PDA

Vis full versjon : Isjias, betennelse i musklene, gravid i 1.trimester - noen råd?

Storken
25-01-2007, 10:07
Jeg har mye plager med betennelse i musklene i kroppen og har stått nesten fast på betennelsesdempende (ibux 600 mg) de siste 4 årene. Er spesielt plaget med piriformis-muskelen inne i bekkenet. Den klemmer over isjiasnerven og gir ulidelige smerter. Når jeg oppdaget at jeg var gravid den 5.januar sluttet jeg med ibux, da jeg vet at det skader fosteret. Etter det har tilstanden forverret seg og jeg sov ikke i det hele tatt de første 13 døgnene pga smerter og kramper i rygg, sete og fot (helt ned til tærne). Legen ga meg først pinex forte (hvilket skal være ufarlig for fosteret), men da de ikke hadde noen effekt ga han meg Aporex. Jeg tok dem et par dager, men syns ikke de virket noe bedre. Ble fryktelig sløv, men like vondt og like søvnløs. Nå er det bedre. Går til fysioterapeut 3 dager i uka, og jeg hyler ikke lenger som et dyr mens jeg traver fort frem og tilbake på kjøkkengulvet hele natta. Nå greier jeg meg med paracet på dagtid og pinex forte om natta. Jeg sover 1 time, ligger i badekaret i varmvann 1 time, sitter 1 time og sover 1 time igjen... Sånn er det hver natt. Aldri mer enn 2-3 timer søvn tilsammen pr natt.. Er livredd for at dette skal skade babyen min. Kan da ikke være bra når jeg er så stressa av smerter og søvnløshet?
Det ble vurdert innleggelse på nevrologisk poliklinikk, men deres beste råd var å ta abort så jeg kunne starte behandling igjen. Men jeg fant det ytterst frekt - når skal vi få en liten en da?? Jeg er jo sånn 3-4 ganger i året. Og så lenge jeg kan holde det i sjakk med ibux er alt greiere, men det kan jeg ikke i et svangerskap. Så jeg holder ut.
Skal på tidlig ultralyd mellom uke 8 og 10 (er i uke 8 nå) for å se at barnet har det bra... Må innrømme at jeg er mer enn litt nervøs. Før jeg oppdaget at jeg var gravid hadde jeg isjias og lungebetennelse, og fikk mye medisiner jeg ikke skal ta når jeg er gravid. Heldigvis oppdaget jeg graviditeten den dagen jeg skulle hatt mens, så jeg sluttet tidlig. Håper det var tidlig nok...

Noen andre som sliter med kroniske smerter, kramper, isjias eller liknende? Ville satt umåtelig stor pris på gode råd. Dette er helt uutholdelig, og jeg føler ikke at jeg får hjelp noen steder av helsevesenet. Dette kan bli noen laaaaange måneder, dersom det ikke blir bedre før ungen kommer!!

- Fortvilt -

Farris
25-01-2007, 12:07
:comfort: Jeg er plaget med kroniske muskelsmerter og har hatt det i 6-7 år. Fikk diagnosen Fibromyalgi i Høst. Jeg har til tider sterke smerter i rygg/nakke/korsrygg. Eneste smertestillende jeg har fått som har virket er Sarotex,men det skal jo helst ikke brukes under graviditet. Har du prøvd varmebelte som du kan bruke for eksempel om natta? jeg har ei elektrisk varmepute liggenede ved senga som jeg bruker når jeg ikke for sove pga vondtene....
Håper du slipper å gå hele graviditeten med slike smerter,at du hvertfall har perioder som er gode.....
Lykke til....:blomst:

Storken
25-01-2007, 12:15
Jeg ligger med varm rispose over ryggen/rumpa/låret. Det lindrer litt... Men det er så slitsomt å ha vondt absolutt hele tiden!!! Greier ikke gå lenger enn ned på do før ryggen og foten svikter og jeg synker sammen. Kommer meg jo ingen steder... Blir så deprimert av å ha smerter hele tiden, ikke å få sove og å sitte/ligge på den hersens sofaen i den hersens stua dag ut og dag inn, uke etter uke...

