Vis full versjon : Angående klipping
Er det vanlig praksis at fødende blir klippet fremfor at de revner??Eller er dette gammel praksis? Hvis man blir klippet, blir man bedøvet, eller er det så numment der nede i utgangspunktet at man ikke kjenner noe? Grøsser bare ved tanken på en saks der nede...
Nei, la meg få lov å avkrefte den myten. For ti år siden ble nesten alle førstegangsfødende klippet. Nå kommer bare saksen frem når det VIRKELIG er behov for det, og i de aller aller fleste tilfeller settes lokalbedøvelse først. Er det virkelig bråhast om å få ut barnet, hender det vel forsatt en sjelden gang at man klipper uten å bedøve, og selv om vevet da er strukket maks til papirtynt, kjenner man det nok men absolutt ikke som om noen skulle sette saksa i deg nå. Da klipper man på toppen av en ri, og rismerten tar oppmerksomheten mye bort.
Har ikke tall her nå på hvor mange som faktisk blir klippet i dag, men det er et fåtall. Før klippet man fordi man mente at riftene ble mindre, og at klipp grodde bedre og var lettere å sy. Nå vet man motsatt. Klipp beskytter IKKE mot at man får store rifter, naturlige rifter gror bedre og med mindre smerter enn klipp, og som regel er de ikke vanskeligere å sy heller.
Akkurat som med keisersnitt sier jeg heldigvis kan man klippe i nødstilfeller, men det brukes hverken rutinemessig eller i unøden lenger.
Nei, la meg få lov å avkrefte den myten. For ti år siden ble nesten alle førstegangsfødende klippet. Nå kommer bare saksen frem når det VIRKELIG er behov for det, og i de aller aller fleste tilfeller settes lokalbedøvelse først. Er det virkelig bråhast om å få ut barnet, hender det vel forsatt en sjelden gang at man klipper uten å bedøve, og selv om vevet da er strukket maks til papirtynt, kjenner man det nok men absolutt ikke som om noen skulle sette saksa i deg nå. Da klipper man på toppen av en ri, og rismerten tar oppmerksomheten mye bort.
Har ikke tall her nå på hvor mange som faktisk blir klippet i dag, men det er et fåtall. Før klippet man fordi man mente at riftene ble mindre, og at klipp grodde bedre og var lettere å sy. Nå vet man motsatt. Klipp beskytter IKKE mot at man får store rifter, naturlige rifter gror bedre og med mindre smerter enn klipp, og som regel er de ikke vanskeligere å sy heller.
Akkurat som med keisersnitt sier jeg heldigvis kan man klippe i nødstilfeller, men det brukes hverken rutinemessig eller i unøden lenger.
Takk for svaret Harmony:) Når vi først er inne på rifter, er dette også veldig vanlig? en ting er en bitteliten rift, men de større og mer omfattende, er dett veldig utbredt?Og blir de fleste som før etter å ha blitt sydd (funksjon og utseendet)? mange ting jeg som førstegangsfødende lurer på og bekymrer meg over...
Jeg ble klippet(og revnet resten) med førstemann. Fikk ikke bedøvelse men kjente det heller ikke...... De klippet pga at han ikke kom seg ut. Er veldig glad de gjorde det, hadde vært en lang fødsel frem til det.....Prøver alle andre måter før de klipper..
Rifter graderes etter hvor mye skader de gjør. Vanligst hos førstegangsfødene er at man får skader i huden og litt av muskellaget ned mot endetarmen (mellomkjøttet). Ikke i selve muskelen rundt endetarmen, men det ligger en del muskler mellom der også. Noen kan få rifter innover i skjeden, og så er det også ganske vanlig å få små rifter på kjønnsleppene.
Til trøst; når du skal sys får man bedøvelse, da har man jo som regel bedre tid når barnet først er ute! :) Og det finnes vel knapt sted på kroppen som blir så bra etter reparasjon som underlivet. Som nyutdannet jordmor så jeg folk med rifter og tenkte; "Oj, hvordan blir dette etterpå?", men etter å ha blitt sydd så det helt som normalt ut og etter noen få dager er de fleste rifter nesten grodd. Ble veldig gledelig overrasket da. Nedentil er det meste slimhinner, og akkurat som med slimhinner i munnen gror sårene fort og bra. Som regel blir man (nesten) helt som før, kanskje bare med en liten hvit stripe i mellomkjøttet som røper at her er det et lite barn som har banet seg vei.
