Vis full versjon : MA eller SA? KJEMPE BEKYMRA...:S *snufs*
*Løvemamma*
02-04-2007, 17:46
Jeg trodde jeg var i uke 9, begynte å blø bittelitt brunt på fredag og dro til Gynekologen min samme dag. Der fikk jeg beskjed om at enten så er jeg IKKE i uke 9 fordi den var ikke særlig levende(altså må være FØR uke 6 et sted) ellers så har jeg en MA eller kommer til å ha en SA om ikke lenge.
Nå er jeg så forvirra fordi jeg blør ikke nå lenger(var uansett ikke mye), føler meg fortsatt kvalm, vondt i brystene, tisser mye og trøtt. Har gjennsomsiktig utflod(sorry detaljer) og ikke noe blod.
Hadde litt brunt i trusa sist for 2 dager siden altså lørdag...og IKKE har jeg vondt i magen heller(bare når jeg er sulten). :stønn::mumse:
Dere som har hat en MA eller SA...hvordan var det for dere? Blødde dere konstant eller stoppet det opp?
Jeg har regnet en gang til på det, og hvis jeg har tatt feil så er jeg kanksje ikke lenger enn 5 uker på vei(testet positiv 15.mars og forventa mens 5. og har nå vist det da i ca 14 dager) så er kaaanskje ikke lenger på vei...håper veeeldig*sukk*:gaah:
Hmm... jeg krysser fingrene for at du er i uke 5 jeg!! Jeg var på UL i uke 6 etter icsi og så ikke noe hjerte som slo men et fosteranlegg som så ut som det skal i denne tid av graviditeten. Tok så UL igjen i uke 7 og da var det helt plutselig liv(hjertet slo).Om du ikke blør mer så er det jo håp.... dette vet du om 2 uker regner jeg med. Blir noen nervepirrende dager for deg fremover.. :klemme:
*Løvemamma*
02-04-2007, 18:02
"litt" slitsomt å bruke hele påsken på å gå rundt og vente:(
Det var NOE der, selv om det ikke var liv. Men du mener at så lenge jeg ikke blør er det god sjangse for at alt går bra? *sukk*
Har time hos gynekologen min 12.4....DET er lenge til ...:tullelue:
Hei du
Uff slike bekymringer er ikke lette å ha.
Her er mine erfaringer med MA:
Ved MA er det jo ofte slik at du kan ha en begynnende morkake, selv om embryo har sluttet å utvikle seg, som produserer nok hormoner til å gi deg symptomer og hindre en blødning akkurat nå.
Ved to av mine MA har jeg ikke blødd i det hele tatt, men gått på relativt tidlig UL og da sett at hjertet har stoppet å slå. De har da også vært for små/underutviklet i forhold til lengden på svangerskapet. 1 gang da jeg var helt intet anende, blødde jeg voldsomt i uke 12, og da hadde lille embryo stoppet i uke 7-8.
Men nå kan det jo hende at du er kortere på vei enn du trodde og da er det jo bare å vente og se. Imidlertid kan du jo be om å få målt HCG i blodet og det kan da gi en indikasjon på hvordan det står til.
Uansett lykke til og ta vare på deg selv.
Jeg mener det er håp- uten å vite sikkert om det er det fordi småblødninger er visstnok vanlige i første del av graviditeten det så jeg i termin-klubben jeg er med i det var mange som småblødde i begynnelsen. Har du regnet feil på når unnfangelsen skjedde og du er 5 uker på vei er det jo ikke rart at hjertet ikke slår. Men er du 9 uker på vei og det ikke er liv så er du nok i ferd med å miste dessverre. Krysser alt jeg har for at det skal gå bra for deg!!
*Løvemamma*
02-04-2007, 18:11
Problemet er bare at det er PÅSKE...isj..har tatt 2 blodprøver og hun skulle sammenlignde hCG nivået. Gynekologen min er veldig flink:)
Jeg prøver å ikke henge meg for mye oppi det, men tror virkelig at jeg har regna feil og er i MIN uke 7 og fosterets uke 5...*håpe* takk for svarene:)
Det har skjedd seg før at folk regnet feil... LYKKE TIL :snill:!!
linka2006
02-04-2007, 18:27
Høres ikke særlig bra ut det der Løvemamma, å måtte gå og vente hele påska, på å få svar. Men forhåpentligvis er det som Mammamu sier, at du kan ha regnet feil, og at det er derfor hjertet ikke slår enda.
