PDA

Vis full versjon : når oppdages toeggede...

camill
31-08-2002, 18:07
Hei!!
I hvilken uke kan man se toeggede tvillinger? jeg har vært gjennom ivf og vet at sjansen for tvillinger er nokså stor. Vi er veldig spendte, håper faktisk på tvillinger:baby: :baby: , særlig samboeren min. Gleder meg til å finne det ut. jeg er fortsatt veldig tidlig i svangerskapet....syntes tiden går såååå tregt :uff:

Klem camilla

camill
31-08-2002, 18:08
Glemte å si at jeg kun er i starten av uke 6...5+1

Beate
31-08-2002, 20:08
Egentlig er det ikke mulig å avdekke om tvillingene er en eller toeggede før ETTER fødselen. Med unntak av: er det en gutt og en jente- er det helt sikkert toeggede, ligger de i SAMME fostersekk, er de eneggede helt sikkert.

Men dersom man går til virkelig spesialister, noe jeg var på tirsdag, kan de se om skilleveggen mellom de to består av mer enn 4 lag fosterhinne. Gjør den det, er de to eggede. Består hinnen av 4 lag eller mindre, er de eneggede. Men her kan man ta feil, og det er kun spesialister på tvillinger som tør uttale seg noe her. Min lege sa da på tirsdag at hinnen mellom våre to er såpass tykk at han kunne si med rimelig stor sikkerhet at de er toeggede.

Eneste måten å finne ut helt sikkert på, er etter fødselen (dersom det er samme kjønn/de ikke klarer finne ut av kjønnene i svangerskapet, eller de ligger i samme pose), er å enten ta dna-test av de, eller slik de pleier å gjøre her i Norge: de sprøyter MELK inn i morkaka. Selv om de har hatt hver sin morkake under svangerskapet, kommer de ofte ut som EN kake. Når de sprøyter inn melka, ser de om den fordeler seg over HELE, altså om melka går over i den andre morkaka. Gjør den det, er de eneggede, gjør den ikke det, da forblir isåfall melka i kun den ene kaka, da er de toeggede. Dette visste jeg ingenting om før legen min på Røde kors fortalte oss det for 2 uker siden. Ganske gøy at de har funnet alternative metoder til dna testen, som koster oss foreldrene 5-6000; dersom vi ønsker å ta den.

I uke 5-6 er det alt for tidlig å si om de er eneggede eller toeggede. Du må nok vente enten hele svangerskapet, eller ganske lenge før du får noen uttalelser om dette.

Det vanligste er at BÅDE eneggede og toeggede ligger i hver sin fostersekk og har hver sin morkake.

Ble mye og kanskje litt rotete dette her. Men håper du forsto?

Tilden
01-09-2002, 00:02
Er det ikke slik at 1/3 av alle eneggede tvillinger har hver sin morkake? Da blir jo den melketesten feil sant? Eller mente du at dersom de har en morkake/sammenvokst morkake tas den testen?

Og en ting til... Hvordan kan det finnes mer enn fire skillevegger? Er det ikke bare en ytre og en indre skillevegg som er "maks" på hver - tilsammen fire skillevegger?

Ingen va mine leger kan så mye om dette - så jeg vil gjerne lære :)

Nysgjerrig hilsen fra Dee og gutta, 29+1
:baby: :baby:

ich
01-09-2002, 00:46
Hei, og gratulerer med svangerskapet! :klapp: Vi er icsi foreldre - om man kan kalle det det. Vi så to sekker med hvert sitt bankende hjerte på UL i uke 7+1. Vi så faktisk tre sekker (!), men jeg hadde en blødning, derfor så tidlig. Vi skulle ellers til UL i uke 8, det skal vel kanksje du også?

Jeg var jo hele tiden helt sikker på at det var toeggede, siden det var icsi forsøk, frossenforsøk faktisk, derfor tre egg.men det er jo ingen selvfølge. Inne på UFB på DOL er det en som har blitt gravid med tre, og det er fordi ett av eggene har delt seg. Men vi så to klart avgrensede sekker, og siden så vi en veldig tydelig skillevegg, så vi har hele tiden gått utfra at de var toeggede.

