Vis full versjon : Spørsmål til dere som har erfaring med epidural
Jeg gruer meg til fødselen - forrige gang gikk ikke så greit. (Utrolige smerter, utrolig sliten - total følelse av fullstendig maktesløshet.....)
Fikk bare lystgass forrige gang, barnet ble til slutt tatt med sugekopp. Denne gangen vil jeg ikke under noen omstendihet ha lystgass - og jeg vurderer å be om epidural. Men jordmor virker veldig negativ - mener at det er unødvendig fordi jeg var så "flink" sist.
Jeg føler meg så utrolig usikker på dette, så jeg håper at noen av dere har erfaringer som dere vil dele med en rådvill og nervøs 2.gangsfødende:
Når ble det satt epidural (hvor stor åpning?)?
Hvem foreslo at epidural ble brukt; dere eller jordmor (andre)?
Fungerte det bra som smertestillende?
Ble riene påvirket?
Følte dere at dere at dere hadde kontroll over pressingen i utdrivningfasen?
Jeg blir så uendelig takknemlig hvis dere kan fortelle meg litt om dette!!!!
Epiduralen fungerte fantastisk for meg!
Jeg hadde lang latensfase (nesten to og et halvt døgn med 5 min mellom riene) og hylte vel på det som fantes av smertestillende etterhvert:uff: . Da min engel av en jordmor tok vannet på 2 cm lovte hun meg at når jeg kom til 4 cm skulle jeg få epidural. Med et slikt løfte blei det litt lettere å holde ut de 5-6 timene det tok før de grønnkledte kom.
Legemannen som skulle sette slangen i ryggen min var unger opplæring, men traff på første stikk:klapp: . Og fra han satte prøvedosen tok det 30 sekunder før jeg var smertefri :D .
Om riene mine blei dårlilgere kan jeg ikke svare på, de var elendige i utgangspunktet og jeg hadde allerede dryppet nesten på fullt. Men jeg kjente i alle fall ikke noe til pressrier, tror ikke jeg fikk det overhodet. Men jeg klarte fint å presse ut babyen uten at jeg kjente riene og det tok ikke mer en 30-35 minutter (jeg måtte ha ei jordmor til å kjenne på magen min når riene kom, slik at jeg visste når jeg skulle presse).
Denne gangen vil jeg på forhånd ha løfte om at jeg får hjelp dersom denne fødselen også drar ut. Og jeg vil ha løfte om epidural!
Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig, Mammami? Riktig lykke til med fødselen i alle fall :klem:.
Jeg hadde epidural ved forrige fødsel. Regner med at jeg kommer til å rope på epidural i det jeg kommer inn døra på føden denne gangen.
Jeg kjente at riene ble mindre smertefulle allerde ved testdosen. Da jeg fikk vanlig "full" dose, kjente jeg ikke riene i det hele tatt. Det var jeg som ba om å få epidural da jeg hadde rundt 3 cm åpning. Jeg hadde i utgangspunktet ikke noen mening om hvilken smertestillende jeg ønsket (bortsett fra at jeg ikke ønsket petedin).
Epiduralen ble satt da jeg hadde 3-4 cm åpning. Jeg hadde da hatt rier i rundt 28 timer. Jeg brukte vel ca 5 timer derfra og til full åpning. Da jeg hadde full åpning ble epiduralen koblet fra sånn at jeg skulle kjenne pressriene. Så under pressriene hadde jeg ingen smertestillende medisiner. Jeg er i etterkant glad for at jeg fikk epidural. Etter over et døgn med rier, var det godt å få slappe av og samle krefter. Jeg brukte en time på å presse og vet ikke hvordan det hadde gått hvis jeg ikke hadde fått en pause fra riene på forhånd. Vet ikke helt hva jeg skal si om riene ble påvirket eller ikke. Jeg ble satt på riestimulerende drypp som jordmoren regulerte etter hvert. Det er jo litt vanskelig å vite hvordan riene hadde vært hvis jeg ikke hadde fått epidural. Av andre bivirkninger fikk jeg hudkløe og blodtrykksfall.