Krysser fingre og tær for deg, og håper og ønsker at alt går bra med dere begge!
Da jeg hadde min sa så begynte det med brunt slim og veldi mye menssmerter, tror jeg hadde det veldi lenge. så begynte jeg å blø, fikk da time til ul og de så at den lille ikke hadde noe hjerte, å at jeg kom til å miste den. Så stoppet blødningene i noen dager, før jeg plutseli fikk skikkeli mageknipe og begynte å blø igjen.
Håper du bare har regnet feil, og er bare 7uker på vei. Det er veldi mange som har små blødninger i den første tiden, så jeg krysser fingrene for deg, og håper alt går bra.
Frykteli tungt å gå å vente så lenge, men håper du får deg en hyggeli overraskelse når vente tiden er over i vertfall.
Da jeg hadde min SA blødde jeg konstant i en uke.
Får håpe du har regnet feil og at du fremdeles er gravid :klem:
Påsken er lenge å vente ja, men hvis du skulle begynne å blø igjen, så kan du jo ta kontakt med føden eller legevakta.
*Løvemamma*
02-04-2007, 19:16
Takk for alle svar og varme tanker:snill:
Siden jeg ikke blør, ikke har vondt i magen og fortsatt har en del symptomer så vil jeg prøve å håpe litt..men er så redd for å håpe også blir jeg skuffa igjen:S Svaret jeg fikk på UL var IKKE det jeg forventet meg...og vet at HVIS hjertet ikke slår innen den 12. så var den nok død...
Men synes det er så rart at jeg lissom skal ha en SA/MA men jeg blør jo ikke lenger....det var jo bare litt brunt.
Dere som hadde en SA/MA..dere blødde vel litt hele tiden til og fra, eller er det vanlig å IKKE blø for å så miste?
MissPhun
02-04-2007, 19:45
Vil bare si at mine symptomer forsvant når jeg hadde MA. Jeg blødde heller ikke..
Håper det viser seg at du er kortere på vei bare :klemme:
Jeg har ikke blødd med mine to MA'er, kun bittelitt blodtråder på papiret. Fikk aldri store blødninger fordi kroppen min støtte ikke ut fostrene.
Men hvis du er i din 7'ende uke burde de kunne se hjerteaktivitet....
Håper det beste for deg. Forstår at du får en tøff påske :klemmer:
*Løvemamma*
02-04-2007, 20:57
Jeg har ikke blødd med mine to MA'er, kun bittelitt blodtråder på papiret. Fikk aldri store blødninger fordi kroppen min støtte ikke ut fostrene.
Men hvis du er i din 7'ende uke burde de kunne se hjerteaktivitet....
Håper det beste for deg. Forstår at du får en tøff påske :klemmer:
HVis min spire er i uke 5 slår vel ikke hjertet enda? ikke skrem meg, fordi det var ikke no hjerte der nå på fredag...
Jeg trur ikke du skal kunne forvente å se hjerteaktivitet i fosterets uke 5 nei... det blir da din uke 7.
Åki, da er det jeg som har misforstått. Trodde det var rundt mors uke 6 at hjerteaktivitet skulle begynne å vise på UL.
Det står det på Babyverden sin uke for uke plan. Men det er sikkert individuelt.
MissPhun
02-04-2007, 21:41
Åki, da er det jeg som har misforstått. Trodde det var rundt mors uke 6 at hjerteaktivitet skulle begynne å vise på UL.
Det står det på Babyverden sin uke for uke plan. Men det er sikkert individuelt.
Jeg mener også at det stemmer. Men det er ganske individuelt tror jeg.. Jeg var 6+6 på min første ul (ble satt tilbake til 5+6) og så hjerteaktivitet..
Jeg har hatt en MA og en SA. Da jeg hadde MA spotta jeg brunt fire dager, ikke mye, og begynte til slutt å få litt friskt blod kvelden før det ble støtt ut. Våkna da på natta av at jeg var litt "rar" i magen, ikke vondt. Gikk på do, og da kom det masse, masse blod med en del klumper. Jeg hadde mista ale symptomer et par-tre uker før dette, så det hadde nok dødd noen uker før det ble støtt ut.
Da jeg hadde SA var jeg på UL i min uke 9 pga blødning, og de fant da et foster i ca uke 6 uten hjerteaktivitet. Dagen etter dette begynte jeg å blø ganske mye, og skjønte med en gang hva som var på gang. Fikk bekrefta uka etter på UL at jeg hadde mista igjen.
Jeg har overhodet ikke hatt noe vondt, ikke kramper, menssmerter eller noe lignende. Blødingene har heller ikke vært dramatiske i forhold til hva jeg hadde forventa.
Nå hadde jeg blødninger i min uke 6 både forrige svangerskap og dette, og begge gangene har vi tydelig kunne se et hjerte som slo. Ikke for å skremme deg, men som regel skal man kunne se hjerteaktivitet i uke sju altså...Selfølgelig ingen regel uten unntak, håper virkelig at du bare er kort på vei. Jeg ville kontakta poliklinikken på føden jeg, ikke godt å gå og vente slik hele påsken, er jo helt umulig å tenke på noe annet.
Lykke til! :snill:
*Løvemamma*
02-04-2007, 22:18
Jeg har hatt en MA og en SA. Da jeg hadde MA spotta jeg brunt fire dager, ikke mye, og begynte til slutt å få litt friskt blod kvelden før det ble støtt ut. Våkna da på natta av at jeg var litt "rar" i magen, ikke vondt. Gikk på do, og da kom det masse, masse blod med en del klumper. Jeg hadde mista ale symptomer et par-tre uker før dette, så det hadde nok dødd noen uker før det ble støtt ut.
Da jeg hadde SA var jeg på UL i min uke 9 pga blødning, og de fant da et foster i ca uke 6 uten hjerteaktivitet. Dagen etter dette begynte jeg å blø ganske mye, og skjønte med en gang hva som var på gang. Fikk bekrefta uka etter på UL at jeg hadde mista igjen.
Jeg har overhodet ikke hatt noe vondt, ikke kramper, menssmerter eller noe lignende. Blødingene har heller ikke vært dramatiske i forhold til hva jeg hadde forventa.
Nå hadde jeg blødninger i min uke 6 både forrige svangerskap og dette, og begge gangene har vi tydelig kunne se et hjerte som slo. Ikke for å skremme deg, men som regel skal man kunne se hjerteaktivitet i uke sju altså...Selfølgelig ingen regel uten unntak, håper virkelig at du bare er kort på vei. Jeg ville kontakta poliklinikken på føden jeg, ikke godt å gå og vente slik hele påsken, er jo helt umulig å tenke på noe annet.
Lykke til! :snill:
nei da går det nok ikke bra......
HEi!
Nå er du i en vond situasjon, det er det ikke tvil om. Jeg håper og krysser fingrene for at dette er uskyldig og ikke noe farlig...
Håper ikke min historie gjør deg redd, men den gjør vel det :sorry:
Jeg hadde en MA for over et år siden og den artet seg slik:
Jeg hadde en ørliten brunaktig utflod i ca. uke 7-8 (etter litt sengekos), men etter å ha lest litt så forstod jeg at det kunne være helt normalt og jeg hadde ingen smerter og hadde vanlige gravidsymptomer (kvalmen forsvant dog) - men jeg var trøtt, uvel, vonde bryster etc. I uke 16 fikk jeg igjen noe mer brunaktig utflod, ikke mye denne gangen heller - men nå var "magefølelsen" svært dårlig, så jeg ringte sykehuset/føden og jeg kom inn til UL i løpet av kort tid. Der viste det seg at fosteret hadde dødd ved ca. uke 7-8. Selvfølgelig blei vi veldig lei oss, men etter inngrepet og noen dager hjemme klarte vi å summe oss. Vi fikk beskjed om at jeg hadde hatt en blæremola og skulle vente 6 mnd før jeg skulle bli gravid igjen - det gikk 4 mnd og da blei jeg gravid på p-pilla - ønsket var nok sterkere enn hormonene denne gang - nå har jeg øyeblikkelig termin! I denne graviditeten har jeg hatt 5 UL inkl. den ordinære, så jeg har fått svært god oppfølging - men jeg har vært ganske så nervøs!
BTW: Når man kan se hjerte slå, er veldig individuelt.
Lykke til - uansett hvilken vei det går for deg. Om det er noe du lurer på så send meg PM!
MVH Reggius
Strwberri
02-04-2007, 22:47
Dere som hadde en SA/MA..dere blødde vel litt hele tiden til og fra, eller er det vanlig å IKKE blø for å så miste?