Som sagt; de fleste får litt småskader, men det er som regel enkelt å reparere og man blir helt normal igjen etterpå.
LotusBlå
27-01-2007, 12:58
Jeg ble klippet og revnet :blush: Jeg fikk ikke bedøvelse, men kjente heller ikke no. Jeg ble bedøvet da de skulle sy :snill:
Det hadde vært en veldig lang fødsel og ungen måtte ut (han var litt stor i hodet).
Riftene har grodd helt fint, men klippet ser litt rart ut. Jeg er jo ikke nedi der og ser så ofte da, men jeg merker at det ikke er som før lenger. Men ungen er god som gull han og verdt alt sammen :jupp:
Sexen er forresten ikke berørt av det i det hele tatt, den funker like fint :blunke:
Jeg ble klippet og revnet :blush: Jeg fikk ikke bedøvelse, men kjente heller ikke no. Jeg ble bedøvet da de skulle sy :snill:
Det hadde vært en veldig lang fødsel og ungen måtte ut (han var litt stor i hodet).
Riftene har grodd helt fint, men klippet ser litt rart ut. Jeg er jo ikke nedi der og ser så ofte da, men jeg merker at det ikke er som før lenger. Men ungen er god som gull han og verdt alt sammen :jupp:
Sexen er forresten ikke berørt av det i det hele tatt, den funker like fint :blunke:
Hvor stor var han i hodet? Jeg fikk i 04 en gutt som var 40cm!! rundt hodet, det ble også en ganske langvarig fødsel, selve pressriene varte i 1,5 time. Men "heldigvis" så sto han over tre pressrier i åpningen, og det tøyde nok meg til det ytterste:jupp: . Var vondt ja, men med kun 3 sting, så var det nok verdt det!!
Elisemoren
27-01-2007, 23:33
Jeg ble klippet med førstemann, men de glemte å bedøve meg(og det skal de selvsagt gjøre)... La meg bare si at det var første og eneste gangen jeg regelrett skrek under fødsel som varte i 26 timer.. ;) Men heller det enn at jeg hadde revnet mer enn jeg gjorde.. Med bedøvelse hadde jeg nok ikke enset det så masse oppi all smerten. Tror det er ganske vanlig så lenge det ser ut som om man holder på å revne mer enn et sted.
Elisemoren
27-01-2007, 23:36
Var vondt ja, men med kun 3 sting, så var det nok verdt det!!
bare 3 sting??
Hmm.. jeg trodde jeg hadde fått det som var vanlig under klipping.. jeg hadde mellom 15-20 sting sa jordmoren.. Kanskje jeg fikk litt mange da..
LotusBlå
28-01-2007, 10:40
Hvor stor var han i hodet? Jeg fikk i 04 en gutt som var 40cm!! rundt hodet, det ble også en ganske langvarig fødsel, selve pressriene varte i 1,5 time. Men "heldigvis" så sto han over tre pressrier i åpningen, og det tøyde nok meg til det ytterste:jupp: . Var vondt ja, men med kun 3 sting, så var det nok verdt det!!
Jeg husker ikke hvor stor han var :flau: men jeg husker veldig god hva jordmoren sa, da jeg spurte. Jeg fikk jo oppgitt de forskjellige målene som seg hør og bør, men hodeomkretsen hadde jeg ingen formening om hva som var normalt. Så jeg spurte hva det ville si med nn cm. "Det er stort" var svaret jeg fikk :vetikke: Han kom som et prosjektil da han først kom.
Jeg har sldri fått no' svar på hvor mange sting jeg fikk. Jeg spurte flere ganger, men jeg fikk bare vage antydninger om "....i flere lag" og "....nestesting....vanskelig å telle". Det betyr vel fler enn fem kanskje? Det var to jordmødre som holdt på og som var veldig fornøyde med seg selv over resultatet. De sjekket lukkemuskelen, men den var heldigvis hel.
