PDA

Vis full versjon : Tips til trening ved bekkenløsning?

Tidl. bruker
06-03-2007, 09:17
Vel, er det noen som har noen gode tips? Blir ikke noe bedre, selv om jeg er sykemeldt 50%. Jobber fra 8-12, kjenner det som regel ikke før jeg skal dra hjem, men i dag er det ILLE altså. Skulle gå og hente en perm i sted, klarte såvidt å gå, var helt grusomt vondt!! Går jo til fysioterapeut, men hun er travelt opptatt så jeg er der bare en gang i uka. (eneste fysioterapeuten her som tar imot folk med bekkenløsning). Har prøvd å svømme, men synes ikke det hjalp. Noen som vet om temp på vannet har noe å si? Var ikke sånn kjempevarmt... Og så har jeg prøvd å sykle, men ga fort opp det. Ikke klarer jeg å gå særlig langt heller. HJELP!!!!!!!!! Jeg må jo prøve å trene litt, er jo ikke sunt å bare sitte på ræva hele tiden heller....

Tidl. bruker
06-03-2007, 19:56
Det er ikke bra å trene hvis det gjør vondt når du har bekkenløsning, så hvis det gjør mer vondt får du nok bare trekke inn håndkleet... :sparke: Hvis du presser deg, blir bekkenløsningen bare verre. Det er faktisk ikke krise om du ikke får trent så mye i klassisk forstand disse månedene du er gravid.

Her er mine tips for få en bedre hverdag:
- Hvil ofte.
- Varier stillingene du sitter og ligger og beveger deg i - ikke vær for lenge i samme stilling.
- Gjør knipeøvelser for bekkenbunnen!
- Tøy musklene i setet/korsrygg/baksiden av lårene.
- Bruk varme omslag og pute mellom knær/ankler når du hviler.
- Gå korte turer, og bruk sko med god demping og bekkenbelte. Gå sakte og ta små skrit...
- Sitt med god støtte, gjerne varme, i korsryggen.
- Prøv å fortsette med å svømme selv om du ikke synes det har hjulpet ennå. (På hvilken måte synes du ikke at det hjelper?)

Tidl. bruker
08-03-2007, 11:50
Det er ikke bra å trene hvis det gjør vondt når du har bekkenløsning, så hvis det gjør mer vondt får du nok bare trekke inn håndkleet... :sparke: Hvis du presser deg, blir bekkenløsningen bare verre. Det er faktisk ikke krise om du ikke får trent så mye i klassisk forstand disse månedene du er gravid.

Her er mine tips for få en bedre hverdag:
- Hvil ofte.
- Varier stillingene du sitter og ligger og beveger deg i - ikke vær for lenge i samme stilling.
- Gjør knipeøvelser for bekkenbunnen!
- Tøy musklene i setet/korsrygg/baksiden av lårene.
- Bruk varme omslag og pute mellom knær/ankler når du hviler.
- Gå korte turer, og bruk sko med god demping og bekkenbelte. Gå sakte og ta små skrit...
- Sitt med god støtte, gjerne varme, i korsryggen.
- Prøv å fortsette med å svømme selv om du ikke synes det har hjulpet ennå. (På hvilken måte synes du ikke at det hjelper?)

Jeg synes det ble mye verre etterpå, men har i ettertid hørt at man skal ikke svømme som vanlig da... Jeg svømte jo som en helt...

Tidl. bruker
08-03-2007, 13:33
Jeg synes det ble mye verre etterpå, men har i ettertid hørt at man skal ikke svømme som vanlig da... Jeg svømte jo som en helt...

Ok, som sagt skal man ikke gjøre aktiviteter som forsterker smertene. Men du kan jo evt prøve å svømme sakte en gang? Jeg liker å trene selv og generelt være i aktivitet, men etter ett tvillingsvangerskap og ett svangerskap nå med bekkenløsning, har jeg skjønt at for mange går det ikke an å leve som vanlig når man er gravid. Må rett og slett bare ta hensyn til den stakkars kroppen de månedene det varer... Lykke til!

morlille83
10-03-2007, 23:03
Har ingen spesielle tips, men kunne trenge noen selv ;)

Selv måtte jeg kaste inn håndklet for 3 uker siden pågrunn av bekkenløsning også har jeg så ufattelig stive legger. Det var med tungt hjertet at jeg gikk til Elixia med sykemeldingen for å fryse abonnementet. Er så utrolig bittert at man ikke kan leve som normalt de siste månedene. Var det jeg minst hadde ventet meg denne gangen siden jeg var så frisk sist jeg gikk gravid. Så nå er jeg sykemeldt 100% og lurer voldsomt på hva jeg skal finne på de siste 12 ukene siden det er så mange begrensninger :(

Erika
13-03-2007, 11:32
Jeg har fått en øvelse av fysioterapeuten som jeg kan gjøre innimellom. Merk dere at jeg har fått øvelsen på bakgrunn av de undersøkelser han har gjort av meg! Så det er ikke sikkert dette hjelper alle! Men, jeg deler den likevel. :blunk:

Ligg på høyre side, bøy det høyre beinet og trekk det opp mot deg. Så strekker du ut det venstre beinet (strekk ut hælen ikke tærne), og løft forsiktig opp og ned. Du trenger ikke løfte så høyt opp!
Så kan du gjøre øvelsen på andre siden også. Antall repitisjoner varierer for min del, ikke alltid jeg orker så lenge.

Husk at dersom øvelsen gjør veldig vondt, så stans!

Lykke til! :kidoki:

Entil!
16-03-2007, 23:03
Pilates er god trening for gravide med bekkenløsning.