Vis full versjon : Fødsel uten smerte (??)
Har nettopp sett litt i en bok av Anna Wahlgren (barneboken?) og der beskriver hun fødsel uten smerte og dette med Lamaze osv.. var jo veldig interresant dette her. Er visst også en egen bok som heter fødsel uten smerte.
Poenget var (selvsagt!) å føde uten smerte, men ikke uten arbeid. Puste riktig og hjelpe kroppen.
Lovely, tenkte eg m en gang, MEN om dette er så riktig og fantastisk som hun beskriver. Hvorfor er det da så lite utbredt??:???:
Så det jeg spør om er det noen som har erfaringer fra tidligere fødsler om dette her?
Klarer ikke helt å svelge det der om uten smerte, har vært gjennom en fødsel som for all del gikk greit, men det gjorde j€#"€"! vondt! :D
Håper på svar!
Dolly og klumpen 6+6
Helt uten smerte har jeg liten tro på :uff:
Maria Sol
11-02-2003, 16:55
Hei,
Jeg går på Lamaze kurs=fødsel uten smerte. Dette er i privat regi hjemme hos en dame som heter Judith.
Det du lærer er div.pusteteknikker for å fortsette å skape endorfiner gjennom hele fødslen. Pluss at mannen må være delaktig også på kurset. For meg som hadde en lite hyggelig opplevelse ved siste fødsel så passer dette meg perfekt. Samtidig får man mye kunnskap om hele fødsels forløpet.
En fødsel uten smerte eksisterer nok ikke i det hele tatt. Men å begrense den vestentlig hadde jo vært topp ikke sant?! Å stå distansen med alle sansene inntakt.. ;)
Men det finnes mange gode teknikker for å lære seg å takle fødesmertene på en god måte! Både kjemisk lindring av smerten, og forskjellige avspenningsøvelser for kropp og sinn. LaMaze er vel egentlig litt "gammeldags", man har kommet til at slike såpass kompliserte teknikker blir vanskelig for de fleste å gjøre seg fullt ut nytte av underveis, med mindre man har med en personlig trener... :-) Derimot har mange glede av yoga, eller av å øve opp evnen til avspenning på andre måter. Jeg vil anbefale boka "Fødende krefter", den er skrevet av to fysioterapeuter (!)tror jeg. Den snakker en del om blant annet noe de kaller "fødelyst", og har hjulpet meg veldig med å komme over fødselsangsten! Selv har jeg ikke født ennå, men min venninne som fødte i høst hadde masse nytte av den under fødselen, og anbefaler den veldig. Lykke til!
Maria Sol
11-02-2003, 18:59
Hei,
Jeg vil bare infomere om at det er en "moderat form" for Lamaze vi øver og praktiserer på kurset. M.a.o ikke tatt ut av boka!
Det som er så fint med det kurset jeg går på er at mannen også finner sin rolle uten å bare bli en "statist" som henter saft ;)
Lykke til :p
Takk for mange nyttige svar!
Godt å høre fra noen som har erfaring. Vil nok prøve å lese litt mer om avspenningsteknikker.
Følte eg klarte det greit forrige gang (jordmor sa no det!), men man har jo aldri vondt av å lære litt til:)
Så nok en gang tusen takk!
Klem Dolly og klumpen (7+0)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.