PDA

Vis full versjon : Prosess for å få innvilget keisersnitt

Sarahmamma
13-02-2007, 09:49
Er det ulikt fra kommune til komme (sykehus til sykehus) hvor vanskelig det er å få innvilget keisersnitt? :vetikke:

Hva skal til for å få det? Er det sånn nå "i teorien" at alle som ønsker keisersnitt kan få det? :vetikke:

Blir veldig glad for svar :snill:

harmony
13-02-2007, 10:56
Keisersnitt er så absolutt ingen "lettvint" løsning for hverken mor eller barn, og ikke noe man bare kan "bestille". Man må ha en virkelig god grunn, som regel medisinsk, men noen får det også innvilget på psykisk grunnlag. Man må gjennom samtaler, informasjon og veiledning med lege/jordmor, hvor legen til slutt tar en vurdering om keisersnittet er forsvarlig å innvilge eller ikke.

Dersom kriteriene ikke er strengt medisinske, er det ønskelig med vaginal fødsel og man ønsker i hvertfall at mor og barn i det minste gjør et "forsøk" på fødsel, ettersom det som regel er det beste for begge parter.

Det er ingen standardkriterier eller standard anbefalinger der hvor de medisinske kriteriene ikke er åpenbare, så det blir en vurderingssak fra lege til lege, og fra sykehus til sykehus. Det lønner seg å ta opp saken med sin egen jordmor først, for så evt å bli henvist til sykehusets gynekolog for samtaler.

Tvillingjenta
14-02-2007, 18:21
Hei!!
eg har tatt 2 keisersnitter,pga at eg barna mine vil ikkje ut selv,får full åpning men det er alt.Det samme skjedde 2 gonger.Men er det en medisinsk grunn til at du vil ha det?eller er det det at du vil berre ha det??
Eg selv kunna gjerne tenkt meg å få født på en vanlig måte,man kjem seg mye fortere...Det er meir komplikkasjoner med ks.Mitt rakna første gongen,klarte ikkje å ta vare på barnet selv,mannen min blei syk mld.Så må man ligge lengre på sykehus,så annbefaler dei ikkje å fø fleire enn 3 barn.Eg trur eg ha villa tenkt meg veldig godt om......Vanskelig å få til amme prosessen er det og,så med noen kjem mors følelsen seinare.
Eg trur det er mye opp til kvart sykehus når det gjelder å få det uten medisinsk grunn,det er en risiko med det,selv om dei aller fleste går bra.her eg bur er dei litt kreksne på det,eg låg 18 tima første gongen eg sku føde før dei gjor noe,eg hadde og svangerskaps forgiftning så det endte slik med nr 2 så låg eg i 7 tima og da gjekk foster lyden drastisk ned.så eg hadde ingen valg.Nr 3 no så får eg planlagt ks.dei gjer det etter 2.Det er noe med at livmora vil kansje ikkje tåle å gå gjennom en vaginal fødsel,det kan vist sprekke eller rakne.Magen går og ofte seinare ned i str.Men selfølgelig du må no gjer det som du føler for selv,eg sei berre litt om min egen opplevelse,og veit en del folk rundt meg som har hatt ks pga at dei må,og alle deler min oppfatning av dei.Lykke til:snill: