PDA

Vis full versjon : sykepenger og fødselspenger

søtnos
16-02-2003, 15:34
Hei.
Håper noen kan svare på dette :)
Jeg har vært i arbeid i 5 måneder og er nå blitt sykemeldt (pga graviditeten). Har en prøveperiode på 6 måneder. Har jeg alikevel krav på fødselspenger?

Så lurer jeg også på hvor mye sykepenger jeg får. Jeg har en 60 % stilling, men har ikke jobbet så mye på en stund (grunnen er at arbeidsgiver ikke har satt meg opp på nok jobbing til å fylle disse 60 prosentene) Dette synes jeg er urettferdig, siden det står i kontrakten at jeg er ansatt i 60 % (er det ikke noe lover for sånt? :) ), men men. Saken er den at jeg jobbet i 60 % stilling de første månendene, men så har det bare blitt mindrte og mindre jobbing etterhvert. Det jeg lurer på da, er hvor mye sykepenger jeg får. Synes det blir feil hvis en skal gå utifra den siste måneden jeg var i jobb, da jeg tjente mindre da enn jeg gjorde i begynnelsen. Eller regner de ut ett gjennomsnitt av det jeg har tjent tilsammen? Uff, dette ble innviklet. Noen som skjønner?

Blir også fødselspengene det samme som jeg får i sykepenger?

Takker for svar

Tidl. bruker
16-02-2003, 16:25
Jeg kan svare på noe av det du spør om, men ikke alt.

Først av alt: Det er da ikke lov å betale deg for mindre enn den stillingen du er ansatt i. Hvis det står i konrakten din at du er ansatt i 60% stilling skal du jobbe og få lønn utfra det, det arbeidsgiveren din har gjort er ikke lov. Hvis du er organisert anbefaler jeg deg å ta kontakt med fagforeningen, hvis ikke må du ta dette opp med sjefen din.

Når det gjelder sykepenger skal det tilsvare det du har i lønn når du jobber. For deg som har fast stilling på 60% bør ikke dette være noe problem, du skal ha den vanlige lønna di. Når det gjelder det at du ikke har fast lønn tar trygdekontoret vanligvis utganspunkt i lønn siste 4 uker. Hvis du har variabel inntekt skal de se over et lenger tidsrom, opp til 6 mnd og ta et gjennomsnitt av det. Jeg mener som sagt at du skal ha sykepenger utfra din 60% stilling.

Du har krav på fødselspenger hvis du har hatt inntekt i 6 av de siste 10 mnd før fødselen. Sykepnger gjelder også som inntekt så du taper ikke noe selv om du nå blir sykemeldt. Du får fødselspenger i 42 eller 52 uker. Velger du 42 uker får du 100% av lønna di, velger du 52 uker får du 80% av lønna di. Du skal ha et gjennomsnitt av de beste 6 mnd (av de siste 10) med inntekt dersom du har hatt inntekt i mer enn 6 mnd.

Ble du noe klokere? Jeg anbefaler deg å ta kontakt med trygdekontoret der du bor. De vil kunne hjelpe deg med alle papirer og med å regne ut hvor mye du har krav på. Lykke til!

flyfly
23-02-2003, 13:36
Helt enig!
Det skal ikke gå utover deg som arbeidstaker at du ikke har fått jobbet og tjent like mye som avtalt.
Uansett hva man kommer til mellom deg og arbeidsgiver så skal ikke dette gå ut over deg i en trygderettslig sammenheng. Dersom du ikke får sykepenger tilsvarende det du ville ha tjent dersom arbeidsgiver ikke stengte deg ute fra jobb ( ulovlig) så anbefaler jeg deg å påklage trygdekontorets vedtak. Trygdekontoret plikter da å utforme klagen for deg, du kan bare diktere muntlig hvorfor du påklager. Trygdekontoret har også en generell veiledningsplikt innen sitt forvaltningsområde og plikter å veilede deg og besvare alle spørsmål du måtte ha ang deres ytelser mm.
Be om et møte og forklar din bekymring så får du kanskje litt mindre å bekymre deg over.

klemmer og lykke til