Det var ikke vondt å få epidural. Man kjenner jo ubehag når de stikker. Det vanskeligste var faktisk å sitte i ro når man har rier. Har tenkt mye på dette med epidural ved neste fødsel. Er litt nervøs for dette med å bruke sugekopp. Har jo hørt at det er økt risiko for dette ved bruk av epidural. Så selv om de stakk 3 ganger før de kom inn, gjør jeg det gjerne på nytt igjen.
Faktisk så husker jeg ikke helt. Men tror det var rundt 3 cm begge gangene.
Med nr. 1 var det jm som sa det, tror jeg. Den fødselen husker jeg ikke så godt. Med nr. 2 ga jeg beskjed om at jeg ville ha med det samme jeg kom inn døren.
Ja. Det var helt himmelsk. Med nr. 1 var det vonde borte i mange timer. Helt til de glemte å åpne kranen etter at de hadde fylt på mer. Da ble det plutselig veldig intenst. Heldigvis begynnte pressriene ganske kjapt etter det. Med nr. 2 hadde jeg en smertefri fødsel helt til de siste 5-10 min. Det pga for stor testdose. Men jeg mistet ikke trykketrangen.
Ble riene påvirket?
Litt med nr. 1. Ikke med nr. 2
I alle høyeste grad begge gangene. Jeg har hatt den "opp-og-gå" epeduralen.
Jeg vil nok spørre om epedural denne gangen og.
Jeg fikk epidural første gangen - og jordmor sa etterpå at hvis hun hadde visst hvordan det hele skulle bli, så hadde jeg fått det mye tidligere. Det var først etter at jeg fikk epiduralen at ting begynte å skje... under 3 timer senere lå jeg med en gutt i armene.
Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle spørre etter det samme igjen da jeg fikk nummer to, men fødselen gikk så mye greiere at det aldri ble aktuelt.
Det dumme med epidural er at man ikke føler pressetrang - og at jeg for min del måtte ha hånda på magen for å kjenne når jeg hadde rier... Da jeg fødte nummer to trodde jeg at jeg alt skulle være SÅ mye anderledes siden jeg ikke hadde ep, men det var egentlig ikke det - bare litt vondere helt på slutten - og helt på slutten så gjør ikke vondten så vondt (hvis du skjønner ;) - snart i mål :) )
mamsen27
13-02-2003, 02:13
Jeg skulle egentlig ha hjemmefødsel med nr.2.
Jeg var hjemme da alt startet og to jordmødre var der med meg.De tok vannet i sengen min og alt.
Jeg hadde problemer med å åpne meg.Sto stille noen cm.
Dermed kom ambulansen og tok meg til sykehuset.
Jeg var helt i fra meg.
Til slutt sa jordmoren at jeg burde for all del ta epidural.
Jeg nektet,men hun sa at det kom til å ta mange timer før jeg åpnet meg fra 9 cm til 10.
Da jeg fikk epidural,føltes det som en utrolig lettelse.Jeg følte INGENTING.
Jeg fikk sove et par timer,for dette hadde vart i over 7 timer.
Så jeg hadde holdt ut veldig lenge.
Etter en stund kom de og sjekket cm.Og ti cm var det.
Og de fortalte meg at jeg kunne presse.Det var litt merkelig for jeg ønsket ikke egentlig at det skulle være HELT smertefritt.De måtte fortelle meg når jeg skulle presse og alt.
Men kontroll føler man ja.
Jeg vil sikkert komme inn døren på sykehuset ropende etter epidural hvis det blir noe lignende som nr.2.
Jeg var ikke så bedøvd med første,men jeg hadde mild epidural da også ja.
Jeg synes det er greit å ha litt kontroll under fødselen for da kan man få med seg litt hva som skjer.
Og her var det så mange glanshistorier at jeg bare må gi deg min versjon også, da. Tre dager etter at vannet gikk startet riene av seg selv, men de var ikke sterke nok, og jeg ble derfor satt på drypp for å få sterkere rier. Etter 5 timer med drypp og rier i ett søkkande kjør var åpningen fortsatt på fattige 2 centimeter, og jordmor foreslo epidural, noe jeg i utgangspunktet var i mot, men som jeg da tok i mot med åpne armer fordi jeg var så utrolig sliten av smertene.
