PDA

Vis full versjon : Lettere fødsel med Caulophyllum og Arnica?

Cyanea
16-02-2003, 06:47
I et Allers for en tid tilbake var det en reportasje om to jenter som hadde brukt naturmedisinen caulophyllum for å få en lettere og raskere fødsel. Dette middelet ble skrytt opp i skyene. Jeg har også lest om dette i en bok jeg har om urter, og dette - sammen med Arnica - er brukt som smertestillende middel under fødsler siden "tidenes morgen".

Min homeopat anbefalte å bruke det (hans kone brukte det under sin fødsel), og jeg fikk derfor en "oppskrift" på mengde osv.

Men..... her jeg sitter søvnløs og fæl, og surfer rundt på nettet, så kom jeg over en side hvor det står at 2 barn døde under fødselen pga av hjerteproblemer grunnet bruk av caulophyllum. Det er bare 2 totalt på verdensbasis, men det er jo nok til at man bli ganske så skvetten.

Er det noen av dere som har erfaring med bruk av caulophyllum? I såfall - hadde det noen virkning før, under og etter fødselen? Og vil dere bruke det igjen?

Juliane
20-02-2003, 18:49
En veninne av meg brukte Caulophyllum 3 uker før termin, og hadde en veldig kjapp og grei fødsel, Hun har god tro på dette produktet. Jeg begynte selv og ta det, for jordmor som jeg går til sa det var helt trygt. Men boksen jeg bestilte varte bare ca. en uke, og da kuttet jeg bare ut etter det. Jeg har egentlig ikke tro på homeopatmed, og gadd ikke bruke mer penger på det. Var litt skeptisk og, så jeg burde nok ha pratet med en homeopat før jeg startet. Likte ikke å ta et preparat jeg ikke visste noe om. ( stod jo ingenting på boksen).Men jeg tror ikke det er noe farlig å ta det- Men jeg følte bare det var sukkerkuler..

eva2
20-02-2003, 18:58
Homeopatiske preparater fortynnes så kraftig at det til slutt ikke er noe igjen av det opprinnelige virkestoffet. Det er det som får helsemyndigheten til å betvile at denne medisinen kan ha noe for seg i det hele tatt...det finnes jo ikke spor etter virkestoffet i disse små sukkerpillene.

Alle de homeopatiske preparatene er laget på en base av et giftig stoff. Vanlig caulophyllum er derfor også giftig.

Men, som sagt, den fortynnede varianten, som du har fått av homeopaten din, kan ikke på noen måte forgifte hverken deg eller barnet.

Jeg er forresten utdannet homeopat (1994)