PDA

Vis full versjon : Kor Lenge Før???

Tvillingjenta
30-03-2007, 16:50
Eg skal ta ks.planlagt,men er det noen som veit kor lenge før dei kjøm til å sette meg i gang??Førstemann så hadde eg svangerskaps forgiftning så da sette dei meg på kur 11 dager før!Men det endte i ks.
Med nr 2 så fikk eg akkurat på termin datoen,endte i ks etter 7 timer.denne gangen får eg ikkje føde på anna måte....Men denne gangen får eg oppleve å være våken under inngrepet:snill: det blir noe nytt for meg:jippi:

Tidl. bruker
30-03-2007, 21:04
Jeg har fått dato for mitt 3. ks 16 dager før termin. På Fredrikstad sier de ca 1-2 uker før, avhengig av om det er fødsel nr 1, 2 eller 3.

harmony
30-03-2007, 21:13
Ved planlagt keisersnitt blir du jo ikke "satt i gang", men du kommer inn uten rier og gjør et keisersnitt som regel i våken tilstand under spinalbedøvelse.

Stort sett blir det gjort i uke 38-39. Dersom du får rier/vannavgang før avtalt tid, blir det gjort et hastesnitt.

Tvillingjenta
30-03-2007, 21:35
Kansje eg får 16 dager før eg og da siden eg skal til for 3 gang...må man vurderast med ul.den siste tiden for å sjå kor stor ungen er for å sjå om dei venter?Eg bur et godt sty unna sykehus

TBell
31-03-2007, 01:53
Jeg har faatt dato 6 dager foer termin.

Ignorabimus
31-03-2007, 02:19
Jeg skal ha mitt 4 snitt, 14 dager før (UL)termin.

Første gang 8 dager før, og andre gang 14 dager før og tredje gang 16 dager før.

Tvillingjenta
31-03-2007, 11:42
Jeg skal ha mitt 4 snitt, 14 dager før (UL)termin.

Første gang 8 dager før, og andre gang 14 dager før og tredje gang 16 dager før.Hei!kansje eg blir tatt 16 eller 14 dager før da....rart du blei 16 daga før på nr 3 og så ikkje 16 dager før på nr 4!da??kor langt er man på vei når mu fikk vite tiden før ks,kor lenge før?eks ul?

harmony
31-03-2007, 18:31
Kansje eg får 16 dager før eg og da siden eg skal til for 3 gang...må man vurderast med ul.den siste tiden for å sjå kor stor ungen er for å sjå om dei venter?Eg bur et godt sty unna sykehus

Nei, når man skal ha planlagt snitt er barnets størrelse og leie forholdsvis likegyldig. 16- 14-12-10 dager... det går nok like mye på avdelingens rutiner og kapasitet akkurat på dagen når man tas.

Pokemon
31-03-2007, 20:41
Første gang fødte jeg med hastesnitt, andre gang planlagt, og da ble snittet tatt 8 dager før termin. Skal ha planlagt snitt denne gangen også, men dato blir ikke satt før i slutten av mai.

Adelheid
05-04-2007, 13:05
Jeg fikk planlagt ks ca 2 uker over termin.... (fant ut ved en sjekk på sykehuset noen dager før termin at snuppa ikke ville snu seg, og tok da bilder for å sjekke bekkenet som forøvrig er så trangt at det aldri vil bli noen vaginal fødsel på meg....)
Pga. størrelsen på snuppa fikk jeg medisin for at fødselen ikke skulle settes i gang og datoen ble satt 2 uker frem i tid. Var daglig til overvåkning ( litt spes. men jeg fikk altså planlagt snitt ca 2 uker over termin....:urk: )

Ignorabimus
05-04-2007, 14:19
Hei!kansje eg blir tatt 16 eller 14 dager før da....rart du blei 16 daga før på nr 3 og så ikkje 16 dager før på nr 4!da??kor langt er man på vei når mu fikk vite tiden før ks,kor lenge før?eks ul?

Kommer litt an på ukedag osv, jeg skulle få dato rundt den 22 juni men pga helg ble det mandag den 25.
Det varierer når man får vite det, som regel om man er på kontroll på polioklinikken på sykehuset. Eller man får en egen time for å avtale.

lille nurket:)
09-04-2007, 14:39
Jeg fikk datoen når jeg var 18 uker på vei :nikker:
var inne på ord.ul og samtidig samtale på sykehuset og fikk datoen 4 dager etter i posten.

Jeg er 2.gangs gravid og fikk 7 dager før termin.

Og skulle fødselen starte før var dette som regel aldri no problem fikk jeg beskjed om. De har ofte nok tid til å sette spinalbedøvelse og ta ks-snitt uten hast.

Tvillingjenta
03-05-2007, 23:38
Fikk brev fra sjukehuset om 8 dager før....er 3 gangs fødende.Hadde trudd det kom til å bli litt før pga. det.Tydelig forskjell frå sjukehus til sjukehus

Astrid
04-05-2007, 00:49
StOlavs sier ei uke før for greie planlagte snitt. Med forliggende morkaka tar de to uker før termin.

Ignorabimus
04-05-2007, 01:25
StOlavs sier ei uke før for greie planlagte snitt. Med forliggende morkaka tar de to uker før termin.