Jaja.. Får satse på at det går over etterhvert! Takk for rådet iallefall! :takker:

harmony
25-01-2007, 12:16
Varme er min beste smertelindring.
Ibux kan du bruke i svangerskapet, men det gir en viss økt risiko for blødning tidlig i svangerskapet, og skal ikke brukes etter uke 32. Pinex forte kan du ta iblant, men du kan ikke satse på å stå på det hele svangerskapet. Da vil du få et barn som er svært utsatt for pusteproblemer og som mest sannsynlig vil fødes med abstinenser da Pinex forte er et narkotikum.

Trener du noe i varmt basseng? Det kan hjelpe, samt tøyningsøvelser. Laserbehandling kan også hjelpe godt på betennelser. Har du prøvd dette?

Jeg ville også definitivt prøvd akupunktur. Ikke hos fysioterapeuten med triggerpunkts-akupunktur, men hos en godkjent akupunktør. Det har hjulpet meg godt.

Glemte vel nevne at jeg har hypermobile ledd, og mye smerter forbundet med dette i bekkenet og korsryggen, samt at min piriformis også periodevis blir svært stram og gir isjias-smerter. Jeg har vært fullt sykemeldt hele svangerskapet, ettersom jeg gikk på mye sterkere medisiner enn pinex forte fast før jeg ble gravid og måtte kutte de nå. Jeg "bor" stort sett på varmeputa på sofaen. Kjedelig, ja. Verdt det for å bli mamma? UTVILSOMT! Positiv tenkning er kjempeviktig!!! Man har den kroppen man har, med de plager eller gleer det medfører. Så får man gjøre det beste ut av det man har, og tenke at hver dag jeg ikke bruker medikamenter er en dag jeg har gjort noe bra for barnet mitt.

Mitt siste råd, må nok bli å oppsøke en obstetriker/gynekolog for hjelp med sikker medisinering. Min erfaring fra helsevesenet, er at mange spesialister på andre områder egentlig ikke er så kjent med medisinering under svangerskap med tanke på hva man kan bruke og ikke. De fleste ser i felleskatalogen, men denne skal man ikke bruke da den ikke gir godt nok bilde på hva man kan ta og ikke.

Storken
25-01-2007, 13:16
Takk for gode råd... Både legen, nevrologen, jordmora og gynekologen sa at Ibux var det værste i første trimester pga fare for abort og fare for misdannelser i hjertet. (Det samme står i felleskatalogen.) Pinex forte har ingen kjente uheldige effekter på fosteret iflg de samme legene og felleskatalogen. Det er heller ingen fare for at fosteret blir avhengig. Det var derimot problemet med Aporex. Derfor tør jeg ikke ta dem... Iflg gynekologen på mor/barnavdelinga på St.Olavs Hospital kan jeg ta inntil 6 pinex forte i døgnet - mer enn det kan skade levra mi. Jeg tar bare 3... Bare om natta. Likevel har jeg dårlig samvittighet. Jeg hater å være så dårlig... Går bare rundt og griner om dagen... Akupunktur fikk jeg heller ikke begynne med før etter tre måneder. Men jeg skal begynne med trening i basseng! Og tøyningsøvelser. Jeg er uansett glad jeg ikke hørte på nevrologen som anbefalte meg abort. Det er snakk om 9 måneder, og det er vel verdt det til slutt når nurket kommer!

harmony
25-01-2007, 14:42
Det stemmer ikke at barnet ditt ikke blir avhengig, etter ni måneder er både du og barnet avhengig! Det gjelder alle opioider!!! Jeg gjentar det jeg sa om felleskatalogen, bruk heller legemiddelhandboka.no. Der står det tabeler om hva du kan og ikke kan bruke. Misdannelsene i hjertet (tidlig lukning av ductus gjelder bruk etter uke 32).

