PDA

Vis full versjon : Nesespray avhengighet

Roxette
27-01-2007, 11:54
Jeg har vært avhengig av nesespray i flere år, men da bare om kvelden for å få sove om natta...

Skulle til rønkten med bihulene mine da jeg plutselig oppdaget at jeg var gravid... Så jeg kunne ikke ta røntgen eller operere.

Det var da jeg var gravid med Hanna...
Greide meg fint gjennom det svangerskapet, men nå har nesesprayavhengigheten min tatt helt av.

Jeg tar nesespray flere ganger i døgnet, og det holder ikke med et spray i hvert nesebor... Jeg må ha minst tre, og selv da tar det tid før det åpner seg.

Venter en gutt denne gangen, og tenker at det kanskje er derfor... siden man hovner litt mer opp i nesen når man venter gutt. Har jeg iallefall hørt.

Men... Er det flere som har det sånn????
Blir det bedre igjen når svangerskapet er over???

Det står at nesespray kan brukes ti dager i strekk... Jaja, tror jeg har brukt opp en flaske nesepray på 10-14 dager.:stønn:

cindy
27-01-2007, 12:07
Kanskje litt på siden, men forrige gang jeg var gravid fikk jeg beskje dpå apotektet at det var skadelig å bruke vanlig nesespray under graviditet. Husker ikke helt hva årsaken var, men tror det var noe med at virkestoffene kunne fremkalle livmorsammentrekninger e.l. Kanskje du bør sjekke det der?

Tossi
27-01-2007, 12:13
Kanskje litt på siden, men forrige gang jeg var gravid fikk jeg beskje dpå apotektet at det var skadelig å bruke vanlig nesespray under graviditet. Husker ikke helt hva årsaken var, men tror det var noe med at virkestoffene kunne fremkalle livmorsammentrekninger e.l. Kanskje du bør sjekke det der?
Sterkt overdreven bruk av nesespray under svangerskap kan hemme blodgjennomstrømningen i navlestreng og morkake. Det skal mye til, men det er greit å være klar over. Roxette, du kan jo evt. nevne det for legen sånn at du får tatt en ekstra UL med kontroll av blodgjennomstrømningen og veksten.

I de absolutt fleste tilfeller forsvinner den svangerskapsrelaterte nesetettheten så fort fødselen er overstått, men siden du slet med tett nese også før svangerskapet er det vel ikke sikkert at det vil stemme for deg. Da må du få kortison av legen, evt. operere.

Vedvik86
27-01-2007, 12:13
Jeg er ikke sånn til vanlig, men har blitt sånn etter at jeg ble gravid.. Og jeg venter også en gutt.... Er totalt avhengig og får ikke puste uten nesesprayen min..Har brukt nesespray hver dag nå siden jeg ble sånn i August.. Blir til tider gal av det... Men da jeg tok det opp med legen tidlig i svangerskapet sa hun at jeg helst bare skulle bruke den en gang om dagen (før jeg skulle sove), og aller helst bare bruke saltvann...
Men saltvann funker jo IKKE...:gaah:

Har hørt om noe du kan kjøpe på apoteket for å rense opp bihulene som vistnok skal hjelpe... Noe du heller i nesa eller noe.. Har ikke prøvd det selv...

Pissi
27-01-2007, 12:28
Hei!

Jeg kjenner ei som hadde det akkurat som deg. Hun brukte nesespray under hele svangerskapet. Dette har ført til at hun i dag sliter med stadig tilbakevennende bihulebetennelser. Nesesprayen ødela slimhinnene i bihulene og det er irreversibelt. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men jeg ville nok ha prøvd å klare meg uten var jeg deg. Desto mer du bruker desto mer avhengig blir du også fordi slimhinnene hovner opp av all nesesprayen. Spør allikevel legen din. Han/hun vet best hva som er bra for deg.

Vilja
27-01-2007, 12:32
Det er vanlig med slappe slimhinner når man er gravid, noe som fører til snorkende gravide om natten. :flau:

I stedet for nesespray, anbefaler jeg "Breath right" plaster. Selges på apoteket, festes over nesen og det åpner skikkelig opp sånn at man får puste gjennom nesa! Jeg bruker det hver natt og er superfornøyd!