Når min SA skjedde begynte jeg å blø en GOD del (tipper på at det var bortimot 5 dl). Hadde ikke så veldig vondt, men hadde en god del feber og var i dårlig form. Så gikk det en stund, og jeg begynte å blø utpå kvelden (sånn 6-9 timer senere) og jeg fikk helt ubeskrivelig vondt i ryggen. Det var nesten umulig å ligge eller sitte, og det var på ingen måte likt menssmerter, synes jeg. Jeg kjente magemusklene ble veldig fort slitne og såre. Og så, etter 5 timer med derran, begynte jeg å blø. Mye. Iløpet av 24 timer var det hele over, fra begynnelse til slutt. Og det var MYE blod. Ekstremt mye blod. Og vann.
Jeg tror, hadde du hatt en SA, så hadde du merket det. Godt. For, det kjennes. :stakar:
Når min SA skjedde begynte jeg å blø en GOD del (tipper på at det var bortimot 5 dl). Hadde ikke så veldig vondt, men hadde en god del feber og var i dårlig form. Så gikk det en stund, og jeg begynte å blø utpå kvelden (sånn 6-9 timer senere) og jeg fikk helt ubeskrivelig vondt i ryggen. Det var nesten umulig å ligge eller sitte, og det var på ingen måte likt menssmerter, synes jeg. Jeg kjente magemusklene ble veldig fort slitne og såre. Og så, etter 5 timer med derran, begynte jeg å blø. Mye. Iløpet av 24 timer var det hele over, fra begynnelse til slutt. Og det var MYE blod. Ekstremt mye blod. Og vann.
Jeg tror, hadde du hatt en SA, så hadde du merket det. Godt. For, det kjennes. :stakar:
Du, så rart... Eller kanskje ikke? Men jeg hadde også feber da jeg hadde min ene SA... (Den da eg var lengst på veg, ca 8 uker)... Tenkte det var tilfeldig bare jeg, men kanskje det ikke er det? Vet du hvorfor du eventuelt fikk feber som følge av SA'en? :vetikke:
Bare jeg som er over gjenomsnittet nysgjerrig... :rødme:
Kjære deg *Løvemamma*, SA'er og MA'er oppleves gjerne så forskjellig fra tilfelle til tilfelle. Du kan sikkert få hundre ulike historier her inne.
Jeg forstår at du er redd og bekymret, for jeg har vært gjennm det samme flere ganger selv.
Vil bare gi deg en god :klemme: Og ønske deg en god påske!
Lykke til, skal krysse fingre for deg! :klem:
Håper virkelig alt er bra med den lille i magen! :klemme:
Da jeg hadde SA, da styrtblødde jeg masse, med klumper i. Dette var i uke 6.
Blødde i ca 10 dager. Var på UL etter å ha blødd i 3-4 dager, og legen kunne ikke se noenting, så det var allerede støtt ut.
I uke 7 med lillesøster, da blødde jeg smått i en uke. Var ikke mye, men nok til at jeg bekymret meg. Dette gikk helt fint, var bare uskyldig blødning. Var på UL da også, men kun utvendig, så vi kunne ikke se om hjertet slo eller ikke. Men fikk se at det virkelig var noe der.
Lykke til! :lykke:
I forhold til dette med hjertet, så begynner det å slå på dag 25 etter BEFRUKNING. det er jo ikke lett å vite nøyaktig hvordan dag det er, men ca 25 dager etter eggløsning.......
Jeg var på UL på fredag. Var da i min uke 7+3 og vi så hjertet. Gyn sa at en kunne se det fra begynnelsen av uke 6 på UL, men at dette er individuelt.... er ikke sikkert en ser det da......
Håper alt er bra med den lille og at dere får se et bankende hjerte etter påske :snill:
Sommerdag
03-04-2007, 08:51
Utrolig slitsomt å måtte gå slik å vente og lure:comfort:
Det er lett å blir forvirret når det gjelder uker, men de fleste leger snakker om mors uker, ikke fosterets når de sier hvilken uke man er i. I din uke 7 (tre uker etter ventet mens), burde du se ett hjerte på UL. Men du skrev at det var to uker siden du har testet positivt, altså er du kanskje bare i uke 6, og da kan det være akuratt på grensen slik at det var litt for tidlig til å se ett hjerte. Eggløsningen din kan og har vært litt senere enn du trodde, e.l., slik at du rett og slett ikke var langt nok på vei til at det var mulig å se hjertet enda.
