PDA

Vis full versjon : Ettervirkninger av Epidural?

BabyLykke
10-04-2007, 12:54
Jeg fikk epidural da jeg fødte datteren min!
Så sier kusina mi nå at hun ikke tør, fordi man kan få problemer
etterpå? Dette har jeg ikke hørt før...!

MEN jeg har sånn vondt i ryggen(faktisk der Epiduralen ble satt),
som om en nerve kommer i klem. Men det kommer plutselig,
og forsvinner plutselig. Kan dette komme av Epiduralen jeg fikk?

harmony
10-04-2007, 13:43
Sannsynligvis ikke om det er to år siden du fødte. Epiduralbedøvelse kan gi komplikasjoner, men det er sjeldent at det varer i flere år etterpå.

Andre kjente (?) komplikasjoner kan være;
- følelsesløse områder på mage/lår
- problemer med vannlating etter fødsel, pga at man ikke kjenner tissetrang under fødselen i samme grad, blæren kan bli overstrekt og noen sliter med resturin og må kateriseres i noen dager etterpå (noen få faktisk i uker) (skal nevnes at man kan få skade på urinveiene etter vanlig fødsel selv om man ikke har hatt epidural)
- kortvarig med ille er "spinalhodepine", en riktig ille hodepine som varer noen dager om det er lekkasje av spinalvæske der kateteret har sittet. Man får da hodepine som gjør at man må ligge helt flatt.

De jeg har nevnt er heldigvis sjeldne komplikasjoner, men epidural er et lite "inngrep" og alle inngrep har virkninger og bivirkninger.
Fødsel i seg selv kan også gi problemer i ettertid, blant annet er ryggsmerter, hodepine og "nerver i klem" vanlig. De aller meste retter seg av seg selv.

BabyLykke
12-04-2007, 11:38
Tusen takk:) Får dessverre ikke gitt deg prikk...

Amma
12-04-2007, 12:19
En venninne av meg ønsket ikke epidural fordi hun hadde hørt om ettervirkninger av denne formen for smertestillende. Hun ba etter hvert om å få dette da fødselen varte litt lengre enn det hun hadde trodd.
Resultatet var at hun ble liggende to uker på sykehuset etter fødselen med så store hodesmerter at hun ikke klarte å ta vare på sin nyfødte sønn. Dette er visst kjempe sjeldent, men en av bivirkningene kan visstnok være enorm hodepine.
De sier vel også at det kan påvirke amming og gjøre babyen trøtt....?