Vis full versjon : Får mor og datter like fødsler??
Stinemor
30-08-2002, 17:30
Jeg tar oppfordringen på å bli litt mer aktiv, og kjører på med et litt "dumt" innlegg.
Jeg har ofte hørt påstanden om at mor og datter ofte har ganske like fødsler. Dvs at har mor hatt lette og greie fødsler, så vil også hennes døtre få det. (Gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller men... man har vel ofte ganske lik kroppsbygning som sin mor?)
Er det noen som tør å bekrefte/ avkrefte dette??????:
Jeg må bare legge til at jeg enda ikke har turt å spørre min mor om hva slags fødsler hun har hatt...!! :p Er redd de var fæle...
God helg alle sammen!!
Stinemor (33+0) En ny uke er forbi....
Tiddelibom
30-08-2002, 17:49
Fødsler vet jeg jammen ikke - men jeg tror at endel døtre får et likedan svangerskap som sin mor - tenker på antall kilo opp i vekt, allmenntilstand, strekkmerker eller ei etc.
Jeg har i alle fall liknet endel på min mor når det gjelder akkurat dette!
Tiddelibom 32+1
Mora mi sier til stadighet når det gjelder svangerskap og fødsel at "det trenger du ikke bekymre det for, for det er ingen i vår familie som har hatt det problemet", men kan jeg stole på det da? Det virker ikke egentlig sånn når jeg begynner å summere opp....
Et par eksempel:
- bekkenløsning finnes visst ikke i familien, og det har heller ikke jeg fått (bank i bordet). Er dette genetisk betinget?
- mamma gikk opp 20-25 kg i svangerskapet men jeg ser ut til å holde meg godt under det foreløpig :)
- mamma var kvalm og spydde mye de første 3 mnd, mens jeg har vært frisk som en fisk (og åt som en gal i starten) ;)
- jeg og mine søsken kom akkurat på termin! Så min mor beroliger meg med at det gjør sikker mine barn også. Det vil tiden vise! Jeg krysser fingrene for det!
- jeg og søsken var små og nette ( ca 3300 og 50 cm), men her spiller vel genene til sambo så mye inn at det er vel ikke noe å trøste seg med, for de var 53-56 cm og 4 kg+ :eek: :soh:...
- har ikke spurt om detaljer om fødselen, men det tok iallefall ikke fryktelig lang tid, det var jævli vondt og en stooor opplevelse (revning, klipping osv venter jeg med å spørre om). Ingen keisersnitt, hodefødsler på alle, og ingen sugekopp eller tang. :) :)
- mamma slet med å gå ned i vekt etterpå:uff:
- mamma har knapt strekkmerker :klapp:
- vi har ganske lik kroppsbygning
Noen andre som har sammenlignet??
Hilsen
Snoopy
Jeg lignet desseverre p åmormor når det kom til fødsel jeg.... Mammaen min har fått 3 barn og alle tre har kommet ut på kort tid...
Søster'n som er eldst veide 3500 gr og var 48 cm lang og kom 1 mnd for tidlig.
Broder'n kom nesten 3 uker over termin og veide 5300 gr og 51 cm lang.
jeg (minstemann) var 4500 gr og 49 cm lang. Jeg km visst til termin.
Jeg brukte 48 timer fra vannet gikk til guttungen ble forløst ved vakum..... Han var født 3 dager før termin og veide 3160 gr og var ca 50 lang.
Mormor fikk bare et barn og det er jo da min kære mor:)
Hun lå også i 2 døgn og mammaen min veide ikke mere enn ca 3000 gr.
Det som imidlertid har vært felles for oss alle tre er en stor melkeproduksjon.
Både mamma og mormor ga melk til morsmelksentralen (som fantes den gang på alle helsestasjoner)
Jeg hadde også masse ekstra melk sist som jeg frøs ned.
Hvordan denne fødselen blir gjenstår jo å se da... jeg er spent, men ser frem til å føde.
:findag:
Jeg spurte jordmora mi om det var vanlig og ligne på mora si og ho sa at det hadde ikke noe å si hvordan mødrenes fødsel hadde vært, fortalte henne da om min mors grusomme fødsler.
Første ungen døde i magen til mamma det siste døgnet og hun ble satt igang med drypp og fikk jo allverdens dop siden barnet allerede var dødt, men da holdt hun på i ca. 8 timer.
Andre barnet da startet fødselen tidlig på lørdags morgenen og søstern min var ute seint på søndags kvelden, så da holdt hun på i litt over halvannet døgn og det ble visst litt dramatisk på slutten fordi hun lå tullet inn i navlestrengen.
