PDA

Vis full versjon : Høy Hb i svangerskapet

Happy
15-02-2003, 14:18
Er det noen kloke damer der ute som kan hjelpe meg med dette?

Som spesielle komplikasjoner står: Hb >= 13,5 g/dl etter 20 uker , på helsekortet.

HVA er det som gjør at dette anses som en komplikasjon? Hvorfor blir det ikke tatt alvorlig, når det står spesifikt på helsekortet at dette er en komplikasjon?

Jeg har vanligvis ganske høy Hb, men mot slutten av forrige svangerskap steig den til over 15, og nærmere 16, uten at jordmor eller lege reagerte på det. da jeg prøvde å spørre om dette fikk jeg ikke noe ordentlig svar. Utgangspunktet mitt var 15,2 og jeg var nede i 13,1 da jeg hadde drukket sitonsaft nettopp for å redusere verdiene.

Tidligere Bruker
15-02-2003, 17:27
Har du høy blodprosent så øker sjansen for å få blodpropp, Happy.
Men da skal den være veldig høy, opp mot 18 har jeg hørt.

Snakk med legen din om dette. :)

:klem:

Annie
16-02-2003, 01:34
Jeg har også høy blodprosent, og selv om lab-damene rynker på brynene når de måler, så har jeg flere ganger spurt legen min om dette, og han sier at det er skumlere når dette skjer med de som i utgangspunktet ikke har høy blodprosent før de starter svangerskapet.
En av komplikasjonene ved høy Hb etter uke 20 KAN være at blodet blir for "tykt" og dermed at morkake og næringsoverføringen ikke fungerer som det skal. Det er de svarene jeg fikk forrige gang.
Jeg fikk faktisk beskjed om at så lenge den var under 15 var alt greit - da er alt OPP mot 15 supert. Nå ser jeg jo at du også har vært over den "magiske" grensen, uten at det ble reagert, så da vet jeg sannelig ikke. :)

Happy
16-02-2003, 01:37
Måtte jo le litt da, når jkeg hadde Hb over 15 OG var høygravid. For som dame, dersom du bedriver toppidrett, så blir du tatt for bloddping om Hb overstiger 16... :D:latter:

Hva skal vi si til det da Annie:???: ?

Annie
16-02-2003, 01:40
*fnise*
Vi blod-dopa oss sikkert for å komme i kjempeform til fødselen. Sikkert derfor vi hadde så lette, korte fødsler begge to. Yeah right. :uff:

Happy
16-02-2003, 14:33
:p godt poeng det der :trist!:

Vi får drikke sitronsaft og holde blodprosenten nede...