Roxette
27-01-2007, 13:29
Hei!

Jeg kjenner ei som hadde det akkurat som deg. Hun brukte nesespray under hele svangerskapet. Dette har ført til at hun i dag sliter med stadig tilbakevennende bihulebetennelser. Nesesprayen ødela slimhinnene i bihulene og det er irreversibelt. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men jeg ville nok ha prøvd å klare meg uten var jeg deg. Desto mer du bruker desto mer avhengig blir du også fordi slimhinnene hovner opp av all nesesprayen. Spør allikevel legen din. Han/hun vet best hva som er bra for deg.

Jeg har allerede kronisk bihulebetennelse... Har hatt det i mange år nå. Derfor eg sko ta røntgen og operere... Men ... så var jeg jo gravid.
Ingenting hjelper. Prøvd det meste av saltvann, og andre ting å ta inn i, over eller under nesen. Til og med en type strips oppå nesen. Hjalp bittelitt det da.

*Mali*
28-01-2007, 13:26
Jeg har allerede kronisk bihulebetennelse... Har hatt det i mange år nå. Derfor eg sko ta røntgen og operere... Men ... så var jeg jo gravid.
Ingenting hjelper. Prøvd det meste av saltvann, og andre ting å ta inn i, over eller under nesen. Til og med en type strips oppå nesen. Hjalp bittelitt det da.

Jeg har å vært plaget med bihuelene, jeg fikk resept på flutide nasal, den holder betennelsen borte.

Ellers så skjønner jeg plagen med tett nese, men du gjør bare vondt verre med å bruke så mye spray. Det som skjer er at slimhinnene sveller bare mer opp en til ville gjort uten nesespray, og det resulterer i enda tettere nese.

Jeg kuttet ut nesespray for 10 dager siden, er treglært så har brukt den ALT for mye siden jeg ble gravid. Det tok tre dager, så var nesen min faktisk bedre en den var med spray(men de tredagene va nå dritt). Min spesialist frarådet meg all bruk av nesespray kjøpt reseptfritt i all min levetid, og det prøver jeg å leve etter selv om jeg sprekker innimellom.

Så mitt råd er kutt den ut, å snakk med legen din om andre alternativer.

PS:enig i dere med saltvann, det funker bare ikke!

cindy
28-01-2007, 14:27
Sterkt overdreven bruk av nesespray under svangerskap kan hemme blodgjennomstrømningen i navlestreng og morkake. Det skal mye til, men det er greit å være klar over.

OK, jeg fikk altså beskjed om å ikke bruke annet enn saltvannsspray i det hele tatt. Kanskje tilsetningstoffene er endret eller noe siden den gang.

Tossi
29-01-2007, 11:50
OK, jeg fikk altså beskjed om å ikke bruke annet enn saltvannsspray i det hele tatt. Kanskje tilsetningstoffene er endret eller noe siden den gang.
Anbefalingene varierer fra lege til lege, dessverre. Noen anbefaler kun saltvannsspray, andre sier at forsiktig bruk av nesespray er helt greit. Personlig holder jeg meg unna når jeg er gravid, men man antar at normal bruk ikke skal være farlig selv om forskningen er noe utilstrekkelig.

Tilsetningsstoffene er de samme i nesten alle nesesprayer på markedet, likevel er preparatomtalen og anbefalingene merkelig nok ulik fra produkt til produkt. Er en laaang tråd om det her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=232877). :-)

Stikka74
29-01-2007, 13:06
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bruke vanlig nesespray når jeg var gravid. Slet med en skikkelig ørebetennelse før jul og nesespray kunne lettet plagene, men fikk ikke lov av legen å bruke det i det hele tatt.

Aischa
29-01-2007, 13:36
Jeg brukte nesespray under hele svangerskapet. Fikk ikke puste skikkelig uten nesesprayen. Brukte den mange ganger om dagen i hele svangerskapet.
Etter fødselen kunne jeg slutte helt med nesesprayen, ble kvitt tettheten med en gang.
Nå tørr jeg nesten ikke å bruke nesespray i det hele tatt, redd jeg blir avhengig igjen.