Akupunkur kan du visst bruke i første trimester, i kyndige hender er det ingen fare for deg eller barnet å bruke det i noen av trimesterene. Ring en godkjent akupunktør og forklar problemet, så er jeg sikker på at vedkommende kan hjelpe deg! Han/hun må unngå visse punkter, men jeg har brukt akupunktur hele tiden og går på akupunktur selv så jeg vet at det er sikkert!!!

nussi tussi
25-01-2007, 15:33
Huff føler med deg ikke gøy med ryggplager nei.
Fikk selv prolaps i des 04 å har slitt med ryggsmerter siden da å føler at helsevesnet ikke bryr seg om sånne som meg :(
Nå er jeg 22 uker på vei å spent på hvordan det vil gå....kjenner nå at jeg i en uke har vært mere sliten i ryggen....men prøver å holde meg unna tabeletter.
Huff ikke lett dette nei.

Storken
25-01-2007, 16:22
Jeg har sjekket både med legemiddelhandboka.no, felleskatalogen og gynekolog på sykehuset - der man går når man er gravid. Ingen fare med pinex forte. Kun ved langvarig bruk med store doser. Ikke ved to tableytter i døgnet over noen uker... Min venninne fikk 6 pinex forte i døgnet under begge svangerskapene sine pga migrene, og hverken hun eller barna fikk noen problemer med det. Pinex forte er så svakt opioide at det ikke påvirker fosteret. Jeg har også snakket med min mor som har vært legemiddelkonsulent for firmaet som produserer dem. Ikke farlig. Men jeg liker ikke ta vanlig paracet engang. Hadde ikke tatt noe dersom det ikke var helt nødvendig. Jeg får heldigvis tett oppfølging på sykehuset med ul sånn innimellom, så da ser jeg ikke noe galt i å følge legens ordre...

Jeg har snakket med tre ulike akupuntører, men ingen av dem vil sette nåler før jeg er tre måneder på vei.. Så da vet jeg ikke hvor jeg skal gå for å få gjort det...
Heldigvis ser det ut til at det holder på å snu. Er litt bedre, men det tar laaang tid syns jeg... Fysioterapeuten min sa nettopp at jeg nok ville bli mye bedre iløpet av noen uker, så da ser jeg lys i tunnellen. :)

Gleder meg bare til jeg kan nyte svangerskapet istedet for å bare sitte å grine nedi puta...

Et svangerskap skal jo være en tid for glede!!!

harmony
25-01-2007, 18:20
Synd det er så tungt for deg. :comfort: Om du ringer akupunkturhøgskolen i Oslo, er jeg sikker på de kan hjelpe med å finne en behandler som kan sine saker og vil behandle deg.

Og jeg sa ikke at kortvarig bruk av pinex forte var skadelig, jeg sa at dersom du stod fast på det gjennom HELE svangerskapet var sjansen stor for abstinensproblemer. Det er IKKE sant at det ikke påvirker fosteret, ALLE opioider gjør det. Ring enhver føde/barselavdeling eller nyfødt intensiv avdeling, så kan de bekrefte mine utsagn.
Jeg siterer fra legemiddelhandboka: (http://www.legemiddelhandboka.no/xml/)

Graviditet, amming:
Opioidanalgetika kan fremkalle hypotoni («floppy infant syndrome»), respirasjonsdepresjon, nedsatt sugeevne eller gi lettere psykomotorisk påvirkning av det nyfødte barn. Brukt over lengre tid kan de gi abstinensreaksjoner etter fødselen. Uheldige effekter på fosterets sentralnervesystem og mentale utvikling kan ikke utelukkes.

