PDA

Vis full versjon : Trist og såret pga. ufrivillig barnløse

Lurer fælt...
13-02-2003, 12:02
Jeg er ellers en flittig bruker av SM, men nå velger jeg å være anonym. Litt av en brannfakkel, men mener ikke å provosere noen, vil egentlig bare høre om dere har opplevd lignende.

Jeg og mannen min har prøvd i ca. 1 1/2 år å få barn. Synes ærlig talt at det er ganske lenge, er jo "bare" 25 år gammel og hos venninene mine plopper de ut i løpet av første prøvemåned. Men vi lyktes da etter hvert, og nå er jeg i 6 måned, lykkelig gravid.

Nå til "problemet": Både jeg og min mann er studenter, og jobber bare en dag i uken. Noe som gir oss glimrende med tid til nurket, men en ganske så stram økonomi. (I hvert fall de neste to år til.) Vi bor i en liten to roms leilighet, men anser ikke det som problem, det er en fin leilighet, bare ganske liten :-)

Vi bryr oss ikke om sånt, om et par tre år kommer vi til å ha bra økonomi (selv om ikke det er avgjørende) og får sikkert mere plass etterhvert.

I vennekretsen er det to ufrivillig barnløse, og på jobben min er det flere. Jeg prøver å vise forståelse og snakker f. eks. ikke om baby og graviditet uten at de spør meg først. Jeg har selv opplevd hvor vondt det er hvis man sliter og "alle" blir gravide og det er kun babysnakk overalt. Men nå har baksnakkingen begynt. Tre damer på jobben som alle har prøvd i over to år har dannet en slags allianse mot meg. De går rundt og snakker om at det er alltid "feil" folk som blir gravide, de som hadde alt ble ikke gravid mens jeg blir det som overhodet ikke har hverken økonomien eller plassen eller noen ting. Og at det til og med var planlagt! Jeg hørte dem spre rykter og gikk rett til den ene av dem og spurte hva hun drev med. Hun beklaget, men måtte jo si at hun synes det var uansvarlig av meg å sette et barn til verden når man var i min situasjon. Jeg kom med en ganske sårende kommentar til henne. Det hjelper jo ikke heller.
Jeg vil ingenting- bortsett at folk slutter å tro at de er bedre egnet til å ha barn fordi de har mere penger, sikrere situasjon, større bolig eller hva vet jeg.

Det er faktisk utrolig sårende synes jeg. Noen som kjenner seg igjen?

Tidl. bruker
13-02-2003, 13:21
Kvinnfolk asså! :sint:
Att det går ann å være så frekk!? Synest det er forferdelig sjofelt av de å gå rundt på den måten. Skamme seg skulle de.
Nå hjelper det jo ikke deg så mye at jeg sier det da men, synest de burde få høre det. Ikke fra deg, men fra noen andre som ikke går rundt med slikt sladder!

Jeg kjenner meg ikke igjen i din situasjon, men forstår veldig godt at det må være sårende. Blir jo til at du kanskje gruer deg for å gå på jobben når det blir slik! Og det er jo ikke noe kjekt!

Barnet deres er jo i følge deg godt planlagt og svært ønsket. Og selv om dere vil ha det stramt de første par årene burde de damene vite bedre enn å snakke stygt om dere!

Ville bare prøve å støtte deg litt og gi deg en god :klem:.
Håper du kan klare å ta det opp med dem på en møte som ikke gjør ting ennå værre!

Lykke til! :)

Tinkerbell
13-02-2003, 13:58
Det å ønske seg barn har jo ikke noe med ens økonomiske status å gjøre. Det ønsket er ganske stort i oss alle uansett om man har mye jordisk gods eller ikke. Det at det har blitt en allinse mot deg fra de på jobben din er jo et resultat av en sterk missunnelse fra de som har prøvd, men som ikke får det til. På en måte kan jeg jo forstå at de føler slik de gjør, MEN det er veldig dårlig gjort å spre rykter og baksnakke deg slik de gjør. Det burde de holde seg for god for!!! Jeg pleier å si at folk må få lov til å TENKE hva de vil, men det er en HELT annen sak å si høyt hva en tenker!!! Det er faktisk lov å tenke seg om to eller tre ganger før en åpner munnen og sier det som en har i hodet!! De burde jo heller være glad på dine vegne. (Det er iallefall jeg!!!)