Løvinne
29-01-2007, 13:41
Jeg har brukt nesespray omtrent hele dette svangerskapet dessverre.. (og mine to forrige sv skap)
Bruker kanskje 2-3 ganger om dagen nå + at jeg skyller nesen med nesehorn/saltvann.

Jeg har veldig lett for å bli avhenging av nesespray når jeg ikke er gravid pga stadig tilbakevendene bilhulebetennelser. Dette fikk jeg lenge før jeg begynte med nesespray, så det er ikke nesesprayen som har gjort at jeg får bihuleproblemer, men div allergi og trange bilhuler generelt.
Legen min vet om at jeg bruker mye nesespray nå og sier at det kun er min egen nese det går utover...

Aldri hørt noe om det dere nevner om at sterkt overdreven bruk av nesespray under svangerskap kan hemme blodgjennomstrømningen i navlestreng og morkake.
Noen som har mer info om det?
Kanskje det kan "skremme" meg litt så jeg får ned forbruket :rødme:

Skal høre på mandag når jeg er på på Riksen!
Der sjekkes blodgjennomstrømming i navlestren og morkake i forbindelse med et prosjekt som jeg er med på.

Uansett klarer jeg ikke å slutte nå. Jeg får helt angstanfall dersom nesen blir helt tett.

Kopierer inn et av mine utallige innlegg om "emnet"

Åhh, jeg ble nesten glad jeg kom over denne tråden, selv om jeg ikke unner noen å være avhengig av nesespray http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/trist.gif

Sliter med veldig tett nese og bihuleproblemer. Nå er jeg gravid og er ekstra tett, men jeg sliter med dette til vanlig også...

Jeg fikk veldig god hjelp av fastlegen min da jeg var hos henne sist vinter. Fikk resept på Nasonex nesespray(kortisonspray) som jeg brukte i kombinasjon med Rinexin tabletter. Klarte å slutte med nesesprayen helt til jeg ble gravid i sommer http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/svelg.gif
Nå bruker jeg nesehorn med saltvann i dusjen om morningen, men jeg blir like tett igjen kort tid etterpå, men tenker at det ihvertfall er bra for nesa.

Håper som flere at jeg klarer å slutte når graviditeten er over http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/jupp2.gif
Enten med Nasonex/Rinexin eller noe som man kan kjøpe på helsekosten som heter Fenu-Max. Kan ikke brukes ved graviditet. Vet ikke om det kan brukes når man ammer heller...
Har hørt om flere som har blitt hjulpet masse med det!

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=479525&highlight=nesespray

Tossi
29-01-2007, 21:16
Aldri hørt noe om det dere nevner om at sterkt overdreven bruk av nesespray under svangerskap kan hemme blodgjennomstrømningen i navlestreng og morkake.
Noen som har mer info om det?
Kanskje det kan "skremme" meg litt så jeg får ned forbruket :rødme:
Vanlig nesespray inneholder et virkestoff som får blodårene i nesen til å trekke seg sammen slik. Dette er omtalt som vasokonstriktiv effekt i felleskatalogen.

I utgangspunktet skal denne virkningen kun forekomme lokalt (altså i nesen), men noen forskere har påpekt at muligheten er tilstede for at virkestoffet kan påvirke blodårene i morkake/navlestreng til å trekke seg sammen også, og dermed redusere nærings- og oksygentilførselen til barnet (se Lommelegen (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331735)).

*Mali* - jeg antar det var som ugravid du fikk resept på Flutide Nasal..? Det er jo et steroidpreparat som ikke skal brukes ved graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko.

Løvinne
30-01-2007, 10:04
I utgangspunktet skal denne virkningen kun forekomme lokalt (altså i nesen), men noen forskere har påpekt at muligheten er tilstede for at virkestoffet kan påvirke blodårene i morkake/navlestreng til å trekke seg sammen også, og dermed redusere nærings- og oksygentilførselen til barnet (se Lommelegen (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331735)).