De måtte stikke fire ganger før de traff, jeg er overvektig og hadde trøbbel med å sitte rolig mens de satt sprøyta, fordi riene kom så tett. Å sitte sammenkrøket som en katt (hahahaa!) med gedigen mage og rier konstant er ikke lett! Testdosen fungerte bra. Den, sammen med det at dryppet ble skrudd ned, gjorde at jeg fikk i meg mat og fikk opp humøret.
Nå ble jeg i tillegg til alle de andre ledningene også koblet på blodtrykksmåler, den var irriterende. Og så startet det. Jeg ble helt nummen i venstre hofte. Venstre lår. Kjente det spredte seg - det havnet nok ikke helt der det skulle, dette bedøvelsesgreiene. Og så stanset alt opp.
Da fødselen var over noen timer senere, kikket jordmor på epiduralpumpa som hang ved halsen min og konstaterte at jeg hadde fått i meg to dråper bedøvelse - resten var fortsatt igjen. Epiduralen hadde med andre ord ikke hatt noen virkning på meg.
Jeg skjønner at epidural fungerer veldig ulikt på ulike personer, men kommer heller ikke ved neste fødsel til å ønske meg epidural. Dersom jordmor anbefaler det, vil jeg først forsøke andre smertelindrings-alternativer før jeg hopper på epiduralen igjen.
Lykke til med DIN avgjørelse!
Jeg er fremdeles ikke sikker på hva jeg vil og ikke vil, men jeg setter veldig stor pris på at dere deler erfaringene deres med meg - tusen takk, alle sammen!
Jeg har skrevet en lang mail til jordmor for å prøve å forklare hvorfor jeg ønsker mer informasjon om, og muligheten til å velge epidural. Jeg har prøvd å snakke med henne om det en gang før; det gikk ikke så bra fordi hun var så veldig fokusert på at jeg hadde vært så flink ved forrige fødsel og klart meg bare med lystgass (Hun mente at jeg burde bruke lystgass på nytt, men det er overhodet ikke aktuelt for meg)
Men jeg skal prøve en gang til å snakke med henne om det, og er hun like avvisende da ber jeg om at hun setter meg i forbindelse med en eller annen fødselsangst-kompetent person. Eller en gynekolog med mindre epidural-aversjoner, eller en anestesilege - en eller annen som kan gi meg informasjon, og ikke bare melding om at "du trenger ikke epidural, så dette trenger vi ikke snakke om!"
Det er jo ikke sånn at jeg er livredd for å føde, men jeg synes det gikk så dårlig sist, og jeg vil så gjerne være bedre forberedt denne gangen…. Og det betyr at jeg må ha kunnskap, ikke minst om epidural.
Hehe, må visst legge inn en motvekthistorie jeg også...
Tror jeg hadde 6-7 cm åpning og gode rier.
Jeg trygla om smertestillende, og siden petidin var uaktuelt pga. forurenset fostervann, og tabletter ikke ville være nok, så foreslo jordmor epidural, og jeg tok takknemlig imot.
NEI!! overhodet ikke! Kjente INGEN forskjell!
Ble riene påvirket?
Ja, jeg følte at riene ble fullstendig ødelagte. Pga. dryppet så følte jeg at jeg mista all kontroll over både rier, og fødselen, og kjempet imot istedetfor å kjempe med. Drypp-riene slet meg helt ut, og siden den ikke fungerte som smertestillende så var epiduralen en gedigen skuffelse.
Både og. Å presse på riene var forsåvidt greit i begynnelsen, siden jeg kjente når jeg skulle presse. Men etter en times tid så var jeg så utslitt av dryppriene (som var mye verre enn riene før det) at jeg ikke klarte å presse lenger så riene ble dårligere og dårligere samme hvor mye de skrudde opp dryppet, så sambo måtte tvinge meg til å presse samtidig som jordmor lå over magen og pressa på den mens gynekologen sleit i vakuummaskinen. Det endte heldigvis med keisersnitt etter 2,5 timer.... :uff:
Så under neste fødsel så er det ingen som får nærme seg meg med epidural!!! DA blir jeg :grrr: :grrr: :grrr: da....
OOOPS 4!