Jeg har selv prøvd å få flere barn nå i tre år. Jeg har en sønn på 7 år. Trangen til å få flere barn har vært stor hos oss, og ble veldig skuffet da vi fant ut at det ikke var så lett å få til nr 2. Jeg har vært langt nede pga dette. Mange har sagt til meg at jeg burde være glad for at vi hadde et barn og gi opp å få flere. Det såret meg veldig. For meg (oss) var det et veldig stort ønske å få flere. Jeg er nå 35 uker på vei med nr 2, og er overlykkelig over at vi skal ha flere, og ikke minst at sønnen vår skal få en søster!!!!

Håper de gir seg snart og jeg ønsker deg LYKKE TIL i resten av svangerskapet!!!

Klem fra Tink :findag:

Monstra
13-02-2003, 14:24
Missunnelse kan gjøre så mye med oss, desverre!

DU har vel like stor rett til å få barn som dem! Og om de har stort hus med hage og råd til å gi barna alt de peker på - så er det ikke dermed sagt at disse barna får det noe bedre enne dine barn.

Jeg valgte å få to barn FØR jeg begynte på videre utdannelse. Det er slitsomt og absolutt ikke noen enkel jobb. Det at vi nå har valgt å få det tredje barnet mens jeg studerer - er at valg vi har tatt på bakgrunn av at jeg tross alt begynner som nyutdannet i en ny jobb når jeg er ferdig utdannet - og da er det ikke sikkert at jeg ønsker å få barn med det sammen... Det blir da altfor stort mellomrom mellom barna, noe vi ikke ønsker!

Hadde noen uttrykt noe lignende ovenfor meg - hadde LEDD av dem og lurt på om det VIRKELIG ikke var andre ting her i verden de heller kunne bekymre seg om enn akkurat når JEG valgte å få barn - noe de ikke har NOEN ting med!

Stå på jente - 100% støtte fra meg :)

TBM
13-02-2003, 14:43
Dette synes jeg virkelig var stygt gjort av de. Det er da ikke noe uansvarlig ved deres situasjon!

Barnet kommer til å være sterkt ønsket og dere blir gode foreldre. En to-roms leilighet er da virkelig ikke så lite! Da jeg bodde på Torshov i Oslo var det faktisk ganske mange familier med både ett og to barn som bodde i to-roms leiligheter. Både de voksne og barna har det bare bra!

Jeg synes det var tøft gjort av deg å konfrontere den ene, men svaret hennes tyder ikke på at hun skjønte dette. Kanskje er det et møte med sjefen som kan få de på bedre tanker? Eller at du tar det opp på et felles møte med alle ansatte. Allier deg med noen som er på din side, og ta opp at det går ikke ann å baksnakke medarbeidere på denne måten.

80martine
13-02-2003, 14:59
Jeg skjønner ikke hva de mener jeg.
Vi er også studenter begge to, men føler ikke at vi har store økonomiske problemer i det hele tatt. Har alt vi trenger. Babyen må sove på samme rom som oss, men det er vel ikke unormalt selv om man har stor plass??
Dessuten har vi som studenter fordelen med at vi kan tilbringe mere tid med barnet bådet mammaen og pappaen.

tiger
13-02-2003, 15:08
:grrr: :grrr: :grrr: :grrr: :grrr:

Kvinnfolk!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen:
Kvinnfolk er de mest utspekulerte, beregnende og
ondskapsfulle vesener i verden!

... no offence, altså... :uff:
Men mange av oss har rett og slett anlegg for å såre.

