PDA

Vis full versjon : Magekramper og støl/hard mage (langt)

linka2006
13-03-2007, 16:29
Poster denne her også jeg, selv om jeg allerede har lagt den i terminklubb...

I går var jeg ute og handla etc i tre-fire timer. Etter kun et-par timer, begynte jeg å få skikkelig vondt i rygg og hofte, og kjente at jeg igjen begynte å gå som en pingvin. Men jeg fortsatte likevel shoppingrundene en stund til.

Da jeg kom hjem, ble rygg- og hoftevondet ikke noe bedre, og utover kvelden gikk jeg som ei krøkke...vondt å reise seg fra sofaen, vondt å gå etc.

Og sent i går kveld/natt, før jeg la meg, fikk jeg noe som lignet veldig på skikkelige magekramper. Det kjentes ut som om at magen stivnet innenfra, og den ble hard både over og under navlen. Fikk skikkelige vonde tak, og måtte bare springe til toalettet...

Takene varte i 5-10 minutt (i varierende grad), og ga seg så mer eller mindre helt. Til tider var det så vondt at jeg var sikker på at nå gikk det galt, at nå dyttet de småtten ut etter kun 17 uker i mammas mage... Men da det ikke skjedde, ble jeg jo noe mer rolig da... Litt etter kom stivheten og takene igjen, men da i betydelig svakere grad, som ikke var direkte vonde.

Noen som kan si meg hva dette var og om jeg kanskje fremprovoserte det med all gåingen i går? Var dette kanskje de berømte kynnerne? I såfall har jeg lest at de kynnerne man kjenner tidlig i svangerskapet ikke skal gjøre vondt, men at de smertefulle kan føre til rier... Noen som kan noe om dette?

I dag igjen, kjenner jeg noe til den samme stivheten i magen (innvendig). Ryggen er ikke særlig god, og det er heller ikke hoftene.
Jeg går jo sykemeldt på grunn av ryggvondt, og det har jeg gjort siden en stund før vi ble gravide, og dersom disse takene kommer av disse vondtene, så blir jeg noe skeptisk til å gå tilbake til jobb igjen med det første...

Håper noen av dere damer har litt peiling på hva dette kan ha vært. Forhåpentligvis tar ikke småtten skade av det, men jeg blir jo noe bekymra samtidig som at det er mildt sagt irriterende å få så innmari vondt hvis det er selvforskyldt....

Kalinka
14-03-2007, 19:17
At du fikk vondt av å gå tror jeg ikke er noe rart eller unormalt siden du har ryggplager og sikkert begynner å bli tyngre.
Magekrampene høres ut som kynnere, men jeg skulle uansett ringt jordmora for å snakke litt ev. sjekke.
Babyen tar nok ingen skade siden dette ikke ble mer enn det som var!
Lykke til.

linka2006
14-03-2007, 21:06
Takk for svar!

Ja, det er kanskje naturlig at ryggvondtene gjør seg gjeldende igjen. Men hvis dette er kynnere, blir jeg litt bekymret her...

Ikke for det, har jo ikke hatt noe i ettertid da, men går rundt med en sånn stiv og støl følelse i magen.

Hadde kanskje vært mindre bekymret hvis jeg kjente livstegn fra småtten, men med foranliggende morkake, kjenner jeg fortsatt enda ingenting, selv om jeg nå er 17+6. Skal til legen den 22. og tror jeg skal be om å få høre hjertelyd da, for da kanskje jeg blir litt beroliget...