Vis full versjon : Når kjenne den lille i magen?
Uregistrert
02-02-2007, 22:25
Når man er stor, hvor tidlig kan jeg som førstegangsfødene regne med å kjenne liv både innvendig og utvendig?
Innvendig skal ikke størrelsen din ha noe å si, men utenpå kan det ta litt lengre tid. I alle fall har det gjort det hos meg.
Mariposa
02-02-2007, 23:34
jeg er ikke en liten dame.. :D I mitt første svangerskap så kjente jeg liv i uke 18. Samboeren min kjente sparkene som små dult i uke 21. Dette var helt tydlige små dult, han husker det med et smil her han sitter.. :rørt:
Kjenner mange "tynne" damer som har kjent liv utenpå senere enn det. Så dette tror jeg ikke nødvendigvis avhenger av vekt. Jeg har en del ekstra "polstring" på magen, og morkaken var til og med frem mot min mage (i stedet for ryggen). :)
Caroline's mamma
03-02-2007, 01:49
I første svangerskap kjente jeg spark i uke 19/20
I andre svangerskap kjente jeg spark i uke 17
Det er nok veldig variabelt. Jeg har kjent noe en stund nå, men husker ikke når jeg ikke lenger var i tvil om hva det var. Det har vært veldig vage fornemmelser i noen uker nå, ikke definitive spark, før kanskje den siste uken eller litt mer. Og fortsatt er det mye av de vage fornemmelsene også.
Jeg er stor, og har dessuten morkaken foran mot magen. En venninne av meg som er slank, men også har morkaken foran på magen, som går gravid nå kjente ikke noe før ca uke 20.
Både morkaken og ekstra polstring på magen kan helt klart ha sitt å si, men vi er jo alle forskjellige. Er du veldig urolig for hvorvidt aktiviteten er normal der inne, så be om å få sjekket hjertelyden ekstra hos jordmor/lege, hvis du føler at det hjelper deg litt.
Som FILAKIA sier; spesielt om man har morkaken på fremre vegg, kjenner man bevegelser ofte senere. I tillegg kommer andre faktorer som polstring og hvordan barnet ligger.
Men jeg er stor førstegangs gravid, har morkaken på bakre vegg, kjente liv så tidlig som uke 14/15 innvending og utvendig nå akkurat 19 uker på vei.
Uregistrert
21-02-2007, 17:36
jeg er ikke en liten dame.. :D I mitt første svangerskap så kjente jeg liv i uke 18. Samboeren min kjente sparkene som små dult i uke 21. Dette var helt tydlige små dult, han husker det med et smil her han sitter.. :rørt:
Kjenner mange "tynne" damer som har kjent liv utenpå senere enn det. Så dette tror jeg ikke nødvendigvis avhenger av vekt. Jeg har en del ekstra "polstring" på magen, og morkaken var til og med frem mot min mage (i stedet for ryggen). :)
Heihei.
Jeg er en av disse såkalte "tynne" damene..men jeg kjente ikke spark utenpå før uke 22 eller noe sånt. Morkaken min ligger også fram mot magen, men det ser altså ikke ut til at mengden polstring - som dere så fint kaller det her ;) - har noen innvirkning på dette.
Lykke til alle sammen. :)
Jeg kjente de første dulta i magen rundt uke 14, så det er vel ganske individuelt vil jeg tro...:vetikke:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.