Tredje barnet (jeg) ble tatt med haste-snitt fordi jeg holdt på å dø inni magen til mamma. Så jeg håper for guds skyld ikke at jeg ligner på mamman min når det gjelder akkurat det. Men når vi var på svangerskapskurs på sykehuset så sa hun jordmoren som holdt kurset at vi kunne gå hjem og spørre mødrene våre hvordan fødsler de hadde hatt, for mest sansynlig så kom vi til å få lignende fødsler (det er ikke rart at jeg gruer meg mere til å føde etter at jeg var på det kurset enn jeg gjorde før) Ei venninne av meg håpet at hun skulle ligne på moren sin for hun hadde hatt så innmari greie fødsler, men ho hadde en helt forferdelig fødsel, så det stemmer ikke alltid hvertfall.
Nå har jeg sikkert skremt alle med det fæle innlegget mitt, så nå skal jeg gi meg!
Lykke til alle sammen :birth:
Klemmer fra BigMama 34+2 ;)
Når det gjelder plager i svangerskapet så har ikke mamma hatt de samme som meg. Hun var frisk som en fisk hele svangerskapet.... Jeg var kjempe kvalm i begynnelsen, har hatt problemer med ryggen hele veien, og nå bekkenløsning..
Så det stemmer i alle fall ikke i mitt tilfelle...!
Kos Puncky (35+0)
Tidl. bruker
30-08-2002, 23:43
I forhold til svangerskapet ligner jeg en del på mamma. Vi har ikke vært kvalme, ikke fått strekkmerker og ikke lagt på oss noe særlig.
Jeg trodde at jeg skulle ligne på mamma når det gjaldt fødsler også, men der tok jeg feil. Mamma har født alle sine barn før termin, jeg er eldst og ble født elleve dager før. Jeg fødte min sønn på termindatoen, men da hadde jeg ventet lenge.
Mamma har hatt lette fødsler og det gikk fort, hun hadde effektive veer. Jeg våknet klokken seks om morgenen med veer og trodde jeg skulle få et barn på ettermiddagen en gang. Jeg hadde tre min mellom veene klokken 13, men junior var ikke ute før kvart på seks morgenen etter. Det tok 24 timer, og mine veer var M-G (middels-gode) i to timer av hele fødselen.
Malinmor
31-08-2002, 00:10
Jeg og min mamma ligner ikke på hverandre hva fødsler anngår:uff: Totalt forskjellige;) Fødsels legen min sa til meg at det var 50% av 50% av mor og datter som fikk like fødsler:bonk: Og da er man liksom like langt:bonk: :bonk:
Jeg er den eneste i familien som har hatt bekkenløsning også, og det til de grader:sint:
LYKKETIL!!!!:stakar:
Velll... Hvis jeg skal føde på samme måte som min mor vil det bli slik:
Med nr 1 vil jeg bruke minst 28 timer med smerter... Kan gå under hard fødsel. Dette var da meg....
Med nr 2 vil jeg bruke ca 10 timer og være en middels enkel fødsel.
Nr 3 vil skli ut....
Jeg har ikke hatt et likt svangerskap som min mor, og vi er heller ikke likt bygd, så jeg tror ikke vi får samme type fødsler egentlig.....
Og min søster slet med begge sine to, men brukte ikke så lang tid. De satt fast og hun trengte hjelp med vakum og slikt....
Men vi får vente og se hvilken type fødsel det blir. Jeg gurer meg i hvertfall ikke (enda).
-Marlene-
31-08-2002, 06:11
at vi er like som mødrene våres.. min mor fødte meg i 2 mnd før tiden, og hadde en traumatisk fødsel... :(
Og hun eier ikke en eneste strekkmerke, og jeg fikk strekkmerker allerede i 16 års alderen :sint: så jeg er nok ikke lik min mor sånn sett.. videre veide min mor under 50 kg frem til hun var godt over 30.. og det gjør ikke jeg... jeg trur ikke det stemmer ihvertfall...
Jeg går til kontroll til gynekolog og jordmor.
Da jeg var hos gynekologen sist, spurte hun meg om hvordan fødsler min mor og søster har hatt.
Jeg sa at de har hatt helt normale fødsler (ingen seteleie og slike ting) og da sa hun at sjansen er veldig stor for at jeg får det på samme måten.
Siden hun spurte må det jo være en viss likeht:???:
Ikke at jeg henger meg opp i det, men jeg gleder meg faktisk enormt til fødselen og til endelig å få møte han som har bodd inni magen min i 9 mnd av mitt liv:)
:baby: 34+1
Tidl. bruker
01-09-2002, 23:24
Jeg hadde iallefall ikke slik som min mor verken når eg gikk gravid sist eller under fødselen.:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.