Lykke til!

klem fra

Beate
01-09-2002, 11:49
Dee..

Jeg vet ingenting om dette selv, refererer bare til hva spesialisten sa til oss på kontroll.
Ang. morkakene sa han: de aller fleste morkaker som har vært delt i svangerskapet/har vært 2 stykker i svangerskapet, kommer ut som EN sammenvokst kake. HER gjøres melketesten:)

Og de som VIRKELIG KAN dette med tvillinger, kan "telle" antall skillevegger, iallefall se om det er 2-4 eller 4 eller flere vegger, og det er her forskjellen mellom eneggede og toeggede kan stavfestes FØR de kan se kjønnene. Men dette blir aldri 100% sikkert, ifølge legen vår.

For 4-5 uker siden, hadde vi fått beskjed av en annen gynekolog om at det er UMULIG å finne ut om de er en eller toeggede, og jeg skrev faktisk et innlegg her inne om det. Men vanlige gynekologer kan ikke se forskjeller, de kunne ikke engang si om jeg hadde en eller to morkaker! Det kunne de på tirsdag på spesialistsenteret:) "Senter for gravide" i Oslo.

Beate, 12+1

Else
01-09-2002, 13:57
Hadde bare Beate stoppet å skrive etter dette: "Egentlig er det ikke mulig å avdekke om tvillingene er en eller toeggede før ETTER fødselen. Med unntak av: er det en gutt og en jente- er det helt sikkert toeggede, ligger de i SAMME fostersekk, er de eneggede helt sikkert." Det hadde vært et kjempebra og helt presist svar.

1/3 av alle eneggede har hver sin morkake. Disse eneggede tvillingene kan ikke skilles fra toeggede av samme kjønn på noen måte under svangerskapet! Det er HELT UMULIG. To morkaker hos eneggede er akkurat som to morkaker hos toeggede, med akkurat de samme lag med hinner. På fagspråket heter det så fint: "dichorial og diamnio." (di=2, chorion = årehinnen og amnio= vannhinnen). .. Jeg skulle virkelig likt å høre en "ekspert" forklare hvor de "ekstra hinnene" de kan se hos toeggede kommer fra!

Melketesten blir omtrent ikke foretatt lenger, men den gangen den ble, fortalte den i beste fall bare om tvillingene hadde hatt felles morkake. Hvis det var to adskilte sirkulasjoner i den store morkaka, kunne det fortsatt være eneggede med to sammenvokste morkaker...eller toeggede.

Det skjer også at tvillinger etter ivf der det er satt inn to egg viser seg å bli eneggede. Det ene egget går til grunne, mens det andre deler seg. For ikke så lenge siden sto det en reportasje i bladet "gravid" om et par som fikk eneggede tvillinger etter å ha satt inn ett eneste egg. Det er ikke vanlig akkurat, men det skjer jo. I tillegg til det tilfelle som ICH nevner fra DOL, kjenner jeg til ett sett til med trillinger der det bare ble satt inn to egg, men resultatet ble tre barn.

DNA-testing er kostbart, men slettes ikke så dyrt som 5-6 tusen kroner. (Før man i det hele tatt tenker på dna-test kan det være verdt å ta en helt ordinær blodprøve. Er blodtypene forskjellige er jo saken grei - tvillingene er toeggede.)

En fastlege kan være behjelpelig med å få foretatt en dna-test. Enten skraper man av celler i munnen til barna med en vattpinne, eller man får tatt en blodprøve som blir sendt til Rettsmedisinsk Institutt for nærmere analyse. Denne testen kostet i fjor ca 2700 kroner. (Tvillingforeldreforeningen reklamerer på hjemmesiden sin for en dna-test også, men denne er dyrere enn de jeg kjenner til som er foretatt via fastlegen.) Etter noen uker foreligger svaret på prøvene, og de er svært pålitelige.