En annen ting er at noen ganger går embryoer inn i en dvaleperiode før veksten fortsetter som normalt. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, har lest om det her inne i forbindelse med diskusjoner rundt flytting av termin.
En MA trenger dessverre ikke medføre mer enn bare litt blødninger/brun utflod, i noen tilfeller er det ingen blødning i det hele tatt ved en MA. En SA vil bety at du etterhvert begynner å blø kraftig.
Dessverre kan du bare vente og se, selv om det er ekstremt slitsomt! Håper dagene går fort og det viser seg et lite bankende hjerte på neste UL!:kryss: :kryss: :kryss:
*Løvemamma*
03-04-2007, 19:17
Takk for alle varme tanker og at dere fortalte deres erfaringer!!
Jeg må desverre bare vente, ingen endring untatt at jeg har en dårlig magefølelse og i dag hadde jeg litt vondt i ryggen. Fortsatt ingen tegn til blødninger...men tror nok desverre at det ikke blir noe denne gangen, har begynt å venne meg til tanken og venter bare på at kroppen avslutter så jeg kan gå videre i livet.
Enda en gang: TUSEN TAKK til dere alle:):rødme:
*Løvemamma*
03-04-2007, 19:38
Jeg var på UL på fredag. Var da i min uke 7+3 og vi så hjertet. Gyn sa at en kunne se det fra begynnelsen av uke 6 på UL, men at dette er individuelt.... er ikke sikkert en ser det da......
Håper alt er bra med den lille og at dere får se et bankende hjerte etter påske :snill:
Så i DIN uke 6 så kan man se hjertet slå? Med andre ord når spiren er 4 uker gammel.....*sukk* Det er et problem fordi den var nok ca 5 uker regnet jeg ut...blir GAAAAL...:gaah::stønn::kokko:
Det er så mange alternativer når det kommer til abort at du blir garantert bare mindre klok jo flere svar du får.
Noen blør ikke i det hele tatt, noen blør litt brunt, noen blør litt friskt og noen blør mye. Med og uten kramper.
Det positive er at man kan si akkurat det samme om de som IKKE mistet.
Når det kommer til ukeregning er det like greit å bare glemme fosterets uker, det blir i alle sammenhenger regnet fra første dag i siste mens. Nettopp for at det ikke skal bli så forvirrende.
Om jeg forsto første innlegget ditt riktig forventet du mens 5. mars. Da regnet jeg deg som 4 uker den dagen, det vil si at du var 7+4 når du var på UL.
Vil ønske deg lykke til. Forstår godt at du har noen lange dager foran deg og at du gjerne skulle hatt et svar NÅ.
*Løvemamma*
08-05-2007, 16:48
Det er så mange alternativer når det kommer til abort at du blir garantert bare mindre klok jo flere svar du får.
Noen blør ikke i det hele tatt, noen blør litt brunt, noen blør litt friskt og noen blør mye. Med og uten kramper.
Det positive er at man kan si akkurat det samme om de som IKKE mistet.
Når det kommer til ukeregning er det like greit å bare glemme fosterets uker, det blir i alle sammenhenger regnet fra første dag i siste mens. Nettopp for at det ikke skal bli så forvirrende.
Om jeg forsto første innlegget ditt riktig forventet du mens 5. mars. Da regnet jeg deg som 4 uker den dagen, det vil si at du var 7+4 når du var på UL.
Vil ønske deg lykke til. Forstår godt at du har noen lange dager foran deg og at du gjerne skulle hatt et svar NÅ.
Alt har gått bare bra:) Har vært på UL 2 ganger til ....og den har vokst og lever:) TAKK OG PRIS!
Himmel og hav!!!!! Nå ble jeg lettet!!! For en slutt på denne nervepirrende tråden!!!! Fantastisk nyheter til deg, Løvemamma:jippi:
Ble litt sur på legen din som lot deg vente såå lenge... dustelege. Stakkars deg og spiren må jo ha vært såå bekymret? Uff godt alt endte bra da... :Puh:
Leste igjennom hele tråden din for jeg er i samme situasjon, skal til UL neste uke igjen for å sjekke, men gyn var ikke optimistisk. HAr blødd i en uke, men ikke hatt noen smerter, jeg er så forvirra, men allikevel sikker på jeg har mista.
Men uansett, gratulerer så mye, det var kjempekjekk lesing på slutten av denne tråden!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.