Vis full versjon : Total Ruptur
Jeg hadde total ruptur da jeg fødte sist..
Det jeg lurer på er : Er det stor sjans for at dette skjer neste gang og ? Noen erfaringer ?
Jeg har ikke hatt det selv. Men både svigerinnen min og en venninne fikk det under første fødselen. De hadde begge keisersnitt ved andre fødsel pga fare for ny ruptur. Det er jo ikke sikkert det skjer andre gang, men større sjans.
Legen jeg var på kontroll hos for å sjekke tilstanden etter fødselen (total ruptur grad 4) anbefalte meg å be jordmor klippe ved senere fødsler, men nevnte ingenting utover dette. Etter å ha lest litt i dag, skjønner jeg at mange blir tilbudt og velger keisersnitt ved senere anledninger på grunn av faren for ny ruptur. Mulig de har forskjellig praksis ved forskjellige sykehus. I løpet av dagen har jeg også lest at keisersnitt blir ansett som mindre alvorlig og komplisert enn total ruptur, selv om jeg har en forestillling om det motsatte. Jeg kommer til å be om samtaler med jordmødre og gynekolog for å finne ut av dette.
Jeg hadde total ruptur første fødsel, men skal føde normalt denne gangen. På sykehuset her, sier de at det ikke er noe større sannsynlighet for at det skjer igjen, men at de er ekstra obs og gjør det de kan for at det ikke skal skje igjen. Har hørt om flere med total ruptur første gang, hvor det har gått bra med senere fødsler.
Jeg ble anbefalt keisersnitt, av legen jeg var hos på etterkontroll, på analpoliklinikken, dette fordi jeg har blitt veldig bra, og de ikke vil risikere at jeg skal revne en gang til, og bli ordentlig ødelagt.
Legen jeg var på 6mnd kontroll hos, sa at de ikke skulle stoppe meg hvis jeg ville føde vaginalt, men at det ikke var noe automatikk i å få keisersnitt heller. Men det ble skrevet i journalen min, at hvis jeg ville ha det, skulle jeg få det.
Klarte jeg å få frem at det dreier seg om 2 forskjellige leger :gruble:
Takk for svar alle sammen.
Vil uansett ha samtaler med jordmor/lege ved neste svangerskap. Bare kjenner jeg gruer meg allerede :grøss:
Leophee - jeg ble klippet , men revnet allikevel videre.. Jenta mi ble tatt med vacuum til slutt etter mange timer.
Har helst ikke lyst å ta keisersnitt , har nemlig lyst å oppleve en kort og fin fødselsopplevelse neste gang, uten koplikasjoner av noe slag ;)
Merkelig så ulike beskjeder man får etter en totalruptur da.
Jeg var med på et forskningsprogram etter sist fødsel pga totalruptur. De sydde meg på en "ny" måte, og jeg har vært til flere undersøkelser etter fødselen. Sist kontroll fikk jeg beskjed om at det overhopde ikke var noen større fare for å få samme type ruptur ved senere fødsel, enn om man IKKE hadde hatt sånn før.
Jeg skal alltså etter planen føde vaginalt denne gang også, men jeg skal jammen høre med legen min på onsdag.
Ikke at jeg tror han har noe bedre peiling enn spesialisten jeg har vært hos men..
Jeg hadde total ruptur med vårt første barn, men det gikk bra med andre barnet. Lurer litt på om det er avhengig av jordmødre? jordmor under første fødselen har ikke deltatt veldig aktiv under fødselen. Men andre gangen holdt jordmor varmt håndkle over skjeden og hadde lett trykk slik at hodet kom ikke veldig raskt ut. Dermed hadde musklene tid til å tilpasse seg. Fødselen gikk veldig fint, og ingen ruptur:snill:.
Leophee - jeg ble klippet , men revnet allikevel videre.. Jenta mi ble tatt med vacuum til slutt etter mange timer.
Har helst ikke lyst å ta keisersnitt , har nemlig lyst å oppleve en kort og fin fødselsopplevelse neste gang, uten koplikasjoner av noe slag ;)
Jeg ble også klippet. Hjalp ikke det spøtt. I mitt tilfelle gikk fødselen aldeles for fort etter at jordmoren som kom på ved vaktskiftet skrudde på dobbelt dose med drypp. (Det er her det ble feil etter min mening. Jeg hadde 6 cm. åpning en time før dette, og hadde ikke vært i aktiv fødsel mer enn ca 3 timer. Hva var poenget med å skru opp?) Utdrivingsfasen tok 19 minutter.
Jeg leste nettopp en dansk rapport som bl.a. konkluderte med at klipping ikke forhindret total ruptur, men derimot kunne øke faren. At jordmor har god oversikt over og støtter mellomkjøttet ble fremhevet som viktig for å unngå ruptur. (Slik som Sesilja skriver om.)
Jeg er heller ikke begeistret ved tanken på keisersnitt. Bortsett fra rupturen, syntes jeg det var fantastisk å føde, og vil gjerne gjøre det igjen hvis jeg kan være trygg på at de som skal hjelpe meg kan jobben sin. Håper du også får oppleve en god fødsel, Salt! :klemme:
Jeg revnet ikke så masse, men jeg røk lukkemuskelen, men gjør alle det, som har totalruptur? :gruble:
Jeg revnet ikke så masse, men jeg røk lukkemuskelen, men gjør alle det, som har totalruptur? :gruble:
Jeg hadde totalruptur, men lukkemuskelen var hel! Kan hvor fint de syr spiller noe rolle?
Jeg trodde det? Trodde total innebar at hele mellomkjøttet røk, liksom. En totalruptur av for eksempel et leddbånd betyr da at det ryker tvers av? Ble usikker når Sesilja sier at lukkemuskelen hennes var hel.
Jeg trodde det? Trodde total innebar at hele mellomkjøttet røk, liksom. En totalruptur av for eksempel et leddbånd betyr da at det ryker tvers av? Ble usikker når Sesilja sier at lukkemuskelen hennes var hel.
Blir usikker jeg og, for legen som forløste snuppa med vakum, sa nei når jeg spurte om revningen var total, men at jeg hadde revnet såpass at jeg måtte på operasjon. Fikk høre litt senere at jeg hadde røket lukkemuskelen, men ikke hvor mye jeg hadde revnet ellers.
Men når jeg kom på 6 ukers kontroll hos min egen lege, leste han fødselsrapporten, og har siden betegnet det som totalruptur, og det har eksperten på Fredrikstad, og legen i Sarpsborg også sagt.
Legen i Fr.Stad mente at et keisersnitt neste gang, ikke nødvendigvis var standard prosedyre, mens legen i Sarpsborg mente at noe annet var nesten utelukket.
Jeg har innstilt meg på keisersnitt jeg da. Har blitt så bra jeg kan håpe å bli, uten smerter, så hvis det skjer igjen, kan jeg jo risikere å bli skikkelig ødelagt.
Trangen til å føle på urkreftene en gang til er ikke så stor, at jeg vil risikere avføringsproblemer resten av livet...
Helene Harefrøken
21-01-2007, 11:35
Jeg har fått beskjed om at ved et nytt svangerskap skal jeg på vektestimering rundt uke 32. Jeg hadde rift pereniel(?) grad 3. Da skal de vurdere det sa legen som hadde meg på sykehuset. Regner med det betyr at de vurderer keisersnitt eller vanlig fødsel.
Legen var veldig fornøyd med sin egen jobb :) Skjer det igjen er det vel ikke sikkert at jeg er like heldig. Jeg vil også gjerne føde vanlig igjen, om jeg får fler barn da.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.