PDA

Vis full versjon : Gallestein?

iren84
05-02-2007, 20:39
Jeg lurer nemlig på om jeg har det..

i noen uker nå har jeg hatt sterke smerter i siden/magen på høyre side. Det stråler seg bak på ryggen og omtrent opp til skulderbladet.
Når det er på det værste så gjør det så sinnsykt vondt, og jeg klarer nesten ikke å bevege meg. Å gå er veldig vanskelig.

Det kommer alltid når jeg har spist, da som oftest etter frokost eller dagens første måltid.

Smertene har kommet og gått i noen uker nå, men i dag bare toppet det seg. De har vært konstante siden kl ett ca.

De slipper som oftest etter noen timer, men av og til varer det hele dagen.

Jeg trodde først at det var luftplager, for jeg har i noen år vært plaget med kolikk lignende smerter i magen. Men jeg tror ikke lenger at det er tilfelle, før det gjør rett og slett for vondt.

jeg skal ringe lege i morgen å få time.. men er det noen andre her som har hatt gallestein og som kjenner seg igjen? Tror dere at det er det jeg har?

edla
05-02-2007, 21:05
Det høres veldig gallestein ut ja. Huff det er helt forferdelig, jeg slet så til de grader at jeg ofte fikk så vondt atv jeg ikke klarte å gå fra bussen og hjem og lignende ting...

Jeg hadde til slutt en stein som satt seg fast i gallegangen (der hvor galler transporteres fra gallan til magesekken) og da fikk jeg masse gallesyre og billurubin (stavning?) i blodet, ble helt gul i øynene... :kokko: Og det var så langt det måtte gå før de skjønte at det å fjerne galleblæren var det beste.

Jeg kan rekomendere deg å la være å drikke å spise ting med eple, da eplesyren gjør ting verre. Fet mat er også fyfy, feks er det lurt å velge skinke på skiven isteden for ost... Ting som gjør deg kvalm bør du unngå siden kroppen produserer mere galle når du blir kvalm.

Stå på krava, KREV at de sender deg på en UL av galleblæren slik at du ihvertfall får sjekket det. Jeg fikk fire forskjellige diagnoser før de fant ut att det var gallestein. Helsepersonellet mente nemlig at jeg var før ung for å ha gallestein... :dåne:

(en "god" ting er ihvertfall att hvis du klarer å takle disse smertene så klarer du å føde barn. Jeg syntes gallevondtet var 10 ganger vondere en det å føde narn...)

-leah-
05-02-2007, 21:10
Høres ut som om det kan være gallestein. Det er vanvittig vondt, og når jeg har hatt mine anfall er det ingenting som hjelper. Det er like vondt uansett hvilken stilling jeg prøver å stå/gå/sitte/ligge i. Jeg er jo ingen lege, så du gjør nok rett i å kontakte lege...jeg har ikke hatt anfall på flere år nå, men det måtte omlegging av kostholdet til for å få bort disse plagene. Mine stener var for små til at de ville gjøre noe med dem.
God bedring, og lykke til!