PDA

Vis full versjon : Laseroperasjon etter celleforandringer,graviditet!

Marriks
21-01-2007, 17:59
Jeg har fått den gledelige nyheten at jeg er gravid! :jippi:
Gikk bare 1mnd så var det gjort!
Men det jeg lurer på:
når man har hatt en sånn laseroperasjon der de har fjernet en liten del av livmorhalsen, kan man lettere miste barnet da?
Vil gjerne høre fra andre som har hatt samme operasjon, og åssen svangerskapet gikk for dem.
Jeg er bare 3-4uker på vei ennå. Men har hørt at man blir sykemeldt tidligere fordi man ikke skal løfte tungt. Så jeg lurer på når man skal passe seg for å stresse/løfte tungt osv? Jeg jobber på en plass der vi bærer veldig mye tungt gjennom hele dagen. Jeg blir veldig bekymret for den "lille".. Vil ikke miste den.

Håper noen har svar! :snill:

harmony
21-01-2007, 19:14
Så tidlig i svangerskapet er ikke aborter forårsaket av evt svekkelse i livmorhalsen, da er det andre årsaker (som regel kromosomfeil hos fosteret). Ingen løft, stress, bæring, sex, trening eller lignende kan forårsake en spontanabort.

Kvinner som er laserkonisert (fjernet celleforandringer) kan få en svekkelse i livmorhalsen som gjør at de er mer utsatt for at den åpner seg for tidlig i svangerskapet, men dette sjeldent et problem før etter halvgått svangerskap når tyngden begynner å gjøre seg mer gjeldende inne i livmoren. Det er dermed ikke sagt at du kommer til å bli sykemeldt eller at sjansen er svært stor for at det skjer, men noe økt sjanse har du.
Du vil sikkert bli tilbudt noen ekstra kontroller med invendig ultralyd utover i svangerskapet, for å sjekke at livmorhalsen holder seg som den skal. Gjør den det, er laserkonisering i seg selv ingen grunn til sykemelding.

Lykke til videre i svangerskapet.

Marriks
21-01-2007, 19:26
Tusen takk for svar!!! :snill:
Nå slipper jeg å gå å bekymre meg sånn! Hihi!

*Toria*
21-01-2007, 19:47
Jeg ble laserkonisert før jeg ble gravid. Første sv.skap ble jeg oppfulgt med målinger av livmorhalsen, i uke 32 var den 6 mm, så jeg ble lagt inn til observasjon. Fødte i uke 35.
Andre sv.skap ble jeg oppfulgt med målinger hver mnd fra uke 23, og vekstkontroll i tilegg. Fødte til termin da, var lenge å vente.
Tredje sv.skap var det ingen grunn til at livmorhalsen skulle bli målt i og med at jeg hadde gått til termin med andremann. Jeg fødte forøvrig 11 dager før termin.

så det er egentlig ikke grunn til bekymring da, bare ta de begrensninger kroppen selv setter :snill:
lykke til i svangerskapet

Aminah
21-01-2007, 20:40
Håper det er greit at jeg slenger meg på her med ett spørsmål.
Hvor lenge måtte dere som har tatt denne operasjonen vente med å bli gravid?
Jeg fikk beskjed om å vente i hvertfall 6 mnd, kanskje opp til 1 år???

Også snakket jeg med en dame som også hadde gjort det som fikk beskjed om ikke å ha sex hele sv.skapet. Stemmer det eller er det da bare litt lenge siden hun gikk gravid?

Cassidi
21-01-2007, 21:14
Hei!

aller først: gratulerer så masse med positiv test!!!
:jippi:

jeg har hatt to stk laserkoniseringer av livmorhalsen, den siste for 5 år siden.

Har hatt en SA (veldig tidlig, 4+5) siden jeg begynte å forsøke, men legen min trodde ikke dette hadde noe med laseropr å gjøre. Jeg skal derimot få en henvisning til oppfølging på senter for fostermedisin pga av dette. Livmorhalsen kan bli noe kortere og svakere etter slike inngrep, men tror ikke det har noen betydning før langt uti svangerskapet - og da kan de forsterke livmorhalsen med en tråd de opererer inn.

nå er jeg over 6+3 på vei - enda tidlig, så jeg er selv spent på hvordan dette utarter seg. Syns du skal gi uttrykk for bekymringen din til legen du går hos:snill:

Kan ikke tenke meg at sex øker sjansen for SA når du har konisert livmorhalsen,...tror det er en myte av en eldre skole isåfall!

lykke til i massevis -- dette går nok så bra,så bra skal du se!!!!!
:snill::snill::snill::snill::snill: