PDA

Vis full versjon : sykepenger/fødselspenger

Ann Christin
09-02-2003, 15:57
Hjelp meg, den som kan...! Jeg er gravid.. Jobber som hjelpepleier på en tung psykiastrisk avdeling. Mange tunge løft, og fare for slag og spark. Er bare 4 uker på vei (regnet fra mens). Har bare 18% stilling fast (det store problemet i helsevesnet!!) men jobber 100% i praksis (ekstravakter +++). Den dagen jeg blir sykmeldt, hvordan blir sykepengene regnet ut?? Hva regnes de av?? Jeg vet at jeg skal ha "det jeg ville hatt dersom jeg var på jobb", men det er det jo ingen som vet... Jeg får jo betalt for det jeg HAR jobbet.. Regnes det gjennomsnitt for : I fjor? De siste månedene (evt hvor mange), siste 4 uker (har jeg hørt..) eller hva?? Problemet er at jeg ikke jobber så mye NÅ, har ikke så mange vakter.... Og dersom sykepengene blir regnet fra det jeg jobber nå, da blir det jammen lite lønn i mange måneder. I tilfelle er det en veldig urettferdig måte å regne på, for jeg har jo jobbet MYE i mange måneder. Det varierer fra måned til måned, og da bør dem vel ta grunnlag fra flere måneder? Hva så med fødselspenger, blir det likt som sykepengene dersom jeg velger 100% i 9 mnd. Er redd jeg blir sittende igjen lite syke- og fødselspenger... Huff, dette ble langt, og kronglete- håper noen skjønner, -og vet..!:???:

charlie
10-02-2003, 11:00
etter det jeg vet blir det regnet et slags gjennomsnitt for dem som har uregelmessig inntekt fra trygdekontorets side.

men du bør høre med lønnskontor/personalavdeling - det hender det er gunstigere vilkår etter tariffavtale på arbeidsplassen enn det er etter folketrygdloven (det er som regel bare et "minimum").

for vikarer o.l. er det vel ofte sånn at de får sykepenger ut fra de vaktene de har blitt satt opp på de dagene de er syke.

men er det aktuelt for deg med sykemelding? ville tro at det ble snakk om omplassering hvis mulig og hvis ikke - svangerskapspenger?

Ann Christin
10-02-2003, 12:51
hva vil svangerskapspenger si?? Blir det regna likt som sykepenger? Går det utover permisjonen? Tror ikke lønningskontoet kan hjelpe meg (jobber i kommunen), hadde jeg hatt fast stilling så, men har bare 18% (dvs 2.hver helg), men jeg jobber jo som sagt heltid, men får timebetalt for hver vakt (også de "faste". Har ikke fast lønn på de"faste"vaktene heller, er bare sikker på at de vaktene er mine....hvis du skjønner... Skriver timer for alt jeg jobber, og ingen jobb=ingen timer, altså er det trygdekontoret som betaler. De første 2 ukene (arb.giver perioden) får jeg betalt av arb. giver for de vaktene jeg var satt opp på i de to ukene..... Hva skal til for å få svangerskapspenger, da?:findag:

charlie
10-02-2003, 14:35
..regnet med at du jobbet i det offentlige, det gjør jeg også. det jeg mener, er at disse HELT SIKKERT har vært borti tilsvarende situasjons som det du er i før - flere ganger...

som du selv skriver, er dett vanlig i f.eks. helsevesenet. dvs. at de vet hvordan de skal regne ut sykepenger for deg dersom du blir sykemeldt. siden du jobber i kommunen, er det god sjanse for at tariffavtalen er minst like god som minimumsytelsen fra trygdekontoret, og kanskje bedre.

og så svangerskapspenger: arbeidsgiver har plikt til å omplassere en gravid dersom graviditeten hindrer henne i å utføre jobben, elller jobben hennes er skadelig (det kan være vold som du kan oppleve eller f.eks. kjemikalier i en frisørsalong eller i industrien). dersom arbeidsgiver ikke har noe å tilby, har du krav på svangerskapspenger istedetfor. som det står over; se annet sted på siden for mer info.!!

Ann Christin
11-02-2003, 11:48
Nå skjønner jeg....... Jeg skal ta kontakt med lønningskontoret og høre. Joda, jeg er i det offentlige (kommunen).... Kanskje det ordner seg da, på et vis..... Når jeg fikk sønnen min for 3 år siden var det veldig greit, for da hadde jeg 100% stilling og fikk samme lønna i sykepenger/fødselspenger, utbetalt fra arb. giver, også fikk dem igjen penger fra trygdekontoret. Men jeg har hørt at som vikar (som skriver timeliste), er det Trygdekontoret som skal regne ut hva du skal ha, og utbetale direkte....

cormatic
12-02-2003, 02:36
Sjekk ut trygdekontorets nettsider (http://www.trygdeetaten.no)! Her bør du vel kunne finne den informasjonen du leter etter...

flyfly
23-02-2003, 13:46
Du har sikkert fått svaret for lengst...men..
Jeg undersøkte dette på vegne av en person for noen år siden.
Du har krav på lønn tilsvarende det du reelt jobber. Det har ikke noe å si at du har 18 % ell fast. Hvis du pleier å jobbe 100% så får du det du pleier å tjene. Et grunnleggende prinsipp bak sykepengeordningen er at man som arbeidstaker ikke skal tape forventet inntekt selv om man er syk.

Den gangen jeg undersøkte dette så var det avsagt kjennelser som avklarte dette en tid før. Dette bør jo nå være kjent for alle trygdekontorer og for lønningskontorer.
Men: i det offentlige spes på store sykehus feks så har de ofte dårlig oversiket over ansattes rettigheter og begår ( ihvertfall da jeg var inne og hjalp noen) feil.

flyfly

flyfly
23-02-2003, 13:50
ps
Et stort sykehus ville den gangen ikke utbetale sykepenger tilsvarende det personen reelt arbeidet, men de fikk en oppdatering på gjeldende rett og måtte gi seg.

Det er jo ganske vanlig i helsevesenet at (det spekuleres? i at) personer går i små stillinger og tar mengder med ekstravakter. Disse personene har da også krav på samme lønn ved sykdom.

så det så...