dette. Det er ikke sykemelding og du får derfor ikke sykepenger, men vanlig lønn. Arbeidsgiver får delvis refusjon fra trygdekontoret, noe som kalles svangerskapspenger. To venninner av meg har hatt en slik ordning på jobben fra de var ca 5 måneder på vei. De arbeidet hhv 50% og 60% resten av svangerskapet.

Når det gjelder de andre på jobben vil jeg tro de har forståelse for at du vil trenger å redusere arbeidstiden. Hos oss er det full aksept for at gravide jobber redusert.

Husk at det er ikke bare deg det handler om, men at du har et barn i magen som er avhengig av at du får ro og hvile.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet!

Hilsen Maine

Sussi 2
30-08-2002, 17:50
Jeg ble første gang sykemeldt 100 % den 1.juli, og da var jeg sykemeldt i 14 dager, så hadde jeg ferie i en uke og var sykemeldt 14 dager etter det igjen. Jeg hadde en fryktelig hodepine hver dag :gal2:...og hadde ikke sjans til å sitte på jobb (sitter foran en pc hele dagen). Nå er jeg sykemeldt 50 % og jobber fra 08.00-11.45 hver dag og har gjort det de tre siste ukene...fortsatt pga av hodepine, og jeg kjenner at dette er mer enn nok...for når klokka nærmer seg tolv har jeg vondt i hodet og er kjempe sliten i ryggen! Vet jo selvsagt ikke hvordan det vil bli fremover, men så lenge formen er slik den er nå blir jeg nok å fortsette med det!

Så jeg synes du skal lytte til kroppen og doktoren din!

Lykke til videre :stakar:

Klemmer fra Sussi og :baby: 20+4

Loppa
30-08-2002, 23:09
Heisann Lillegull !

Jeg er enig med de andre her og syntes at du skal lytte til kroppen din. Er du sliten og trøtt, så sykemeld deg. Kanskje å jobbe kortere dager hadde vært en ide ?

Jeg jobber foreløpig 100% og det er ikke noe problem ennå. Men jeg vet at jeg ikke kommer til å presse meg. Den dagen jeg føler det sier stopp kommer jeg til å be om sykemelding. Først redusert for å se om det hjelper. Hvis det ikke gjør det, blir det 100%.

Det er viktig at du har det bra Lillegull. Tenk på deg selv og barnet du bærer. :) Skjønner at det kan være ubehagelig med tanke på kollegaene dine, men det er tross alt du og barnet som er viktig! ;)
Gjør det som føles rett for deg selv.

Klemmer fra Loppa & Lille Håp, 18+6.

Marian
31-08-2002, 17:13
Jeg har blitt 40% sykmeldt etter siste besøk hos jordmor. Grunnen er at jeg ikke legger på meg.
Barnet vokser som det skal, men det går hardt utover meg, så når jeg i tilegg fikk problemer med diare og fortsatt kaster opp sa hun stopp og at jeg var nødt til å roe ned å ta vare på meg selv.
De tar det pent på jobben, og avtalen er at jeg skal jobbe tre dager i uken fremover.

Som jordmod sa til meg så må en bare innse at man ikke er noe super-menneske, og at en ikke taper ansikt ved å redusere litt på farten.

Gleder meg til neste uke for da skal jeg ha helt fri på mandag og onsdag!!!

Marian og "lille krible" 19+6:baby:

Lillegull
04-09-2002, 11:55
Takk for svarene - godt med støtte! Mandag og tirsdag har vært litt bedre dager mht jobb, har hatt mye møter og det er greiere enn å sitte å skrive på utredningsrapporter og være kreativ osv (merkelig nok). Lettere å holde seg våken/følge med på møter syns jeg, selv om jeg har vært helt kaputt etter dagene.

Jeg har fortsatt litt dårlig følelse mht å be om sykemelding bare fordi jeg er sliten (jepp- føler nok litt at jeg taper ansikt --pysa liksom!!), så jeg skal prøve litt til og se om det bedrer seg. Jeg har jo verken hardt arbeid (som i barnehage feks) eller noen plager som hodepine eller sånn.

Jeg har avtalt med samboeren min at om jeg ikke blir bedre til neste kontroll (om ca. 3 uker) så skal jeg høre om jeg ikke kan få 25% sykemelding noen uker.

Marielle
05-09-2002, 19:11
Jeg har hatt det akkurat som deg. Jeg greier ikke å yte 100% og får da dårlig samvittighet for jeg er da ikke syk. Dessuten vil jeg helst se på meg selv (og bli oppfattet som) en person som takler det meste og har masse energi.

Da jeg var hos legen i forrige uke, foreslo hun at jeg skulle sykmeldes 30% en stund fremover. Jeg har i løpet av kort tid fått både urinveisinfeksjon og infeksjon på begge øynene, så legen min mente at dette var et signal om at jeg burde ta det litt mer med ro. Jeg sa jeg skulle tenkte på det. Jeg har aldri vært sykemeldt før, og knapt noen gang vært borte fra jobben pga sykdom, så jeg synes det var et stort skritt å ta. På mandag ringte jeg og takket ja, etter å ha tenkt på det i helgen.

Med 30% sykemelding kan jeg være hjemme en dag i uka, og ta litt kortere arbeidsdager ellers. Jeg fikk bruk for det allerede i går, for da var jeg helt gåen av forkjølelse.

Jeg synes du skal takke ja til litt sykemelding. Trolig vil du greie å være mer effektiv den tida du er på jobb. Jeg ser iallefall for meg at jeg vil greie å gjøre nesten like mye jobb som før hvis jeg bare er utvilt og sprek når jeg kommer på kontoret.

Marielle og Lykkeliten (halvveis i dag - hurra!)

Freja
05-09-2002, 20:52
Hei

Får henge på dem andre her. Lytt til kroppen din og hvordan du föler deg.
Selv jobber jeg enda. Skift (helg, formiddag, eftermiddag,natt, ledig) i tung industri, men tviler ikke ett sekund på å sykemelde meg den dagen det blir for mye.
JM har allerede tilbudt sig til å gjöre det pga. av jobben jeg har.
Enn så lenge funker det for min del, så da står jeg på.
Regner også med å få 60 dager ledig med 80% betalt fra forsikringskassa före födsel, så da er litt nedtelling som holder meg oppe også.:klapp:
Går i så fall hjem 23 oktober.

Kan jo også si at jeg har flaks og er både pigg og rask enda. Det er jo dessverre ikke alle som er det.
Og ha for all del ikke dårlig samvittighet for at du er hjemme. Det er ingen som takker deg for å gå rundt på jobben hele dagen og föler helt kass.
Hold deg heller hjemme og forbered deg på tiden som kommer etterpå. Da er det jo viktigere enn noen gang at du er pigg og opplagt, og ikke totalt utkjört.

Freja 23+0
:findag: