PDA

Vis full versjon : prematurrier?

Tjohej
18-03-2007, 19:23
Hva er egentlig prematurrier..? :rødme:

netten
18-03-2007, 19:45
Når du får rier for tidlig i svangerskapet.
Vet ikke helt når den grensen er over men tror det er ved 36 uker.

Barents
18-03-2007, 19:52
Jepp som netten sier er dette rier som kan medføre prematur fødsel hvis de ikke stoppes. Jeg var innlagt i uke 25 med dette. Men det ble stoppet etter et par dager med bricanyl både som sprøyte og tabletter. Går nå på tabletter 3x daglig for å forhindre at livmora igjen begynner med sammentrekningene. Mine rier hadde ikke ført til åpning, heldigvis.

Marit_k
18-03-2007, 20:57
Dersom barnet fødes før fullgåtte 37 uker, er barnet prematur. Premature rier, er rier man får, før fullgåtte 37 uker.
Disse vil man normalt prøve å stoppe på sykehuset, med ulike preparat.

Thea_84
18-03-2007, 21:17
Etter uke 34 stopper de dem ikke.

Orkidè
18-03-2007, 21:59
Mangen tolker kynnere med prematurerier og det er ikke alltid lett å vite forskjellen, men med ctgundersøkelser vil dette kunne vise om det rier eller kraftige kynnere.

harmony
18-03-2007, 22:02
CTG kan ikke heller alltid skille mellom rier og kynnere, men den største forskjellen er at rier påvirker mormunnen (til modning/åpning) mens kynnere ikke gjør det.

Marit_k
18-03-2007, 22:30
Etter uke 34 stopper de dem ikke.Joda, det kan de fort finne på. :blunke:
Jeg lå på Riksen med ei som kom inn med rier i uke 35, og de ble stoppet med Tractosile-drypp (er det sånn det skrives da :gruble: ).

Orkidè
18-03-2007, 22:53
CTG kan ikke heller alltid skille mellom rier og kynnere, men den største forskjellen er at rier påvirker mormunnen (til modning/åpning) mens kynnere ikke gjør det.

Jo da klart det, men hvis man skal slippe å måtte ta GU så indikerer nok CTG i en viss grad om det er kynnere både i lende og styre på sammentrekkningene i livmoren , det er under tvil om det er fødsel at de da sjekker om mormunnen er lukket og lang.

Thea_84
18-03-2007, 23:41
Joda, det kan de fort finne på. :blunke:
Jeg lå på Riksen med ei som kom inn med rier i uke 35, og de ble stoppet med Tractosile-drypp (er det sånn det skrives da :gruble: ).

Ja da er det ikke vanlig ivertfall for de fleste stedene jeg har lest stopper de ikke en fødsel etter uke 34.

harmony
19-03-2007, 11:09
Jo da klart det, men hvis man skal slippe å måtte ta GU så indikerer nok CTG i en viss grad om det er kynnere både i lende og styre på sammentrekkningene i livmoren , det er under tvil om det er fødsel at de da sjekker om mormunnen er lukket og lang.

Jeg er ikke enig jeg da, men det er samme det. :blunk: Styrke kan være umulig å måle på CTG, det kommer veldig an på bla hvor man plasserer "elektroden". Har selv sett kynnere som ser ut som "sterke rier" på CTG'en, mens jeg også har hatt damer i aktiv fødsel med kraftige og effektive rier som knapt nok viser seg i det hele tatt på CTG. CTG viser at livmoren trekker seg sammen, tid mellom kontraksjonene og evt om det er reglemessighet, men om man skal være 100% sikker er det det.

Og man trenger ikke gjøre GU for å sjekke mm, det gjøres stort sett med innvendig UL. Men det er klart; det kan være forskjellige prosedyrer fra sykehus til sykehus, både når det gjelder dette og når det gjelder når man stopper rienene.

Men per definisjon er premature rier rier som starter før fullgåtte 37 uker.

Gerbera
20-03-2007, 11:01
Jeg fikk høre i forrige svangerskap, at hadde man kraftige, og hyppige kynnere, kunne dette lure kroppen til å sette i gang med rier, så jeg var sykmeldt fra uke 28, med tablettbehandling (som heldigvis ble avbrutt i uke 35, jeg ble skikkelig dårlig av de tablettene, og det var visst forskjellige meninger om hvor godt de virket?), og fødte i uke 37.

Legen sykmeldte meg med premature rier, men det var vel strengt tatt kynnere, som kunne gå over til premature rier...

En uke før fødsel, hadde jeg 3 cm åpning, og var moden, så noe må jo de kynnerene ha gjort også :gruble: