PDA

Vis full versjon : Ang. ny sykemelding etter langtidssykemelding

Sliten jente
31-08-2002, 12:59
Hei alle magedamer.
Jeg lurer på dette, og håper noen her inne kan svare meg.

Pga diverse sykdom var jeg sykemeldt i 1 år, frem til nå i midten av august, da begynte jeg i ny jobb. Dvs at jeg må jobbe en god stund før jeg kan bli sykemeldt med sykepenger igjen, ellers får jeg bare attføring, og det er for lite nå som vi skal bli en familie på tre.
Noen som vet akkurat hvor lenge jeg må jobbe 100% før jeg kan sykemelde meg igjen? Er det 3 mnd fra jobbstart? 4 mnd?

Jeg spør fordi jeg er gravid i 2. trimester og aner ikke hvordan formen min blir fremover, har vært ganske dårlig hittil. Men jeg har ikke noe valg, må jobbe nå, ellers må vi selge leiligheten vår! Og hvor er da tryggheten liksom...
Hadde blitt veldig takknemlig dersom noen kunne gi meg et svar.

Altså, er spørsmålet: Jeg har vært sykemeldt i 1 år. Hvor lenge må jeg jobbe nå for å kunne bli sykemeldt igjen, MED fullt utbetalt sykepenger??

Hilsen fortvilet og sliten jente

Maz
31-08-2002, 13:42
Jeg var sykmeldt etter alvorlig preeklampsi som medførte at jeg mistet datteren min i fjor. Heldigvis var det noen som tipset meg om å sjekke regelverket. Legen sa nemlig at jeg overhode ikke fikk jobbe i en ny graviditet.

Jeg ringte trygdekontoret og sjekket regler og eventuelle unntak.

Dårlige nyheter det er faktisk hele 6 måneder du må jobbe før du har fulle sykepengerrettigheter. Men du kan være sykmeldt uten å kreve sykepenger i denne perioden altså korttid 16 dager eller arbeidsgiverperioden. men krever du sykepenger 1 dag så går det på din gamle "konto".

Du mister like mye av "kontoen" din om du er 10 eller 100% sykmeldt.

Det som er enda verre er at attføring ikke regnes som lønn, og du har som følger ikke krav på fødselspenger. Jeg sjekket ikke dette så veldig grundig da jeg bestemte meg for å jobbe i 6 måneder. Ta sommerferien tidlig (rundt det tidspunktet jeg mistet datteren min på). Jeg ble sykmeldt før ferien var omme.

Håper dette hjelper deg. Er du usikker ring trygdekontoret og spørr de har klare regler og svarer villig på telefonen:findag:

Sliten jente
31-08-2002, 13:59
Dvs at for å få full rett på permisjonspenger må jeg jobbe til permisjonen begynner?.... Og det er jo over nyttår jo.... :(

Å nei... Hva skal jeg gjøre da? Det klarer jeg ikke!!

Maz
31-08-2002, 14:17
ring trygdekontoret og sjekk.

Arbeidsgiver er pliktig til å tilpasse jobben for deg. Dersom dette ikke skjer kan du ha krav på svangerskapspenger.

Det er et innlegg om dette her i dag kalt noe slikt som "makan til sjef" eller noe sånt.

Som jeg ser det er din beste mulighet å manipulere situasjonen slik at du får svangerskapspenger.

La meg vite hvordan det går

Maz
31-08-2002, 14:30
fant litt info på BiM

http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=256

Anja22
01-09-2002, 00:05
Ring trygdeverket og få time til og sjekke alt det dere sier bare eg.
Systemet i dag er for idiotisk til at en klarer og finne ut av noe selv.

Uansett lykke til