Lommelegen sier dette:
og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken.
Føler at dette ikke er godt nok for å skremme vannet av meg dessverre...
Jeg klarer ikke å slutte nå som jeg er gravid, men jeg har erfaring fra de forrige gangene at når jeg har født så roer slimhinnene seg og at jeg klarer å slutte :)

Martina
30-01-2007, 10:25
Jeg måtte ta nesespray hver kveld i forrige svangerskap. Følte jeg ikke hadde noe valg, fikk jo ikke til å sove med tett nese. Da jeg lå på barsel kunne jeg legge vekk nesesprayen. Var ikke blitt avhengig! Helt utrolig.

Håper jeg kan være like heldig denne gangen. Jeg er like tett denne gangen når jeg venter jente ;)

Snippeline
30-01-2007, 11:18
Har hatt det samme problemet. Men har greid å slutte med nesespray nå.... Måtte bare bestemme meg, og så slutte. Det blir bedre etterhvert.

Men det jeg skulle si er at noen har veldig god effekt av å skylle med saltvann i "nesehorn". Saltvannsspray er ikke effektivt på meg i hvertfall, da er det jo også veldig lite saltvann som dusjes inn i nesen. Men nesehorn og saltvann (som man lager selv) er visstnok veldig effektivt :nikker:

Roxette
30-01-2007, 11:52
Har hatt det samme problemet. Men har greid å slutte med nesespray nå.... Måtte bare bestemme meg, og så slutte. Det blir bedre etterhvert.

Men det jeg skulle si er at noen har veldig god effekt av å skylle med saltvann i "nesehorn". Saltvannsspray er ikke effektivt på meg i hvertfall, da er det jo også veldig lite saltvann som dusjes inn i nesen. Men nesehorn og saltvann (som man lager selv) er visstnok veldig effektivt :nikker:

For meg er det ikke noe alternativ å slutte med nesespray nå... Har prøvd nesehorn med saltvann. Trodde jeg skulle dø. Var så vondt at jeg holdt på å besvime (sikkert såre slimhinner også, og salt i såret er ikke godt)... Prøvde gang på gang.

Dessuten så kan jeg ikke få kraftig bihulebetennelse, og så vondt i hodet at jeg ligger og spyr i ukevis... Ikke nå nei. Ikke sjanse. Jeg er jo mamma. Må vente til mannen evt. har pappaperm.

Løvinne
30-01-2007, 12:14
For meg er det ikke noe alternativ å slutte med nesespray nå... Har prøvd nesehorn med saltvann. Trodde jeg skulle dø. Var så vondt at jeg holdt på å besvime (sikkert såre slimhinner også, og salt i såret er ikke godt)... Prøvde gang på gang.

Dessuten så kan jeg ikke få kraftig bihulebetennelse, og så vondt i hodet at jeg ligger og spyr i ukevis... Ikke nå nei. Ikke sjanse. Jeg er jo mamma. Må vente til mannen evt. har pappaperm. Samme her :klemme:

Jeg kan IKKE få bihulebetennelse, jeg blir så satt ut at jeg ikke har noe liv i flere uker...
Nesehorn hjelper ikke meg med tettheten i nesa, men jeg tror nesa mi har godt av litt saltvann innimellom all nesesprayen.

Roxette: Kanskje du hadde for mye salt eller for varmt vann. Da svir det noe helt j****g

Elissa
30-01-2007, 14:01
Jeg har kun brukt nesespray i mine svangerskap, dette har ikke vært ett problem videre etter fødsel, jeg kjøper otrivin 1-10 år den milde + at jeg bruker noe jeg kjøpte på helsekostbutikken som heter Nozoil, for at det ikke skal bli for tørt i slimhinnene.
Men dette har jeg helt fint klart å slutte med når babyen er ute.

Løvinne
08-02-2007, 08:55
Mandag var jeg på Riksen og da spurte jeg legen ang min nesesprayavhengighet:
(er med i prosjekt der vi bla blir fulgt opp med 4 grundige UL`er med blodgjennomstømming i navel, morkakefunksjonen, vekstestemering mm)

Legen anbefalte meg selvfølgelig å bruke så lite nesespray som jeg klarte.
Men de hadde ingen holdepunkter på at slimhinnene i nesen klarte å ta opp så mye av nesesprayen i blodbanen at det skulle påvirke hverken morkake eller blodgjennomstrømming i navlestrengen.

Legen som tok UL på meg er fødselslege på KK på Riksen.

Stardust73
08-02-2007, 11:46
Så bra at jeg så denne tråden her!! Sliter også fælt med slimhinnene i nesa mi nå som jeg gravid. Når jeg ikke er gravid klarer jeg meg med et normalt nesespray forbruk når jeg er forkjølet, dvs innenfor de 10 dagene og jeg klarer meg også med barnespray istedet for voksen og bare før jeg legger meg, men nå!!! Har måttet bruke hver dag i svangerskapet og de siste 2 mnd har jeg vært forkjølet og det gir seg ikke så her går det i nesespray iallefall 3 ganger om dagen da jeg bruker barnespay. Har dårlig samvittighet for dette, men saltvann hjelper ikke på meg heller og det er helt uutholdelig å gå uten å få puste gjennom nesa. Håper det gir seg når jeg har født...:stønn: Legen min sa at det ikke kom til å gi seg før det iallefall.

Tossi
08-02-2007, 11:57
Legen anbefalte meg selvfølgelig å bruke så lite nesespray som jeg klarte. Men de hadde ingen holdepunkter på at slimhinnene i nesen klarte å ta opp så mye av nesesprayen i blodbanen at det skulle påvirke hverken morkake eller blodgjennomstrømming i navlestrengen.

Interessant :nikker:. Gjaldt det uavhengig om man brukte teraputiske doser eller hadde et forbruk langt over det anbefalte?

Løvinne
08-02-2007, 15:51
Interessant :nikker:. Gjaldt det uavhengig om man brukte teraputiske doser eller hadde et forbruk langt over det anbefalte?
Jeg sa jo som sant var, at jeg har brukt nesespray hver dag i snitt kanskje tre ganger om dagen de siste 4 mnd (litt varierende hvor tett jeg er)
Så jeg er jo milevis over terapautiske doser :sparke:

Men dette er jo kun en leges oppfattelse omkring dette.... Hadde jeg fått en annen lege på Riksen skal man ikke se bort fra at jeg hadde fått et annet svar? :undrer:

Må legge til at jeg også spurte min fastlege igjen :flau: da jeg var der fredag. Og fikk omtrent det samme svaret ang opptaket av nesesprayi blodbanen "Begrens bruket, men må du, så må du"

chris
08-02-2007, 17:43
Sliter også veldig mye med tett nese under svangerskapet. Føles som jeg ikke får puste. I en perioden var jeg skikkelig forkjøla og brukte nesespray. Legen min anbefalte meg å slutte med den selv om den går mest lokalt til nesen og ikke så mye i blodet.

Jeg bruker istedet "Physiomer" saltvann med ekstra sterk skylling. Den er kjempe god og jeg har klart å kutte ut nesesprayen helt.

Tidl. bruker
08-02-2007, 17:53
hmm... her er ei som mer eller mindre har brukt nesespray hver dag siste... snart 10 åra?!! Stort sett bare om kvelden før jeg skal sove da, og bruker barnestyrke.. I forrige svangerskap klarte jeg å gå over til saltvann.. ikke for at jeg var redd for å bruke nesespray mens jeg var gravid, men for å benytte anledningen til å prøve å avenne meg selv.. husker ikke hvor lenge det varte, men ved neste forkjølelse var jeg i gang igjen.. :rabla: Nå er mini begynt i barnehagen, og JEG er den som er konstant forkjøla.. så blir nok ikke stopp på nesespraybruken med det første! Begrenser det jo til så lite som mulig, det burde man jo uansett.. men får omtrent klaustrofobiske tendenser av å ikke få puste med nesen!!

