Vis full versjon : nå ble jeg forvirret
Leste en diskusjon på barnimagen.com om engangsstønad og permisjon. Det vaar noe uenigheter der, så jeg spør dere, for dette må jeg finne ut av;
3 uker før og 6 uker etter fødselen er jo fobeholdt mor, men hva når mor tar i mot engangsstønaden? Får hun virkelig hele denne for de få ukene??? Og så kan far motta permisjonspenger etterpå? Uten at mor må ut i arbeid??? Det ville jo vært en ønskedrøm uten like, så det kan da ikke være slik? Da vet jeg om en samboer som vil juble i heimen her......
Og er det noen som vet om mor kan jobbe etter å ha mottatt engangsstønaden? Men far kan vel ikke jobbe noe uten å bli trukket i permisjonspenger? Og da gjelder dette i de 42 eller 52 ukene han velger?
Hvor tidlig må evt far si i fra om permisjonen?
Jeg håper noen kan svare på disse spørsmålene, vet ikke om jeg orker køen på Trygdekontoret :D
Desverre er det ikke slik det fungerer :(.
Dersom mor ikke har rett på fødselspermisjon har jeg forstått det slik at far heller ikke får noen permisjon, man må da velge enten engangstønad eller permisjonspenger.
Slik jeg har forstått det må man velge at far tar hele permisjonen (unntatt 3 uker før og 6 uker etter fødsel, men at de 6 ukene etter fødsel i enkelte tilfeller kan overføres til far) dersom mor må rett ut i jobb eller studier uten at hun har rett på permisjonspenger. Man kan ikke få begge deler!
Tror jeg uttrykker meg klønete nå.. dersom jeg tar feil blir jeg glad om noen kan rette på meg :)!
Skulle noe være uklart kan sikkert et besøk på trygdekontoret ordne opp i det meste.
Hvis FAR har rett på permisjonspenger får han dette - selv om MOR ikke har det. Hun vil da få engangsstønad for disse 9 ukene og faren resten. MEN far får ikke permisjon hvis moren går hjemme. Mor må enten ut i jobb eller utdanning!
Jeg er student og har ikke opparbeidet meg permisjonskrav. Jeg får engangsstønad. Faren skal være hjemme med den lille fra uke 7 og i 39 uker (80%) - mens jeg fortsetter utdannelsen min. Selv om jeg velger å studere videre mens faren er hjemme - så vil jeg få fødselsstipend fra lånekassen. Økonomisk sett kommer vi veldig bra ut av dette ;)
Jeg lurte på det samme selv og spurte etter dette inne på student.no (http://www.student.no). Legger ved spm mitt og svaret jeg fikk:
07.01.2003 10:49
Trygdeytelser når gravid og student Av: mastergradsstudent
Jeg er gravid og venter barn i sommerferien. Jeg har undersøkt en del angående penger og har funnet ut at jeg får stipend fra lånekassen. Gjelder dette hvis jeg fortsetter å gå fulltid skole også? Jeg begynner på siste året av min masterudannelse til høsten og ønsker ikke å utsette dette ett år. Samboeren min har tenkt å være hjemme i 29 uker fra jeg begynner på skolen igjen til høsten. Han får da penger fra trygdekontoret - 100% av sin egen lønn, ikke sant? Hvordan blir det da med meg? Får jeg allikevel engangsstønad? Vi har ikke så veldig mye å rutte med og må prøve å få løst dette på en best mulig økonomisk måte for oss.
07.01.2003 13:42
Gravid Av: Toril Felberg
Fødselsstipend fra Lånekassen kan gis i inntil 42 uker, 3 uker før fødselen og 39 uker etter. Hva du gjør i denne permisjonstiden er opp til deg selv. Du kan f.eks. studere på heltid og fortsatt motta fødselsstipend. Hvis far har vært i arbeid og opptjent rett til fødselspenger, er hans permisjonstid enten 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80% av full lønn når du går tilbake til fulltidsstudier. Far kan ikke begynne sin permisjonstid før 6 uker etter fødselen, disse ukene er forbeholdt mor. Du kan få engangsstønad. Denne er ikke avhengig fødeslepenger til far, men er en ytelse til mødre somm ikke har opptjent rett til fødselspenger. Ønsker du ytterligere opplysninger, kan du gå inn på våre nettsider: http://www.sio.uio.no/sosionom/gravid.htm Lykke til med baby og studier!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.