Stakkar deg, Lurer Fælt... :stakar:

Gjør som Monstra skriver: le av dem!
Selv om man innerst inne har lyst til å gi slike mennesker
"ti tette og en badehette"... :p

tiger

Magedutti
13-02-2003, 23:15
Fy F...!! :grrr: :grrr: :grrr: Kjenner jeg blir urgisk nå!! Men en ting er iallfall helt klart; disse idiotiske teite :bonk: kvinnfolka er misunnelig på deg!! Og slik jeg ser det er det gått så langt at misunnelsen holder på å spise dem opp!!
Nei,vær lykklig du for det miraklet du og din kjære får oppleve nå. Ikke la disse kvinnfolka ødelegge din glede, dette har du venta lenge på!! :) :) :)

Lykke til!! :) :) :)

Tiden flyr
14-02-2003, 14:56
Kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet.
Det er det unger trenger, og heldigvis får de fleste det om de så bor i ei stråhytte langt nede i gokk, eller i en villa på beste vestkant.

Jeg var eneforsørger og student i mange år. Knalltøft økonomisk, men så lykkelige vi var! Ingen av oss led noen nød av den grunn.

Ellinor Dyveke
14-02-2003, 18:42
:grrr:
Ja kvinner er kvinner værst!!

Jeg blir også eitrende forbanna når folk går rundt å sprer dritt, og da er det best å ta det opp med dem det gjelder!

Nå har du gjort det, og denne kvinnen skjønner nok ikke hvor mye hun sårer deg, så jeg ville tatt kontakt med sjefen i firmaet du jobber for, for å prøve å løse dette. Selv om dette skulle være unødvendig!!! Det er jo faktisk snakk om vanlig folkeskikk, som hun tydeligvis mangler!!!

Nei kos deg med graviditeten din og vær stolt over at du får muligheten til å bære frem et barn!

Vær stolt og hev hodet ditt ( men kanskje ikke slenge kommentarer... Vær bedre enn det hun er!!! )

Lykke til !!

cesa
16-02-2003, 19:00
:stakar:

Ta dette opp med sjefen, for slik ungdomskoleoppförsel går ikke på en arbeidsplass.Og där får du nok 100% stötte.

Fortell oss hvordan det har gått.

jeg blir så:sint: :sint: :sint: :sint: :sint: :sint: :sint: når jeg hörer slikt.

:stakar: :stakar: :stakar: :stakar:

cesa

12+5:baby:

Tidl. bruker
18-02-2003, 00:58
Det viktigste er vel ikke hvor mye penger, plass og ting en kan gi barnet. Har du kjærlighet nok, kommer du veldig langt i å gi babyen din en god oppvekst. Kan du i tillegg lære bort sunne holdninger til barnet selv og til omverdenen, vil jeg si at babyen er veldig heldig. Sjalusi, løgner og baksnakking, som kjenningene dine tydligvis synes er greit å spille med, er vel heller mer betenkelig i et barns hverdag.

Ikke vær så inmari forståelsesfull med disse damene. De trenger virkelig å få høre hva de er for noe.

Kaija, på besøk fra NM

tvilling75
18-02-2003, 11:36
Må nok innrømme at gjennom mine nesten 6 år som ufrivilig barnløs har jeg kjent sjalusien og misunnelsen på kroppen mang en gang (med et stikk av dårlig samvittighet for at jeg følte sånt). Men det du forteller om synes jeg tar kaka! Dårlig økonomi er ingen grunn til å la være å få barn (noe som virkelig gjør meg sint er jenter som tar abort forde de synes de ikke har økonomi til å få barn). Men hverdagen kan gjerne bli litt tøffere for foreldrene.
Som andre har skrevet er trygghet og kjærlighet det viktigste å gi barnet. Og om dere så bare hadde hatt et roms leilighet hadde jeg ikke sett noe galt i at dere venter barn. Jeg synes også du bør ta det opp med sjefen, for selv om en ikke bør bry seg, så hadde iallefall jeg blitt irritert og såret over slik.

Lykke til videre i svangerskapet.

emilie
24-02-2003, 19:23
Jeg har selv to prøverørsbarn, og har da naturlig nok gått ufrivillig barnløs for noen år siden.

Fikk haugevis av kommentarer og "gode råd" fra uforstandige kvinner i den tiden. Ja, hvorfor skal alltid kvinner drive på å kritisere hverandre sånn???

Jeg vet hva det vil si å ønske seg barn, og jeg har bare tatt en sluttning av det: det er ALLTID passelig å få barn, selv om utenforstående ikke synes det samme.