Nesespray er jo et lokalt virkende preparat - en vasokonstriktor som får blodkarene i neseslimhinnene til å trekke seg sammen slik at de ikke skal være så hovne.. kan nesten ikke se for meg hvilke mengder som skulle måtte til for å få blodårer andre steder, som livmor/morkake til å trekke seg sammen!

Josefin
09-02-2007, 20:48
Jeg har å vært plaget med bihuelene, jeg fikk resept på flutide nasal, den holder betennelsen borte.

Ellers så skjønner jeg plagen med tett nese, men du gjør bare vondt verre med å bruke så mye spray. Det som skjer er at slimhinnene sveller bare mer opp en til ville gjort uten nesespray, og det resulterer i enda tettere nese.

Jeg kuttet ut nesespray for 10 dager siden, er treglært så har brukt den ALT for mye siden jeg ble gravid. Det tok tre dager, så var nesen min faktisk bedre en den var med spray(men de tredagene va nå dritt). Min spesialist frarådet meg all bruk av nesespray kjøpt reseptfritt i all min levetid, og det prøver jeg å leve etter selv om jeg sprekker innimellom.

Så mitt råd er kutt den ut, å snakk med legen din om andre alternativer.

PS:enig i dere med saltvann, det funker bare ikke!
Jeg vil gjerne sitere dette innlegget, for det er helt riktig!
Langvarig bruk av slik nesespray gir en faktisk avhengighet og toleranse for innholdsstoffet (det er derfor det står på flasken at en ikke skal bruke det mer enn 10 dager i strekk). Toleranse betyr at effekten blir dårligere etterhvert, akkurat på samme måte som f.eks. morfin, sovemedisiner og beroligende medikamenter. Etter hvert føler en at en behøver større mengder for å få den samme virkningen som en fikk i begynnelsen. Det betyr, at for å komme ut av avhengigheten, må en rett og slett avvennes.
All avvenning er "smertefull",
og innebærer i deres tilfelle en periode med plagsom nesetetthet. Så..... :blafre:

Men det er lett for meg å være så kjip, for jeg er ikke det spor tett i nesa :rødme:

Løvinne
10-02-2007, 15:36
.....

Monkey
24-02-2007, 22:00
Jeg har ofte brukt nesespray før når jeg var tett i nesen, men jeg oppdaget fort at nesen min ble avhengig, og jeg har prøvd å ikke bruke det utenom når det har vært helt, helt nødvendig. saltvann gjør kun til at slimhinnene mine hovner fullstendig opp, så det nærmer jeg meg ikke, og bihulebetennelser, vel, det er jeg drittlei!!

Rett før ejg ble gravid var jeg til ØNH-utredning og fikk ved hjelp av CT funnet ut at jeg har underutviklete bihuler, noe som gjør til at jeg får lett betennelse. ejg fikk en vidundermedisin som heter Rhinocort. og fra jeg begynte på den, og til jeg måtte slutte pga positiv test, så var je gikke i nærheten av å være tett i det hele tatt!!

men etter positiv test har jeg allerede hatt en runde med bihulebet. og har nå begynt på neste... :(

Jeg bruker kun Zymelin om natten for å få sove, men det er fordi ejg vet at slimhinnene mine blir forferdelig lett avhengige!!!

Vil anbefale dere som sliter ETTER graviditeten og, å få et steroid-preparat, slik at dere slipper å gå på vanlig nesespray altfor lenge og risikere å ødelegge slimhinnene!!!

Men er det virkelig sånn at en blir mer tett i nesen når en venter gutt enn jente?? jeg føler nemlig ikke noe forskjell fra før graviditet (altså før rhinocort) og til nå... :sparke: og :bryn:mener vi venter gutt, mens jeg håper jente..... :flau:

Tidl. bruker
24-02-2007, 22:24
Jeg har også fått beskjed av legen min om å ikke bruke noe annet enn saltvann, i hvert fall ikke før jeg er 12 uker på vei.

Ser at hovedinnlegger har kommet lenger enn det da...