Men; som sagt er det verste å stå på det fast over lengre tid. Kortere perioder med bruk og lave doser er en annen ting. Og som med ALLE medikamenter, så gjelder det jo å finne en balaanse med så liten risiko for barnet som mulig og med størst mulig gevinst for mor. Man skal jo ha en ok liv, så misforstå meg rett når jeg skriver det her; jeg mener ikke at du skal kutte alt ut!!! :klem: Enhver medisinbruk innebærer visse risker for barnet (og mor forsåvidt), men man må jo veie for og imot. Om mors behov er der, så finner man de medisiner som er minst skadelig samt supplerer med alternativ behandling. Og jeg ville nok veid mellom pinex forte og ibux, men aller helst ingen av delene fast. Men må man, så må man. :nemlig: Og i ditt tilfelle virker det jo som om du trenger det! :nikker:

Håper fysio hjelper godt og du snart får det bedre. :klemmer:

linka2006
25-01-2007, 22:09
Jeg har også fått beskjed om at ibux ikke skal brukes under graviditet. Jeg sliter med nærmest konstant stive ledd og vond korsrygg. Det enesten som tidligere har tatt leddsmertene har vært 600mg ibux evt. sammen med 200/400mg paracet. Men jeg har nå fått streng beskjed om ikke lengre ta ibux da det kan være farlig for fosteret.

Hvor har du fått vite at ibux ikke er skadelig, Harmony? Er bare nysgjerrig, ettersom vi har fått forskjellig informasjon...

harmony
25-01-2007, 23:26
Jeg har fått beskjed fra min kollega og overlege på sykehuset (obstetriker/gynekolog), samt lest i legemiddelhåndboka og i veileder for fødselshjelp. Ikke at det ikke innebærer en viss risiko, det gjør de fleste medikamenter, men ikke at det er absolutt frarådet første trimester. Men det skal brukes med forsiktighet (dvs helst ikke fast og i så liten dose som mulig), og skal ikke brukes i det hele tatt etter uke 32. Fungerer paracet så er det det tryggeste alternativet, pinex forte er også relativt ok, men man bør ikke stå på det fast gjennom hele svangerskapet pga fare for påvirkning av det nyfødte barnet.

Kan gjerne linke og sitere:

Fra www.legemiddelhandboka.no:

Acetylsalisylsyre er i noen studier rapportert å øke risikoen for misdannelser.Selv om det er motstridende data, gir selve virkningsmekanismen for alle disse stoffene grunn til en viss tilbakeholdenhet. NSAID kan også gi føtal nyreskade med oligohydramniosis. Mot slutten av svangerskapet bør en dessuten være forsiktig pga. risiko for blødning og lukking av ductus arteriosus in utero med pulmonal hypertensjon. NSAID virker rihemmende.

Veilederen (http://www.legeforeningen.no/asset/32196/2/32196_2.pdf)sier om kvinner med revmatiske lidelser og medisinering:

Ikke teratogen
Kan påvirke fetal nyrefunksjon (fosterets nyrefunksjon)
Konstriksjon av ductus (for tidlig lukning av fosterets hensiktsmessige hull i hjerte, hovedsaklig ved bruk sent i svangerskapet)
Hemme riaktivitet
Økt blødningstendens hos mor og det nyfødte barnet
Økt risiko for spontanabort er ikke avklart
Behandling avsluttes 8 uker før termin

... og Ibux er førstevalg

linka2006
26-01-2007, 00:04
Jeg har fått beskjed fra min kollega og overlege på sykehuset (obstetriker/gynekolog), samt lest i legemiddelhåndboka og i veileder for fødselshjelp. Ikke at det ikke innebærer en viss risiko, det gjør de fleste medikamenter, men ikke at det er absolutt frarådet første trimester. Men det skal brukes med forsiktighet (dvs helst ikke fast og i så liten dose som mulig), og skal ikke brukes i det hele tatt etter uke 32. Fungerer paracet så er det det tryggeste alternativet, pinex forte er også relativt ok, men man bør ikke stå på det fast gjennom hele svangerskapet pga fare for påvirkning av det nyfødte barnet.