15-03-2003, 18:53
epiduralen er topp..forstår ikke hvorfor man må krangle seg til den...jeg har fått den 3 ganger , 1 og 3. gangen var jeg nesten ved full åpning da jeg fikk den så det var litt unødvendig...med 2.mann gruet jeg meg veldig til fødselen og det sa jeg til jordmoren med en gang jeg ankom føden..jeg sa at jeg ønsket epidural fordi jeg var veldig redd pga en tøff 1.fødsel..ingen problem sa hun du skal få den med en gang riene begynner å bli litt vondere..ba om epiduralen da jeg hadde 5 cm åpning..har aldri hatt problemer med pressingen jeg kjente godt trykkriene ikke som vondt men som et veldig press akkurat som du må veldig på do ..1. mann presset jeg ut på 2 pressrier ...synes du skal snakke med en annen en jordmoren din for hun virker ikke særlig ok..epiduralen er ikke farlig , og det er viktig at du nevner det med en gang du ankommer slik at du ikke må vente og kanskje ikke får den...lykke til
Tidl. bruker
17-03-2003, 11:07
Det er vel noen jordmødre som på død og liv skal overtale oss til å ikke ha epidural, Og jeg mener ikke at alle må ha det, men jeg mener da at man må være åpen for at det faktisk kan være nødvendig.
Til dine spm.:
Når ble det satt epidural (hvor stor åpning?)? : 4 cm (da hadde jeg hatt sterke rier i 10 t)
Hvem foreslo at epidural ble brukt; dere eller jordmor (andre)? : Jeg hadde så vondt, at de foreslo at jeg kunne få epidural. Tror det var en jordmor.
Fungerte det bra som smertestillende? : Ja, det var utrolig, utrolig bra!!!!!
Ble riene påvirket? Jeg tror eg. ikke det. Det gikk så sent fra før, da var det vel under 1/2 cm i timen, men fra jeg fikk epidural var det 1 cm i timen. Det sa de var bra...
Følte dere at dere at dere hadde kontroll over pressingen i utdrivningfasen? Nei. Tror ikke epiduralen hjelper mot de smertene. Ei heller siste åpningsfasen. Men poenget var at jeg hadde fått samlet masse krefter takket være epiduralen, dermed hadde jeg tross alt litt å gå på...
Lykke til!
På 7 cm åpning, men da hadde jeg stått på heftig drypp i 2,5 timer p.g.a. svake rier og var blitt lovet epidural og den var jeg veldig innstillt på at jeg skulle ha selv om jeg snart var ferdig
Jeg, men jordmor var veldig enig, fordi jeg var sliten etter rier i over et døgn og ikke mer enn 4 cm åpning så ville hun ha meg på drypp og så skulle jeg få epidural
Ja, jeg fikk ikke noe stor dose så jeg måtte snu litt på meg for å få det til å virke på begge sider, men da det gjorde det føltes det ut som jeg hadde fått lokalbedøvelse der smertene hadde vært som j...
Ble riene påvirket?
Nei, da jeg alt sto på kraftig drypp, men jeg har hørt at de fleste som får epidural også settes på drypp
Følte dere at dere at dere hadde kontroll over pressingen i utdrivningfasen;)
Ja, jeg kjente godt riene, men de gjorde ikke vondt, jeg greide faktisk å reise meg og så litt etter at epiduralen var satt (type SUFENTA epidural) og da jeg presset satt jeg på knærna i senga. Det hadde jeg aldri greid dersom jeg ikke hadde fått den epiduralen. Jeg brukte 14 min. på å presse ut junior, så epiduralen hindret i alle fall ikke meg i det arbeidet.
Lykke til samme hva du velger!
På 7 cm åpning, da hade jeg hatt tette rier med 2-5 minutters mellomrom i 21 timer. I tillegg hadde jeg kraftig trykketrang og da er det ikke lett å slappe av og holde igjen samtidig under riene.
Jordmor foreslo epidural for at jeg skulle ha krefter igjen til å presse ut babyen.
Ja, det var fantastisk selv om jeg fremdeles kjente riene godt.
Ble riene påvirket?
Ja, jeg ble satt på drypp.
Følte dere at dere at dere hadde kontroll over pressingen i utdrivningfasen
fikk aldri presse i og med at gutten var stjernekikker og jeg manglet en liten kant på å ha full åpning.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.