Desperat-endelig-gravid
25-02-2007, 00:47
Jeg fikk dette problemet da vi skulle ha Ida som nå er over tre år. Siden jeg var ca 10 uker på vei med ho så har jeg brukt minst EN flaske otrivin i uka. Å ja da. Det vil si i 4 år. Jeg er nå gravid i gjend. Vet at jeg har fullstendig ødelagte slimhinner i nesen, men tørr liksom ikke gjøre noe med det. Har jobbet for Øre nese hals lege og vet jo hvor smertefull en slik prosedyre kan være.

Uansett skulle til å gjøre det store steget med å sette meg på venteliste for operasjon da jeg ble gravid! Ja ja, får vente et år til da.

I mellomtiden: Noen som blir med i "Otrivin avhengiges landsforening"? (Tror det er endel som burde vært medlem her....) Jeg burde vært æresmedlem.

Enilennah
25-02-2007, 01:25
Kjenner at jeg blir tett i nesa bare av å lese denne tråden jeg... :humre:

Jeg HAR vært avhengig av nesespray... ikke over såå lang tid, men da jeg etter en seig bihulebetennelse hadde brukt nesespray i over 1 mnd (eller var det 2? Husker ikke helt :sparke: ), begynte jeg å blø neseblod (er ellers ikke plaga med det), og merka at jeg måtte spraye litt ekstra for å få effekt...(hadde nok også overdrevet mine 10 dager på stort sett alle forkjølelsene mine i mitt voksne liv, og brukt nesespray litt "ukritisk"... "det er vel ikke så farlig?"...) Snakka med legen om det, og han sa at mine slimhinner mest sansynlig hadde tatt permanent skadde av denne bruken, og en kjapp undersøkelse viste veldig hovne slimhinner i nesa... Resultat... Jo, det ble operasjon det... Og det var rett og slett grusomt!!!

Jeg har også panikk for å være tett i nesa, og sover ikke om natta når jeg er forkjøla og tett i nesa. Er "nesepuster" og får nesten klaus når jeg må puste med åpen munn... Operasjonen var uten komplikasjoner, og smerter gidder jeg ikke si noe om, da jeg overhodet ikke ofra det en tanke... Men panikk-følelsen kom som forventa da jeg måtte gå i tre døgn med ca 15 cm lange tamponger i begge nesebor. Kan love at panikken var rimelig nær ofte de dagene... Jeg sov nesten ikke, og våkna av at jeg ikke fikk puste...
Hadde mer enn nok med meg selv de dagene, og bare det å puste rolig gjennom dagen... Mat og drikke var en stor kamp...

Så etter det er jeg helt "nazi" med meg selv og nesespray. ALDRI mer enn 10 dager i strekk... For jeg vet hvor jævlig det var etter operasjonen...
Og uansett hvor tett jeg er i nesa på dag 11 eller 12, så kommer det aldri i nærheten av de der tampongene i nesa...

Selv om nesespray selges uten resept, så betyr det ikke at det er ufarlig... (det samme gjelder Paracet... selges også uten resept, men er heller ikke ufarlig) Det er en grunn til at det er satt en 10-dagers-grense.
LES pakningsvedlegget som følger med! Det er til din egen sikkerhet!!!

....sier ikke dette for å rette noen pekefinger... Jeg har vært der, og har gått i den fella sjøl... Og jeg følte at det var så unødvendig, for det var i aller høyeste grad selvpåført. Fikk også beskjed om at det var stor sansynlighet for at operasjonen måtte gjøres om igjen, da slimhinnene kunne komme til å vokse ut igjen slik de var.

....ville bare dele min historie, så kanskje dere som sliter prøver litt ekstra å slutte med nesesprayen... Vet det er pyton, men det står på i 2-4 dager, så er det værste over...

~TM~
04-03-2007, 23:23
Jeg vil bare nevne at min lege ga meg resept på noe som heter Rhinocort (eller noe) som er en kortisonspray jeg bruker når nesetetteten er som verst og jeg har brukt for mye nesedråper. Hvilket er relativt ofte. Den kan jeg visst bruke som gravid. (Når jeg ikke er gravid tar jeg noen tabletter som jeg tror heter Rinexin, men de kan jeg ikke bruke nå.)

Det hjelper litt i det minste.