PDA

Vis full versjon : Kvalme og jobb.

pascal
04-01-2007, 00:24
Dere som er plaget med kvalme. Hvordan kommer dere dere igjennom arbeidsdagen?

Jeg har begynt med skikkelig kvalme allerede nå:gaah: og sliter sånn på jobb.
Jeg har en jobb med bare gåing og løping, sitter aldri ned. Masse kunder og langt til do. Det er værst på ettermiddagen, og det passer ekstra dårlig siden jeg jobber 12-20.

Noen som har noen tips? Føler jeg er grønn i tryne halve dagen.:urk:

Reggius
04-01-2007, 01:43
Heisann... gratulerer med nurket i magen :)
Jeg føler med deg - ble også tidlig kvalm. Jeg jobber i barnehage og som hos deg så er det mye ståing og gåing - sjelden ro. Dessuten mye mat og drittlukt...:urk: Jeg hadde ingen mulighet til å løpe fra barna ved bleieskift og matlaging, så dermed ble jeg sykemeldt. Gledet meg over at det gikk gradvis over ca. uke 16. Gledet meg til å komme på jobb da - men hva skjer, jo da, bekkenet slår fullstendig krøll og jeg er fremdeles sykemeldt... Har nå vært sykemeldt i mange uker og det er kjedelig... Håper du finner en løsning på det. Arbeidsgiver er som regel den som kan gjøre livet lettere for deg, men regner med at du kanskje ikke har lyst til å fortelle det ennå!? Salt kjeks og cola kan være en god kur?!

Lykke til - uansett!

Reggius

alisenn
04-01-2007, 08:49
Sitrondrops og bringebærdrops hjelper, og er verdt et forsøk!

zeppelin
04-01-2007, 09:01
Jeg gikk noen uker med kvalme og prøvde alle mulige kjerringråd og tips. I min jobb sitter jeg mye på samme sted og snakker med folk i telefon, behandler saker etc. Etter å ha prøvd så godt jeg kunne fant jeg ut at jeg ikke orket. Jeg kunne begynner å grine ved tanken på enda en telefon/kunde, orket ikke forholde meg til arbeidskolleger. For min del gikk kvalmen utover min evne til å forholde meg til andre mennesker, jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å tenke på noe annet. I tillegg til kvalme var jeg helt utslitt, trøtt og hadde null energi. Ingen god kombinasjon.
Ble 100% sykmeldt frem til ca uk 13, da begynte det å gi seg.

GOD BEDRING! Lykke til og ta vare på deg selv. Som regel er det over etter de første 3 :kryss:

pascal
04-01-2007, 11:46
Takk for svar.

Nei sjefen får nok ikke vite det enda nei. Ikke kan han gjøre så mye heller, det finnes ikke andre arbeidsoppgaver. Dessuten er han en liten jypling på 22.

Jeg får prøve å ha noen bringebærdrops i lomma. Så får jeg holde ut i et par mnd til, til det forhåpentligvis roer seg.
Sykemelding orker jeg ikke.

*Vendela*
04-01-2007, 19:54
...det kan ikke være så ille viss du ikke orker sykmelding??!
Jeg ville iallefall bedt om det. Viss du har en så stressende jobb, og er så kvalm at du må spy, er det ingen skam å sykmelde seg altså! :snill:
De fleste som er så kvalme gjør jo det...

pascal
04-01-2007, 20:41
Jeg vil ikke ha sykemelding fordi jeg blir gal av å gå hjemme. Jeg vil med stor sannsynlighet bli sykemeldt utover i svangerskapet derfor vil jeg helst unngå det nå så tidlig.
Og jeg vil virkelig ikke si noe til sjefen enda.

Det er ikke snakk om at det er en skam å sykemelde seg, bare at jeg foretrekker å jobbe.
Hvor ille kvalmen er vet vel bare jeg. :snill:

Ja jeg kaster opp innimellom, men får som regel en liten forvarsel. Jeg vil faktisk heller være på jobb og spy, enn å gå hjemme hele dagen å spy. Det var derfor jeg spurte om råd for å redusere kvalmen.

dine22
04-01-2007, 21:47
kan jo prøve ingefær kapsler. eg syntes di hjalp litt, men har vert sykemeldt 4-5 uker, men nå begynner kvalmen å gi seg litt.. hper du snar bler litt bedre.

*Vendela*
06-01-2007, 13:56
Jeg vil ikke ha sykemelding fordi jeg blir gal av å gå hjemme. Jeg vil med stor sannsynlighet bli sykemeldt utover i svangerskapet derfor vil jeg helst unngå det nå så tidlig.
Og jeg vil virkelig ikke si noe til sjefen enda.

Det er ikke snakk om at det er en skam å sykemelde seg, bare at jeg foretrekker å jobbe.
Hvor ille kvalmen er vet vel bare jeg. :snill:

Ja jeg kaster opp innimellom, men får som regel en liten forvarsel. Jeg vil faktisk heller være på jobb og spy, enn å gå hjemme hele dagen å spy. Det var derfor jeg spurte om råd for å redusere kvalmen.

Ok, tenkte bare at det faktisk ikke blir kjedelig å gå hjemme når man er så dårlig, da er det bare en befrielse å slippe jobb! :sparke: Men råd mot kvalme må vel vere å spise veldig ofte og drikke mye. Det hjalp iallefall på meg. Og sitte i stedet for å stå (noe som ikke alltid lar seg gjøre på jobb da..).
Ellers er frisk luft og lakris, kanskje?! :vetikke:

Hildeje
06-01-2007, 14:05
Skjønner godt at du ikke vil sykemelde deg for slik er jeg også.
Her drikkes det ingefærte (kald eller varm uansett) og det hjelper. Er ikke så veldig god, men får det nå ned på et vis. Så prøv det.

tigi
06-01-2007, 15:37
Jeg ble sykemeldt fra uke 8- 20.... ufattelig kvalm..liggi på sofaen,hentet mat og løpt på do i 3 mnd...:stønn:
Fikk et tips og det var fersk ingefær..kutte det i masse masse småbiter og ha kokt vann og la trekke litt før du siler det av,ei venninne av meg brukte det ved hennes 2 svangerskap og hun fikk tilbake hverdagen :) hjalp dessverre ikke på meg...og det smaker IKKE som det lukter ;)

Farris
06-01-2007, 20:43
Jeg jobber på en dement avdeling på sykehjemmet her. Men jeg har vært sykemeldt siden August,altså før jeg ble gravid. Planen er eller var at jeg skulle begynne i aktivsykemelding nå i Januar,men spørs hvordan det går når jeg allerede har vært kvalm i 3-4 uker alt. Er jo ikke bare parfyme det lukter på jobb og jeg reagerer veldig på lukt. Men jeg går til akupunktur og håper det kan hjelpe meg litt framover slik at jeg får begynt å jobbe igjen. Tenker jo litt på pengene også...:rabla:

pascal
06-01-2007, 21:57
Takk for alle svar.

Nå ser det imidlertid ut som kvalmen har forsvunnet :nervøs: så problemet er vel løst.

Jeg trøster meg med at puppene fortsatt er ømme, og at jeg kjenner det jobbes der nede. Håper bare jobbingen er positiv og ikke mensen som er på vei. :noia:

Denne leken er ikke for de med dårlig hjerte nei.