Er enige med de andre at det bør tas opp på jobben din. Slike ting bør det gjøres noe med. En annen gang kan det være helt annen baksnakking det er tale om. Ta tak i uvesenet før det sprer seg!

Matrix
26-02-2003, 10:11
Hvis man skal planlegge livet ihjel, så passer det i grunnen aldri å få barn. Det er alltid mange ting man skal gjøre først; sånn som utdanning, etablere seg i jobb, få karrieren igang. I grunnen skulle det da passe å få barn når man er i midten av trettiåra, men da har man toppen ti år å produsere ungene på, før eggene blir for gamle. :gal2:

Jeg synes du skal følge det sporet du har valgt og stå for det. Å få barn under studietiden er faktisk fint. Du får bedre tid til studiene og du har flere steder barnet kan få barnehageplass for eksempel. Penger ER alltid en bekymring, men hvis man skal velge barn etter hvilken sum man har på lønnsslippen er vi på vei inn i et samfunn som verken er spesielt trygt eller et samfunn jeg ville likt å leve i.

Forresten var jeg der du er omtrent for 8-9 år siden. Ukloke kommentarer fra ufrivillig barnløse fikk jeg heldigvis slippe, men jeg erfarte at det er helt fint å være mamma og student samtidig. Bare man lemper kravene til seg selv noe.

Og du: Du kan godt parkere de kvinnfolkene med ufine kommentarer. Sånn som de oppfører seg, fortjener de faktisk å få høre noen sannhetsord. Andre her nevner at du skal ta det opp med sjefen din, og det synes jeg minsanten du kan gjøre. Sjefen vil nok ikke like at sånt kjerringslarv forsurer arbeidsmiljøet.

effie
06-03-2003, 16:59
Jeg har vært ufrivillig barnløs i 4 år nå, men jeg håper inderlig ikke at jeg blir satt i samme bås som damene på jobben din!

Klart man kan bli misunnelig en og annen stund innimellom, men å begynne med baksnakking og kommentarer mot de som er så heldige at de har blitt gravide, det nærmer seg rimelig lavmål!!

Som de andre synes jeg du skal ta det opp med sjefen, en sånn arbeidsplass vil vel de færreste ha!

Nei, økonomi "spielt keine rolle" bare barnet er ønsket og blir overøst av kjærlighet.

Stå på og ikke la deg knekke av misunnelsens bakgårds-kjerringer!!!!
Du kan jo skrive ut alle svarene du får her, og vise det til de damene, kanskje de begynner å tenke klarere da?

Kos deg videre i svangerskapet!

inger8mai
06-03-2003, 20:29
Nei, Ta det opp med sjefen! Dette er ikke akseptabelt på en arbeidsplass!

snart mamma IGJEN !
15-03-2003, 17:32
Vi var omtrent i deres situasjon når vi fikk vår førstefødte for 9 år siden. Vi bodde trangt, gikk på skolen og eide igrunnen ikke nåla i veggen. Levde billigst mulig, sparte inn og skrapte sammen. Men vi var lykklige alikevell. Vi fikk et barn som har blitt lykkelig og vi fikk et barn til selv om vi ikke hadde rompa full da heller. Uansett det viktigste er kjærligheten og oppmerksomhet barn trenger. Nå venter vi vårt tredje barn og økonomien har tatt seg opp de siste årene og vi har kjøpt et gammelt hus som vi pusser opp over tid. Hver måned setter vi oss ned sammen med ungene og forteller de hvor mye lønn som har kommet inn og hvor mange regninger vi må betale og hvor mye som er igjen og så setter vi av til forskjellige ting og på den måten lærer våre barn at penger er noe vi skal bruke fornuftig. Man kan kjøpe seg ting som man ønsker seg innimellom men ikke hele tiden. resultatet er også at vi har unger vi kan ha med i butikken uten at de maser hele tiden om å få ting, de blir utrolig glade når de får noe og tar veldig godt vare på leker og ting de har spart til selv.

Vi lever godt men vi er ikke tilhengere av å leve i overflod.