PDA

Vis full versjon : sykepenger/fødselspenger

Ann Christin
09-02-2003, 15:57
Hjelp meg, den som kan...! Jeg er gravid.. Jobber som hjelpepleier på en tung psykiastrisk avdeling. Mange tunge løft, og fare for slag og spark. Er bare 4 uker på vei (regnet fra mens). Har bare 18% stilling fast (det store problemet i helsevesnet!!) men jobber 100% i praksis (ekstravakter +++). Den dagen jeg blir sykmeldt, hvordan blir sykepengene regnet ut?? Hva regnes de av?? Jeg vet at jeg skal ha "det jeg ville hatt dersom jeg var på jobb", men det er det jo ingen som vet... Jeg får jo betalt for det jeg HAR jobbet.. Regnes det gjennomsnitt for : I fjor? De siste månedene (evt hvor mange), siste 4 uker (har jeg hørt..) eller hva?? Problemet er at jeg ikke jobber så mye NÅ, har ikke så mange vakter.... Og dersom sykepengene blir regnet fra det jeg jobber nå, da blir det jammen lite lønn i mange måneder. I tilfelle er det en veldig urettferdig måte å regne på, for jeg har jo jobbet MYE i mange måneder. Det varierer fra måned til måned, og da bør dem vel ta grunnlag fra flere måneder? Hva så med fødselspenger, blir det likt som sykepengene dersom jeg velger 100% i 9 mnd. Er redd jeg blir sittende igjen lite syke- og fødselspenger... Huff, dette ble langt, og kronglete- håper noen skjønner, -og vet..!:???:

charlie
10-02-2003, 11:00
etter det jeg vet blir det regnet et slags gjennomsnitt for dem som har uregelmessig inntekt fra trygdekontorets side.

men du bør høre med lønnskontor/personalavdeling - det hender det er gunstigere vilkår etter tariffavtale på arbeidsplassen enn det er etter folketrygdloven (det er som regel bare et "minimum").

for vikarer o.l. er det vel ofte sånn at de får sykepenger ut fra de vaktene de har blitt satt opp på de dagene de er syke.

men er det aktuelt for deg med sykemelding? ville tro at det ble snakk om omplassering hvis mulig og hvis ikke - svangerskapspenger?

Ann Christin
10-02-2003, 12:51