Kan gjerne linke og sitere:

Fra www.legemiddelhandboka.no: (http://www.legemiddelhandboka.no:)

Veilederen (http://www.legeforeningen.no/asset/32196/2/32196_2.pdf)sier om kvinner med revmatiske lidelser og medisinering:

Ikke teratogen
Kan påvirke fetal nyrefunksjon (fosterets nyrefunksjon)
Konstriksjon av ductus (for tidlig lukning av fosterets hensiktsmessige hull i hjerte, hovedsaklig ved bruk sent i svangerskapet)
Hemme riaktivitet
Økt blødningstendens hos mor og det nyfødte barnet
Økt risiko for spontanabort er ikke avklart
Behandling avsluttes 8 uker før termin

... og Ibux er førstevalg

Hmmm...jeg har bare fått beskjed om å holde meg unna alt av tabletter, bortsett fra paracet. Kan hende det er noe de sier bare for å være på den helt sikre siden da.

Men greit å vite uansett. Er til tider så vond at jeg omtrent skriker etter ibux. Vet ikke helt om jeg vil komme til å ta noen likevel, men skal spørre legen neste gang jeg har time, så jeg får litt mer informasjon (har byttet lege, så det kan jo være han sier noe annet enn den forrige legen...).

Storken
26-01-2007, 03:10
Det alle sier til meg er at man helst ikke skal ta noe som helst. Må man skal man ta paracet. Men når det ble så ille som det ble i mitt tilfelle var det et spørsmål om å veie fordel opp mot risiko. Og da mente de på gynekologisk avdeling at pinex forte var bedre enn ibux. Legen min ringte både dit, til jordmor og til nevrolog, og alle sa det samme.

Nå er jeg heldigvis så bra at det holder med paracet stort sett. Men på det værste sov jeg ikke på 13 døgn, tross medisinering. Jeg gikk frem og tilbake på gulvet uten stans mens jeg hylte og svor. Jeg hadde sånne smerter og kramper at mannen min måtte holde meg fast i en hel time til tabletten virket. Ellers hadde jeg tatt alle 40 Aporexene jeg hadde i huset bare for å slippe smertene. Jeg var på legevakta hver natt og til fastlegen hver dag. De vurderte innleggelse og avbryting av svangerskapet for at jeg skulle kunne behandles og mulig opereres. Så de vurderte fordelen temmelig mye større enn risikoen.

Jeg sover fortsatt ikke mer enn 3 timer iløpet av natta. Resten av tiden går med til varme bad og massasje... Prøver å greie meg med en paracet, så da blir det ikke noe søvn. Den tar toppen av smertene, men ikke nok til at muskelen greier å slappe av. Den står i konstant krampe... Men jeg holder ut og ser bittelitt foandring hver dag. Det blir bedre, men sakte sakte. Jeg holder fokus på barnet og tar så lite medikamenter som mulig, men jeg måtte ta noen en stund for ikke å bli sinnsyk.

linka2006
26-01-2007, 12:16
Høres helt forferdelig ut det der. Er heldigvis ikke på langt nær så ille i mitt tilfelle. Etter å ha lest hvordan du har det, skal jeg overhodet ikke klage!!!:rødme:

Men det er nok bra du prøver å begrense bruket til paracet, og kun bruker pinex forte i virkelige krisetilfeller. Får du god oppfølging i form av ofte ul e.l da?

Storken
26-01-2007, 12:31
Legen min har henvist meg til oppfølging på gynekologisk avdelig ved St Olavs Hospital etter oppfordring fra gynekologen der. Jeg ringte dem og spurte dem selv ang smertelindring fordi jeg var så redd for å ta noe på tross av at alle sa det var greit. Jeg skal til ul iløpet av de neste 2 ukene. Etter det blir det nye ul'er dersom jeg må fortsette å ta smertestillende. Hvis smertene gir seg så slipper jeg.

Men jeg greide hele natta inatt uten pinex forte - bare paracet! Og jeg sov faktisk 3 timer i strekk.. Ny rekord :)