Det har ikke stemt til meg annet enn første gang :), 8 dager før termin.
(venter på 4 snitt ved RIT, St.Olavs)

Tigri
04-05-2007, 08:47
Det har ikke stemt til meg annet enn første gang :), 8 dager før termin.
(venter på 4 snitt ved RIT, St.Olavs)

Samme her. Forrige snitt ble utført 12 dager før termin, denne gangen har de sagt 14 dager før. (jeg venter 3. KS ved St.Olavs (og har ikke foranliggende morkake))

Astrid
07-05-2007, 15:17
Ok. Det legen på obsposten sa til meg var i alle fall ei og to uker. Spørs om det er et utgangspunkt. Så justerer de vel sikkert litt etter kapasiteten de ulike dagene og for helger/helligdager mm? :vetikke:

Astrid
07-05-2007, 15:19
Dessuten er det jo helt sikkert andre kompliserende faktorer også (enn forliggende morkake) som gjør at de setter datoen tildligere enn ei uke før UL-termin.

Tigri
10-05-2007, 09:17
Ok. Det legen på obsposten sa til meg var i alle fall ei og to uker. Spørs om det er et utgangspunkt. Så justerer de vel sikkert litt etter kapasiteten de ulike dagene og for helger/helligdager mm? :vetikke:

Jepp, de har faste planlagte-keisersnitt-dager på St.Olavs. På fredager utfører de helst ikke planlagte KS. Hørte at det til sommeren blir tirsdager og torsdager som blir dagene.

Fikk et standardskriv sist jeg skulle ha planlagt KS, der stod det at en ved St.Olavs utførte planlagt KS 7-10 dager før termin. Så det er nok det som er utgangspunktet. Og så justerer de ut i fra hvilke dager de bruker å utføre planlagt KS. Jeg har ingen andre kompliserende faktorer som skulle tilsi at barnet må ut tidlig, selv om det sikkert finnes de som har det også.

Jeg ble fortalt at det at jeg var flergangsfødende hadde betydning. Er nok avhengig av hvilken lege en treffer på også.

Tvillingjenta
10-05-2007, 20:00
Eg synst at det virker ganske lite med 8 dager før tiden når man er 3 gangs fødende..Det er no ganske så vanlig at ungene kommer en uke før.Eg bur et godt stykke unna sykehuset,må til med båt og ambulansebil før eg er framme.Dei er no klar over det og rekner eg med.

Astrid
16-05-2007, 01:22
Fikk et standardskriv sist jeg skulle ha planlagt KS, der stod det at en ved St.Olavs utførte planlagt KS 7-10 dager før termin. Så det er nok det som er utgangspunktet. Og så justerer de ut i fra hvilke dager de bruker å utføre planlagt KS. Jeg har ingen andre kompliserende faktorer som skulle tilsi at barnet må ut tidlig, selv om det sikkert finnes de som har det også.

Ja mine to uker før er altså MED en komplikasjon.

Astrid
16-05-2007, 01:34
Tvillingjenta: Jeg har nettopp lest et eller annet sted at det ikke er noen automatikk i at man går tidligere og tidligere i fødsel for hvert svangerskap, men at man gjerne føder raskere når man først er i gang.
Jeg ville kanskje tatt en prat med legene om uroa di, og den lange reisevegen. Er enig i at 8 dager før ikke er mye dersom du har lang reiseveg når det er viktig at du ikke føder vaginalt. Hvordan er UL terminen i forhold til mensterminen din da? Dersom det er stort avvik på de to (UL-termin sist) ville jeg nevnt det for legen også.

Tvillingjenta
16-05-2007, 14:54
Tvillingjenta: Jeg har nettopp lest et eller annet sted at det ikke er noen automatikk i at man går tidligere og tidligere i fødsel for hvert svangerskap, men at man gjerne føder raskere når man først er i gang.
Jeg ville kanskje tatt en prat med legene om uroa di, og den lange reisevegen. Er enig i at 8 dager før ikke er mye dersom du har lang reiseveg når det er viktig at du ikke føder vaginalt. Hvordan er UL terminen i forhold til mensterminen din da? Dersom det er stort avvik på de to (UL-termin sist) ville jeg nevnt det for legen også.Hei!
Min termin er ca den 16 sept.legen sin dato 18 sept(ul.stav)
og ul.sier 21 sept.så fikk eg brev om 13 sept.*
Berre " dager til lege timen min så det blir spennende å høre ka han skreiv i brevet til sjukehuset Og ka han sei til 8 daga før:snill:

Tvillingjenta
16-05-2007, 14:57
Hei!
Min termin er ca den 16 sept.legen sin dato 18 sept(ul.stav)
og ul.sier 21 sept.så fikk eg brev om 13 sept.*
Berre " dager til lege timen min så det blir spennende å høre ka han skreiv i brevet til sjukehuset Og ka han sei til 8 daga før:snill:Data hang seg opp litt.Det sku stå at det er 2 daga igjen til lege timen min .

Emilia
21-05-2007, 13:28
Hm....er det sånn at man må ta snittet tidligere for hvor hvilken gang man er gravid? Er nå tredjegangs. Hadde vanlig fødsel med 1. og planlagt KS med nr. 2. Skal nok ha planlagt KS denne gangen også. Sist fikk jeg velge dato, og valgt 5 dager før termin (det andre alternativet var 12 dager før, siden de bare hadde planlagte KS på tirsdager. Sommerferie) Men hadde håpt å ikke få så mye før nå heller. Har tendens til små barn, så vil de skal være i mammas mage så lenge som mulig, pluss at jeg vil heller ha i januar enn desember:rødme: Har foreløpig termin 5. januar.

Celine76
27-08-2007, 23:42
Jeg fikk første keisersnitt 14 dager før, og andre 10 dager før.