PDA

Vis full versjon : pappa røyker

lottie
15-02-2003, 15:55
Hei alle sammen !!

Jeg har aldri røyket og jeg kan ikke fordra røyk. Min mann røyker igjen etter å ha sluttet i flere år. Dette er ofte ett hett tema hos oss. Poenget er
at da jeg ble gravid sa han at han skulle slutte og røyke med engang. Jeg ble gravid, han satte på røykeplaster, men dette varte bare i 3 dager. Så begynte han å røyke igjen. Sent om kvelden/natten røyker han på badet og det stinker. Jeg blir fly forbannet hver gang. Han vet hva jeg synes om dette og jeg synes at han viser ingen respekt. Kan han ikke i det minste gå ned 10 trappetrinn for å røyke ute ???

Spørsmålet er: Er det meg det er noen galt med eller burde han slutte å røyke, eller iværtfall ikke røyke inne. Jeg blir så stressa av dette og det er vel ikke så lurt siden jeg er bare 8 uker på vei.
Jeg har gitt opp kaffe, vin, myke oster.
Jeg er kvalm hver dag hele dagen og føler meg ikke særlig vel. Er ikke det minste han kan gjøre å slutte med den røykingen ???
Jeg synes at han er veldig egoistisk !!

Jeg vil gjerne høre din mening !!!

Hilsen Lottie

LineM
15-02-2003, 16:01
Har han sagt han skal slutte å røyke, så får han gjøre det da. I alle fall vise såpass hensyn at han gjør det utendørs.

Be han gå ut om han skal røyke. Det er det minste han kan gjøre.

Plutti
15-02-2003, 16:11
Min samboer røyker også, men det må da sies at huset vårt er helt røykfritt. Så han går heldigvis ut for å røyke. Jeg røykte også frem til jeg ble gravid, men klarte heldigvis å slutte ( selv om det var KJEMPEVANSKELIG!!!!!)
Han har sagt at han skal slutte når babyen kommer, men det gjenstår å se. Har ikke så stor tro på det da :D I hans forsvar, så får jeg si at han er veldig bevisst på at babyen ikke skal utsettes for røyk, og at vi ikke kommer til å ta han med oss inn til folk som røyker, o.s.v.
Du kan jo i alle fall kreve at mannen din røyker ute, men å presse han til å slutte, tror jeg bare vil virke mot sin hensikt. En klarer ikke å slutte hvis en ikke virkelig vil :uff: Det vet jeg alt om!!!
Hilsen en x-røyker

Plutti og Lykkeliten :elsker:
-------------------------
Neste jordmortime: 21.02
Neste legetime: 03.03

Termin: 26.03.03

Maz
15-02-2003, 16:20
Liten vits i å være sint for da blir han defensiv og i forsvarsposisjon. Spør ham om han virkelig vil slutte å røyke igjen og om hvordan du kan hjelpe ham. Du må jo leve med en som har sluttet og røyke og har abstinenser og det er ikke lett.

Min mann røyker fortsatt en uke før termin men han er bestemt på å slutte, og jeg tror ham. Han røyker ikke inne utenom under kjøkkenviften. Men selv det er uaktuelt når barnet kommer også for ham. Jeg må innrømme at jeg gruer meg til mannen min slutter for jeg vet hvor stresset og sur han blir og med mitt hormonnivå blir det tøfft.

Vi har lest en del sammen om passiv røyking og småbarn. Spesielt mht å sove i seng sammen med røykere (utskiller karbondioksyd om natten) og han er ikke dum. Vi snakket med legen vår forrige uke, hun er gynekolog og fødselslege og hun syntes ikke begrensede mengder passiv røyk i svangerskapet var noe å bry seg om (at jeg går på kafe eller at mannen min tar en røyk sammen med meg en gang i blandt) Det er forskjell på det og å røyke selv.

Når barnet kommer spiller det jo liten rolle hvem som røyker. Jeg er selv tidligere storrøyker og vet hvor vanskelig det er å slutte. Man må virkelig ville det selv, ikke bare føle at man bør. Jeg tror ikke hjelpemidler er noen hjelp om du ikke vil.

Kanskje kan boken til Allan Carr hjelpe, men viktigst er det at dere snakker om dette sammen og at han ikke sier jada jada for å få deg til å slutte å mase. Det er jo slik mannfolk gjerne gjør.

Annie
16-02-2003, 01:36
Hadde han røyket inne om babyen deres lå i vippestolen og tittet på?
Hvis svaret er nei, så bør han ikke røyke inne nå når du er gravid heller. Babyen blir utsatt for passiv røyking, og det håper jeg han er enig i at er unødvendig og dumt.
Han bør i første omgang komme seg utendørs med røyken - hva han gjør mht røykeslutt er dessverre hans egen sak, men jeg håper du klarer å støtte ham gjennom de vanskelige dagene han evt får om han bestemmer seg for å slutte. Lykke til!

efios
16-02-2003, 02:17
Min kjære røyker også, ikke mye, han sier han skal slutte til bitteliten kommer, men han røyker ikke inne. Prøv å få kjæresten din til i allefall å røyke ute, så er han et stykke på vei til å slutte, for det er ingen tvil om at det begrenser seg med en gang (det sier svigerforeldrene mine også som må ut og røyke nå siden vi bor hos dem for tiden).

Håper han viser deg såpass respekt at han går ut fra nå av, lykke til! :klem: