PDA

Vis full versjon : Morkakeløsning, hva med nytt svangerskap?

Pelle
03-04-2007, 00:47
Barnet vårt ble forløst ved katastrofekeisersnitt (hastesnitt av 3. grad) i full narkose fordi morkaken hadde løsnet 6 cm. Det stod om minutter før babyen ville vært død. Løsningen hadde ingen årsak, ut over at man vet at høyt blodtrykk (som jeg har) kan øke sjansen.

Det frister foreløpig ikke å bli gravid på nytt, vil jo da være livredd for at dette skal skje igjen, selv om det gikk "bra" denne gang.

Andre som har opplevd dette? Hva slags oppfølging fikk dere ved nytt svangerskap?

Kalinka
03-04-2007, 08:22
Hei, jeg har ikke opplevd detsamme men vil tro at du får god oppfølging. :nikker:
Jeg hadde annet problem med morkaka og blir fulgt opp med tett UL.

Etter hva jeg forstått er det ingen "arvelighet" med morkaker. Hvert svangerskap har nye forutsettninger. Det er mer tilfeldig hvor morkaka fester seg og hvordan den utvikler seg.
Jeg har hatt 3 svangerskap. Det 1.e var morkaka liten, med infarkter på. Det 2.e en kjempefin stor morkaka. 3.e sluttet fungere mot slutten.

Jeg er ikke overvektig og røyker ikke. Har tatt like godt vare på meg selv i alle svangerskap. Så hos meg er det ingen ytre faktorer som avgjør morkakas funksjon.

Uansett kan du ta kontakt med sykehuset/legen der du fødte og høre hva slags oppfølging du vil få. Jeg gjorde det lenge før vi ble gravide på nytt. Det føles som en liten sikkerhet iallefall å vite hva man kan forvente!

Lykke, lykke til! :klem:

harmony
03-04-2007, 11:28
Det er dessverre slik at dersom man har hatt for tidlig løsning av morkaken i et svangerskap, har man forhøyet risiko i neste. Jeg vil allikevel understreke at sjansen uavhengig om man har hatt det eller ikke, er relativt liten, så det er absolutt ikke dermed sagt at du kommer til å oppleve det denne gangen også, faktisk er sjansen mye større for at det ikke skjer! Men frykten er ikke vanskelig å forstå. :klem:

Ofte finnes det ingen årsak til for tidlig løsning av morkaken, men man vet at blant annet røyking er risikoårsak.

Ofte får man ekstra oppfølging, men det viktigste for deg er å leve sundt og så normalt som mulig, samt ta kontakt med sykehuset ved minste mistanke (sterke magesmerter/blødning).

Siden dette tydeligvis hemmer deg i tanke på neste barn, synes jeg det høres ut som om du ikke har fått bearbeidet dette nok. Anbefaler deg å ringe fødepoliklinikken din og be om en samtale med jordmor eller lege for å gå gjennom forrige fødsel og få nærmere informasjon, jeg. :lykketil:

:klemmer:

Pelle
03-04-2007, 14:17
Jeg leer sundt, røyker ikke og er ikke narkoman(som jeg har lest har en økt risiko, hehe). Har vært på sykehuset og gått gjennom fødselen, men det er jo ikke så mye å gå gjennom igrunnen, siden de ikke vet hvorfor og alt skjedde veldig raskt og uventet. Var der jo totalt bare litt over en halvtime før jeg lå på intensivavdelingen av andre grunner etterpå og deretter på nytt sykehus der sønnen vår ble flyttet.

De har uansett sagt at jeg skal få tett og individuell oppfølging for å føle meg trygg. Men jeg tror ikke noe kan ta vekk følelsen av å gå og vente på at det skal skje igjen...

Er uansett bare 2 mnd siden, så at det foreløpig hemmer meg mye er nok ikke så rart. Har uansett aldri hatt noe ønske om to veldig tette barn, men hadde jo sett for meg ett til om noen år. Så jeg får ta en nærmere prat med de når det blir aktuelt. Tok uansett lang tid og hjelp av hormoner for å bli gravid, så det kan bli litt av et prosjekt neste gang. Hvis det blir en neste gang...