Vis full versjon : Bekkenløsning??
Har et spørsmål til dere der hjemme ang. bekkenløsning. I følge doktorer her borte er dette nemlig et skandinavisk fenomen og det finnes ikke en gang et engelsk ord for bekkenløsning!
Det skjer jo stadig med norske gravide og jeg lurer virkelig på hvorfor det ikke skjer her eller om det skjer her men ikke blir diagnosert på samme måte??
Merkelige greier...Dere som har eller har hatt det (håper det ikke er mange!) kan dere forklare meg akkurat hva det er og hvordan det føles???
stratos & nr. 2 17+5
Tidl. bruker
30-08-2002, 22:50
Hei!
Jeg har bekkenløsning!:sint:
Jeg har hatt det siden jeg gikk gravid med førstemann for 3 år siden. Etter fødselen har jeg vært veldig bra i perioder, men med kraftige tilbakefall. Nå har den slått til igjen,:leiseg: , og jeg er bare i uke 18(snart 19). Jeg skal nå begynne med fysikalsk behandling, og må gå til anskaffelse av krykker.
Bekkenløsning er smerter du har i korsryggen, eventuellt i baken, og de stråler ofte ned i beina. For meg virker det av og til som musklene låser seg, og jeg klarer ikke bevege meg.:(
Det er ganske så smertefullt, men den jeg føler det går mest utover er sønnen min, som ikke kan få krype og herje på meg som han ønsker. Jeg klarer heller ikke sitte på gulvet sammen med ham, det meste av lekingen foregår på bordet.
De fleste gravide opplever bekkenløsning i en eller annen form, da gjerne på slutten av svangerskapet. Men heldivis blir ikke alle like sterkt plaget.:)
For håpe for din del at du slipper unna det verste, og klarer de daglige gjøremål!
Lykke til iallefall!!
Klemz
at bekkenløsning forekommer hyppigere hos kvinner med av skandinavisk avstamming i utlandet. Leste dette på Medscape som er et sted for medisinske artikler. Disse virker veldig seriøse selv om jeg bare leser abstraktene.
Det er ikke noe eget ord på engelsk, men "lower back pain in pregnancy" er ikke uhørt. Det er kanskje noe genetisk hos oss nordboere som disponerer oss for dette.
Dersom dette er tilfelle betyr det også at "nye" nordkvinner" ikke får dette i like stor grad.
Kiropraktoren min kom forresten med en kommentar om dette. Han mener at nå om dagen blir alle ryggproblemer hos gravide tilskrevet bekkenløsning. Symptomene er ofte lik Isijas og han mente at dette ofte kunne være det.Han mente også at hen både kunne forebygge og lindre ryggproblemer hos gravide, enten det skyldes det ene eller andre.
Tidl. bruker
31-08-2002, 11:04
Jeg diskuterte bekkenløsning med to venninner som er fra Sveits og Bosnia/Kroatia, og fremla teorien til om gangvaner (at vi norske kvinner ikke svinger like mye med hoftene som de lengre sør.) De sa nei nei nei, det stemmer ikke. For det første går de på samme måte som oss norske kvinner, og for det andre så fikk hun fra Sveits alvorlige plager med bekkenet, og hun fra Bosnia/Kroatia har ei kroatisk venninne som også fikk bekkenløsning...etter å ha bodd i Norge noen år!
Vi diskuterte litt frem og tilbake HVA er det som gjør at det er fort gjort å få bekkenplager i Norge fremfor andre europeiske land...og fant ut at nordmenn spiser mye mindre frukt enn de. Dessuten smaker ikke frukta som selges i butikkene bra (i følge dem), antageligvis pga for lite sollys. Så vi tror rett og slett at det er i grunn for lite sollys som gjør at Skandinavia er et utsatt land. Og for lite godt solmoden frukt :)
Noen som kan bekrefte/avkrefte vår lille teori? :bryn:
Dette kom vi som sagt frem til ved en liten diskusjon, har ikke sjekka det opp med eksperter. Men det må jo være et eller annet Norge mangler iom at "utenlandske nordmenn" også får bekkenplager. Det vil si at det ikke trenger nødvendigvis å være genetisk...men hva vet jeg?
Klem fra
Z 15+6 (4 måneder i morgen!!!)
Tidl. bruker
01-09-2002, 02:08
Jeg har bekkenløsnig! :sint:
Slitt med det siden førstemann, bra til tider. Men nå som jeg er 13+5 på vei er det begynt å merkes mer igjen!:(
Men går til fysio.;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.