Ikke meningen å skremme noen altså. De var uendelig snille med oss hele vegen og de passet godt på oss og ungen kom hel ut :snill:
Jeg husker at jeg hele tiden sa til meg selv: Dette klarer jeg omigjen :koko: Jeg ville jo så gjerne ha flere barn :sparke:
Heldigmor
28-01-2007, 21:38
Jeg ble også klippet første gang. Vet faktisk ikke om jeg fikk bedøvelse eller ikke. :vetikke: Det ble ikke mer enn 4-5 sting og det har grodd fint. Har aldri hindret meg på noen måte, annet enn at det gjorde grusomt vondt å tisse de første dagene + at det tok noen måneder før sex-livet var i gang igjen (selv om det nok ikke var bare stingene sin skyld). Jeg har en jordmorvenninne som er helt ANTI klipping, men personlig har jeg altså ingen spesielle negative erfaringer med det.
skorpion71
30-01-2007, 23:12
Jeg har hatt to raske fødsler, den siste tok bare halve tiden av den første og det var bare så vidt jeg rakk inn på sykehuset.. kroppen er utrolig, man er så full av endorfiner når det står på at man ikke enser hvor vondt det er. Jeg ble klippet begge gangene uten bedøvelse og merket det i grunn ikke. Det var ikke så mange stingene og de grodde fint ganske så raskt. Det verste var når jeg skulle syes igjen, er usikker på om jeg ble bedøvet da, men husker jeg var sååå giret og skalv mye etter selve fødselen :snill:
Tjorven75
30-01-2007, 23:20
Jeg ble visstnok klippet. Merket ikke noe til det, men mannen min ble plutselig likblek og vettskremt. Jeg skjønte hva som skjedde.
Da hadde jeg vært i fødsel veldig lenge. Merket ingenting, men lyden var litt ekkel. For å være ærlig vet jeg ikke om jeg fikk bedøvelse eller ikke. Det hele ble plutselig litt dramatisk før de klippet så jeg mistenker at de ikke rakk det. Jeg ble sydd litt, men husker ikke helt hvor mange sting. Jeg kom meg forholdsvis fort igjen.
Tidl. bruker
30-01-2007, 23:30
Jeg ble klippet med førstemann.
Fikk 3-4 sting etterpå.
Hodet var på 38 cm, om jeg ikke husker feil.
Stingene plaget meg ikke i ettertid, og etter 3 uker hadde vi sex igjen uten at det gjorde vondt.
Så min erfaring er at det ikke er noe farlig å bli klippet...
Merket det heller ikke noe særlig, da jeg ble klippet på toppen av ei rie
Jeg vet heller ikke hvor mange sting som ble sydd etter klippingen. Jeg spurte,men hun var kommet ut av tellingen:shock: Sydde en time.....
Hadde heldigvis en bedre fødsel uten klipping andre gangen:snill:
Jeg ble klippet "for sikkerhets skyld" fordi jeg absolutt ville det selv. Vet ikke om jeg hadde kommet til å revne uten, men jeg er livredd for å revne så jeg valgte å bli klippet.
Denne gangen skal jeg ikke klippes uten at det er nødvendig! Jeg ble sydd sammen så merkelig synes jeg, fikk en hudfold som henger litt ned. Den grodde ikke skikkelig på lang tid, og det var kjempevodt å vaske nedentil pga den. Synes også den ser unaturlig ut. Det lille område der stingene hadde sittet var ømt lenge, og jeg drev å masserte kjøttet for å få huden myk og smidig igjen.
Håper ikke det blir rift heller da, isåfall skal jeg ha en jordmor som syr skikkelig!
Hold dere unna klipping hvis det ikke er nødvendig :nikker:
Shira-78
03-02-2007, 23:15
Jeg ble klipt da tvillings jenta nr 2 ble født, pga hun kom i seteleie..
Da jeg fikk den andre jenta mi (kom på 1 time og 10 min) revnet jeg på 3 plasser og sydde 2 sting pr rift..
Da jeg fikk gutten min revnet jeg ikke i det hele tatt og han var 4480 gr og 54 lang og kom 5 timer etter vannavgang (uten rier)
Jeg har hørt at klipping skjer kun ved setefødsel og vist de ser at hode ligger
å stanger lenge..
Shira-78
03-02-2007, 23:16
Må bare få legge til at det visest ikke engang at jeg er klipt.. ;)
Elisemoren
03-02-2007, 23:18
Jeg ble klipt da tvillings jenta nr 2 ble født, pga hun kom i seteleie..
Da jeg fikk den andre jenta mi (kom på 1 time og 10 min) revnet jeg på 3 plasser og sydde 2 sting pr rift..
Da jeg fikk gutten min revnet jeg ikke i det hele tatt og han var 4480 gr og 54 lang og kom 5 timer etter vannavgang (uten rier)
Jeg har hørt at klipping skjer kun ved setefødsel og vist de ser at hode ligger
å stanger lenge..
Nei det er nok heller når mor ser ut som hun holder på å revne flere steder, så klipper de heller et sted og syr det fremfor å sy på mange forskjellige steder og at mor har langt rekonvalesens "der nede"..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.