PDA

Vis full versjon : kynnere vs. premature rier. og etterpå...

wims
05-04-2007, 09:36
jeg leste nettopp barents' svar på innlegget til tess74 og har et slags oppfølgingsspørsmål. eller problemstilling.

jeg tilbragte natt til tirsdag på sykehuset pga det som ikke lenger kjentes ut som kynnere, som kom både tett, regelmessig og var svært smertefulle. jeg har hatt my kynnere hele svangerskapet, akkurat som forrige gang, og er jo i grunnen vant til det, men disse minte meg plutselig på hvordan rier kjennes ut. for det hadde jeg faktisk glemt :shock:

da fikk jeg vite det barents skriver, at en infeksjon kan trigge premature rier. de satte meg på antibiotika med en gang og antagelig vis er det "bare" en UVI.

(nå kommer spørsmålet. det blir alltid så mange ord...sorry :gaah:)

etter 2 døgn på antibiotika har riktignok regelmessigheten gått ned, men det som har overtatt er at magen er konstant steinhard og vond. som en eneste lang kynner. og med "bølger" av smerter i korsryggen. noen ganger kommer noen "knivstikk" som kan minne litt om ligament-au bare mye verre. og litt strømninger nedover i beina.

hva er dett? er livmoren støl etter runden? er det noen som vet?
jeg blir så trøtt av det også, for det er nesten umulig å sove...

sukk :sukk:

nordlandsjente
05-04-2007, 09:52
Jeg vet dessverre ingenting om dette - men håper at det kan gi seg sånn at du får slappet av... :grouphug:

Lona
05-04-2007, 10:20
Vet ikke, men ta en telefon til føden så får du svar og slipper og engste deg. :klem:

wims
05-04-2007, 10:35
jeg så nå at jeg har lagt dette innlegget på feil sted, men dere får bare ha meg unnskyldt... er det noen måte jeg kan flytte det på? eller må jeg evt. legge det inn på nytt? og er det "lov"?

det med å ringe føden... det er så vanskelig. jeg vet det er tåpelig, men det er noen som er så flinke til å få en til å føle at en er til bry. jeg hører egentlig til på ABC og der er de kjempesøte, men de må følge en over på A eller B når sånne ting skjer.. og de på fødene der er ikke alltid like trivelige. jeg tror det handler mest om at de har så mye å gjøre, eller noe. så her går jeg - og sikker mange med meg - rundt og leker helt...

irk
05-04-2007, 10:43
Ring føden og spør! Det kan være at det fortsatt er rier på gang og da er det lurt at du tar kontakt raskest mulig slik at de kan få stoppet dem hvis det er det.

Hvor kjenner du disse stikkene som du syns minner om ligamentsmerter? I skjeden eller i lyskene? Når livmorhalsen påvirkes av rier og den ikke er moden enda da vil det kjennes som stikk oppi der så jeg syns så absolutt det er lurt å ta en telefon til føden med en gang.

Tess74
05-04-2007, 10:47
Følger opp denne tråden i steden for min jeg. Er det noe man selv kan gjøre under svangerskap som kan forhindre uvi? Husker da jeg var i USA for mange år siden ble man rådet til å drikke cranberry juice (heter vel tranebær på norsk :humre: ). Er det noe som vil FOREBYGGE uvi? Tenkte at hvis det er det skader det jo ikke å ta litt nå og da. Har aldri vært plaget av uvi før, men har hatt det en gang i dette svangerskapet. Vet jo ikke om jeg har det nå og at det kan være grunnen til så mye kynnere. Kvier meg også litt for å ringe føden. Skal lille meg plage de med sånne spørsmål da...? :vetikke: Da er jeg liksom til bry..

Tossi
05-04-2007, 10:53
jeg så nå at jeg har lagt dette innlegget på feil sted, men dere får bare ha meg unnskyldt... er det noen måte jeg kan flytte det på? eller må jeg evt. legge det inn på nytt? og er det "lov"?
Jeg flyttet og slo sammen trådene dine, jeg :-).

Tossi
05-04-2007, 10:59
Husker da jeg var i USA for mange år siden ble man rådet til å drikke cranberry jouice (heter vel tranebær på norsk :humre: ). Er det noe som vil FOREBYGGE uvi?
Det finnes tranebærkapsler på apoteket som kan forebygge UVI :nikker:. De hjelper ikke dersom man først har fått UVI, men kan altså forebygge til en viss grad. Pass bare på at du ikke kjøper kapsler som inneholder Bucco-ekstrakt, det er livmorstimulerende og skal ikke brukes under svangerskap (kan forårsake blødninger).

wims
05-04-2007, 11:23
Jeg flyttet og slo sammen trådene dine, jeg :-).

hehe :lol: det var jammen bra, for et lite øyeblikk her, når jeg så begge trådene på samme sted, trodde jeg at det hadde stokket seg helt for meg..

wims
05-04-2007, 11:33
Hvor kjenner du disse stikkene som du syns minner om ligamentsmerter? I skjeden eller i lyskene?

ikke lysken. og ikke skjeden heller? jeg er øm i skjeden som om jeg har hatt altfor mye sex, men nei; det har jeg ikke..., men det stikker ikke der. det kjennes ut som det er nederst i livmoren - med hovedtyngden på venstre side??

det er så synd at man (jeg, for ikke være så upersonlig) skal være så redd for å ta den telefonen. men så skal jeg vel det. ta den telefonen altså.

om UVI: det rare er at legen min testet meg for UVI for kun kort tid siden - satte en prøve til dyrking, men den går jeg ut i fra at var negativ siden jeg ikke har hørt noe. nå visste de jo ikke, men de gikk ut i fra at det var det siden jeg hadde max utslag på det som måler hvite blodlegemer. kommer det så plutselig, altså?

Filakia
05-04-2007, 15:44
Wims & Tess74, hopp i det, og ring føden!

Jeg har bare hatt bruk for å ringe dit en gang så langt, men fikk i alle fall hyggelig respons, både per telefon og da jeg kom ned dit samme kveld for en sjekk.

De sa også at det er MYE bedre å ringe og/eller komme innom der en gang for mye enn en gang for lite. Noen ganger er det bare "falsk alarm", mens andre ganger så KAN det jo være noe som bør behandles på en-eller-annen måte. Viktig å bli fanget opp tidlig da, så det ikke får noen negative konsekvenser...

Føden ER DER for oss, ikke bare når vi skal føde, men også i denne perioden av svangerskapet da ting tross alt kan skje.

Det er sjelden at gravide får komplikasjoner og opplever alvorlige hendelser, men hver eneste en bør jo fanges opp, nettopp slik at man kan forebygge for tidlig fødsel, eller at babyen blir skadet eller andre alvorlige ting skjer. Vi er bare gravide noen få ganger i vårt liv, og kan ikke alltid bedømme selv om det er grunn til bekymring, eller bare noe som "bare er sånn" av plager. Og da er det som sagt mye bedre å få det sjekket opp, om enn bare for å bli beroliget og kunne slappe bedre av.

Vi får det ganske snart hektisk nok med nattevåk, amming og alt annet, om vi ikke skal slite oss ut med bekymringer og unødige plager nå i denne fasen.

Tess74
05-04-2007, 17:45
:vetikke: Jeg skal en tur til min søster nå, men gir ikke disse kynnerne seg ringer jeg før jeg reiser fra henne og reiser innom sykehuset på vei hjem. Prøver å drikke mye selv om legen har sagt at jeg ikke burde pga ødem (ikke helt med på den jeg asså), men går egentlig på do hele tiden.
Filakia: Ringer jeg bare sykehuset og spør om å få snakke med føden asså? :vetikke: Sorry, føler meg litt grønn

Filakia
05-04-2007, 18:45
:vetikke: Jeg skal en tur til min søster nå, men gir ikke disse kynnerne seg ringer jeg før jeg reiser fra henne og reiser innom sykehuset på vei hjem. Prøver å drikke mye selv om legen har sagt at jeg ikke burde pga ødem (ikke helt med på den jeg asså), men går egentlig på do hele tiden.
Filakia: Ringer jeg bare sykehuset og spør om å få snakke med føden asså? :vetikke: Sorry, føler meg litt grønn

Ja, jeg har slått opp på nettsidene til sykehuset jeg, og fant døgnåpent direktenr. til føden (http://www.sykehuset-buskerud.no/modules/module_123/klinikker.asp?mids=a1018a1116a&klinikkid=577&avdelingid=619) der, 32 80 32 51/52/54 (tre ulike nr. siden det kan være opptatt på enkelte linjer). Be om å få snakke med en jordmor, det kan jo være at den som tar telefonen er en barnepleier eller annen person, og jeg føler det i alle fall best å snakke med en jordmor hvis jeg lurer på noe.

Det står også Vi behandler også kvinner med for tidlige rier eller komplikasjoner i svangerskapet... på siden der. Og jeg fikk som sagt bare positive tilbakemeldinger da jeg kontaktet dem.

Husk å ta med helsekort og vedlegg (UL-skjema mm.)

Jeg kan ikke så mye om ødemer og hva man bør gjøre, men synes også at det høres litt rart ut at du bør drikke lite. Slik jeg har lært det (altså ikke om ødemer, men i normale tilfeller), så skal man jo drikke tilstrekkelig, for kroppen samler mer vann hvis man får i seg for lite, enn om man drikker tilstrekkelig. Men kanskje det er egne retningslinjer når man har ødem. Jeg er heldig nok å slippe akkurat det! :) Spør jordmor om det også. Jeg stoler i alle fall mer på jordmor enn legen min, leger har generelt mindre greie på gravideplager enn jordmødre...

Tess74
05-04-2007, 20:55
Takk skal du ha. Ringer føden nå.:sparke:

nordlandsjente
05-04-2007, 22:01
Takk skal du ha. Ringer føden nå.:sparke:

Spent på hva du får høre....