Jaja..

Beate
01-09-2002, 14:04
Ja ja....

Jeg skal slutte å skrive mer om dette, og jeg gjentar: jeg har ikke selv peiling på noe av dette, refererte bare til hva legen sa til oss hos senter for gravide!!

Jeg stoler på han alikevel. Han skrev i papirene og journalen min at tvillngene mine er dizygote tvillinger, og dersom han ikke hadde vært sikker på dette, ville han nok aldri ha skrevet det;)

Uansett så har det aldri spilt noen rolle for meg hva slags tviilinger det er, bare de har hver sin morkake så er jeg fornøyd.

Beate
01-09-2002, 14:08
Og en ting til..

Det var ikke antall hinner i MORKAKEN legen snakket om, det er antall hinne imellom fostrene. Hos toeggede er hinne her laget av flere lag enn hos eneggede. Det sier han, og det har jeg også lest andre steder.

Dersom du har noen artikler eller annet å linke meg til, hadde jeg blitt glad for det. FOr sier legen min som kaller seg EKSPERT helt FEIL om alt dette til meg, vil jeg ta det opp med han neste time:)

Else
02-09-2002, 00:31
Jeg syns nok du burde ta opp dette temaet med legen din igjen ja. Det er nok en liten misforståelse ute og går. Tror også at du må ha feiltolket noe av det du har lest tidligere.

Vi snakker om de samme hinnene. Chorion og amnion er navnet på hinnene som går mellom fostrene. Alle toeggede er dichorionic-diamniotic, og dette betyr to årehinner og to "vannhinner" (fostersekker). Til sammen utgjør dette 4 hinner (amnion-chorion-chorion-amnion).

Her er en illustrasjon som bør vise i tekst og bilde ganske greit hva det dreier seg om: http://www.fetalmedicine.ac.uk/lib/fetus/htdocs_us/chorion.html

Her er noen linker der du kan lese mer om tvillinger, morkaker, hinner, en- eller toeggede. Så kan du gjøre deg opp en mening selv:

http://www.medal.org/docs_ch15/doc_ch15.17.html

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/flerlinger/svangerskap_flerlinger.htm

http://www.atlanta-mfm.com/clindisc/vol2no4.html

http://calloso.med.mun.ca/~tscott/embryo/emb5.htm

Neste gang du er hos legen kan du jo spørre ham hva disse hinnene som toeggede har ekstra i forhold til eneggede heter, hvilke hinner er det i tillegg til chorion og amnion? Jeg vil virkelig gjerne vite om dette, for det er kjempedumt hvis jeg sprer feilinformasjon.

Beate
02-09-2002, 00:38
Takk skal du ha, Else! Jeg skal lese igjennom alt dette på dagen imorra, og selvfølgelig spørre legen på senter for gravide hvordan han i huleste kan påstå så sikkert at jeg har toeggede tvillinger i magen. Han var nemlig HELT sikker....noe jeg synes er fryktelig dumt av han å si når det er umulig å fastslå:(
Man mister liksom tillitten når slikt skjer, og jeg har problemer med tillitt til leger fra før av, så nå skal han iallefall få høre;)

lotus
02-09-2002, 22:15
lang diskusjon som jeg ikke skal bevege meg inn i, for jeg har intet å tilføre! :)

Men - jeg sier til camill - som hvis jeg forstår henne rett ønsker å vite om når det går an å se at det er to der inne i stedet for en - du regner vel med de er toeggede i og med ICSI forsøk (det gjorde i alle fall vi).

Jeg fikk vite at jeg hadde to fostersekker med anlegg da jeg var 5+0. Siden det har vist seg at det er gutt og jente vet vi også at de er toeggede - noe vi altså regnet som relativt sikkert siden de var resultat av IVF - selv om det faktisk er mulig å få eneggede tvillinger på den måten også.

lotus, 35+5