PDA

Vis full versjon : Vondt i korsryggen, sidene og nedover i rumpa...(langt og sytete)...

linka2006
26-03-2007, 10:17
Har i lange tider strevd med vondt i ledd og muskler, og da spesielt i korsryggen og skuldrene/nakke. Var sykemeldt før jeg ble gravid, og er enda ikke i jobb.

I noen dager nå, har jeg kjent en sånn murrende smerte i ryggen og sidene når jeg skulle sove (i liggende stilling), og har da vridd og vendt på meg hele natta gjennom, men tross alt fått til å sove. Har dog våknet og vært rimelig stiv og støl og vond i ryggen.

Fra i går morges fikk jeg innmari vondt i korsryggen, sidene og nedover rumpa (over halebenet). Gikk som ei krøkke når jeg måtte gå, men satt/lå det meste av dagen, for det ble bare verre når jeg beveget meg. Men på ettermiddagen/kvelden ble det så innmari vondt at jeg verken klarte å ligge eller sitte uten å omtrent bli på griner'n. Til slutt vekslet jeg på å stå, sitte, ligge og gå noen skritt rundt i stua, mens tårene rant. I tillegg til en sånn verkende smerte i korsrygg/sider og rumpe, kjenner jeg at det gjør noe med babymagen, som blir hardere og mer ubehagelig (som en klump).

Og i natt sov jeg omtrent ikke i det hele tatt. Og føler at nå orker jeg ikke mer. Noen som vet hva dette kan være? For det er i allefall ikke det jeg plagdes med før graviditeten... Og noen som vet om det er noe annet enn paracet jeg kan ta for vondtet? For paracet hjelper ikke det minste!

harmony
26-03-2007, 12:36
Synes du skal ta en tur til legen for en sjekk jeg. Det kan jo være bekkenløsningssmerter, men man kan jo for eksempel få prolaps i ryggen ogsp i svangerskapet. Dersom det er muskulært kan kanskje fysio hjelpe også.

I andre trimester kan du ta ibux, kan hende det hjelper bedre dersom det er muskulært/betennelsesreaksjon i ryggen. Sterkere saker bør du snakke med jordmora/legen din før du tar, selv om det er trygt å ta en og annen pinex forte også.

linka2006
26-03-2007, 19:47
Synes du skal ta en tur til legen for en sjekk jeg. Det kan jo være bekkenløsningssmerter, men man kan jo for eksempel få prolaps i ryggen ogsp i svangerskapet. Dersom det er muskulært kan kanskje fysio hjelpe også.

I andre trimester kan du ta ibux, kan hende det hjelper bedre dersom det er muskulært/betennelsesreaksjon i ryggen. Sterkere saker bør du snakke med jordmora/legen din før du tar, selv om det er trygt å ta en og annen pinex forte også.

Takk for svar. Trodde man ikke kunne ta ibux i det hele tatt når man er gravid. Pinex forte har jeg hørt at andre her har tatt, med legens velsignelse.

Men var til legen i dag. Fikk bare snakke med en turnuslege. Denne forhørte seg med min fastlege, og fikk beskjed om at kun paracet var greit, og det hjelper som sagt nada... Men jeg fikk henvisning til fysioterapeut da. Fikk til og med time i dag, og har nå vært til en dyktig fysioterapeut som har knadd en del på ryggen min, og varmebehandlet den.

Ble mye bedre med en gang, men nå er vondtet på vei tilbake for fullt.

Har forresten ikke kjent noe til småtten i magen i dag... Det kan vel ikke ha vært skadelig for den at jeg lå på magen og fikk massasje, eller at jeg fikk varmebehandlet ryggen i dag?

Kjenner at jeg egenlig er meeeget klar for å prøve ibux eller pinex forte. Men må vel holde meg hard, ettersom at fastlegen min så hardnakket frarådet det...

harmony
26-03-2007, 20:03
Min lege som er overlege på fødeavdelingen har sagt at det er ok å ta ibux før uke 32, jeg velger å stole på henne samt litteraturen jeg har funnet på det. Jeg mener ikke at man skal ta det i hytt og gevær helt ukritisk, men i nødstilfeller synes jeg det er helt ok. Jeg stoler mer på en spesialist på svangerskap/fødsel enn en fastlege....

Det er ikke skadelig med mageleie, massasje eller varme. Jeg bruker veldig mye varmebehandling som smertelindring på mine rygg/bekkensmerter.

linka2006
27-03-2007, 02:10
Jeg er helt enig med deg i at det nok er sikrere å stole på en spesialist enn på en fastlege. Og dersom jeg hadde hatt pinex forte eller ibux tilgjengelig, hadde det nok blitt brukt i dag.

Men jeg er veldig skeptisk til det meste av sånne ting når jeg nå er gravid, og heldigvis har den verste smerten gitt seg (bank i bordet). Er jo ganske så vondt enda, men ikke på langt nær som i går natt/tidligere i dag.

Og håper det er som du sier, at varmebehandling, mageleie og massasje ikke er skadelig for den lille... Blir likevel smånervøs her, ettersom jeg nå ikke kjenner noe bevegelse i det hele tatt. Får se i morgen om det kanskje kjennes da... Men har jo ikke lyst til å bli overhysterisk uten grunn :)

harmony
27-03-2007, 11:09
I uke 19 tror jeg du kan ta det heeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt med ro om du ikke kjenner liv en dag eller to, det er først etter ca uke 24 man skal kjenne liv hver dag. Men jeg kjenner følelsen av at det ikke er noe moro. :klem:

Og tilbakeholdenhet med medisiner er bare bra, ikke ta mer enn man absolutt må er en god holdning. :nikker: