PDA

Vis full versjon : setefødsel vs ks HJELP

MorsKjærlighet
12-04-2007, 13:31
jepp...jeg har vært på oppfølgings-kontroll med ul på sykehuset idag og ejg er nå så i villrede som jeg aldri før har vært!! Trenger gode råd her nå altså....

Babyliten har det FLOTT!! men er det en BabyLITEN? Niks...det er en babySTOR! PR idag veier h*n mellom 3.6 og 3.9 Håkon veide 3360 da han ble født i uke 38+5 liksom...
OG h*n ligger med stumpen NED!!
Så legen spurte meg jo da om hva jeg tenkte om dette her og jeg ble sjokkert over at jeg faktisk ikke hadde noe svar. Jeghar hele tiden sagt at om det er snakk om over 4 kilo til termin og setefødsel så er det KS. ALDRI om jeg føder en unge på over 4 kilo i sete. men når jeg satt der og fikk spørsmålet så viste jeg ikke....
Legen mente at det vil gå heeelt greit å føde normalt for min del da jeg ikke har det smaleste bekkenet kan du silystre: MEN da blir det epidural UANSETT fordi de må hjelpe ungen ut og slikt. Sist fødte jeg på 4 timer så da var det aldri snakk om noe som helst smertelindring så jeg ser liksom ikke for meg at man rekker det nå heller...
Eller jeg kan gå for igangsetting som vi har avtalt tid til 26.april.
MEN jeg står fritt til å ringe legen og be om ks om jeg skulle gå for det...

Så hva gjør jeg nå da???
Jeg syns det er så kjipt med de 6 ukene etter fødsel som man ikke skal bære etc. men jeg syns det er skummelt å skulle føde setebarn også...

Hva er best for barnet?????

HJELP!!!!!!

May Lise
12-04-2007, 13:39
Jeg kommer faktisk akkurat fra sykehuset. Er i uke 37 og skulle til sjekk om barnet hadde lagt seg ned.. Jeg pratet med en sykepleier om akkurat dette emnet i forkant av undersøkelsen. Hun sa at de i slike tilfeller anbefalte å fø i sete. Barnet har ingen problem med å takle dette. En setefødsel er også planlagt, og smertelindring og oppfølgingen er maksimal. Ved keisersnitt blir en satt ut i mye lengre tid, mange lag skal sys, og det medfører ofte mer komplikasjoner enn setefødsel. Mitt barn lå derimot med hode ned og var festet. Det lå så djupt derimot at det var umulig å kjenne fra utsiden om barnet lå som det skulle... Lykke til. Klem ML

Mylian
12-04-2007, 13:47
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men vil ønske deg lykke til med valget. Forstår at det ikke er enkelt å bestemme seg:nemlig:

:klem:

CAT*
12-04-2007, 14:09
Hva er best for barnet?????

HJELP!!!!!!

:tilbe: Så flott at du tenker sånn!
Jeg vet at dersom det hadde vært meg hadde jeg tenkt: hjelp,hva er best for meg :sparke: ( og jeg tenker setefødsel aldri i livet, men nå har jeg ikke blitt stilt overfor et valg, og det blir sikkert annerledes når man faktisk må ta et valg)

Lykke til med valget. :)

MorsKjærlighet
12-04-2007, 14:22
:tilbe: Så flott at du tenker sånn!
Jeg vet at dersom det hadde vært meg hadde jeg tenkt: hjelp,hva er best for meg :sparke: ( og jeg tenker setefødsel aldri i livet, men nå har jeg ikke blitt stilt overfor et valg, og det blir sikkert annerledes når man faktisk må ta et valg)

Lykke til med valget. :)
uffa ja det ble veldig anenrledes når man fikk et valg...
Har jo hele tiden sagt at ejg føder IKKE et barn i sete på normalt vis vis jeg må gå til termin (har vist lenge at babyn er stor). Jeg vil ha ks!
Men så fikk jeg sprsmålet....hva vil du? og da ble jeghelt satt ut...

JEG overlever jo noen timer i smerte og hardt arbeid,men jeg vil at ungen skal få en så perfekt møte med verden som overhodet mulig....
Å å å å å å å.....dette er skikkelig dritt! Gleder meg til jordmortime på mandag så jeg kan få pratet om dette....

May Lise
12-04-2007, 14:23
Hmm, nå ser jeg størrelsen på barnet. Rart at du ikke fikk mer veiledning og hjelp i forhold til valget.... Klem ML

MorsKjærlighet
12-04-2007, 14:32
Hmm, nå ser jeg størrelsen på barnet. Rart at du ikke fikk mer veiledning og hjelp i forhold til valget.... Klem ML
Tror det var litt stress der inne samt at jeg sa jeghadde jm-time til mandag. Og jeg var NOE satt ut der inne og tror det syntest rimelig godt i ansiktet mitt hehe....
Jeg veide 5130 da jeg ble født og broren min 4790. MAmma og hennes 3 søsken veide alle mellom 4.4 og 5.3 kilo:dåne: Så jeg tviler ikke så mye heller på at denne blir stor...alle kusinene mine får store barn også...

Kan ikke noen bare ta et valg for meg da?:snill:

Mokkitrollet
12-04-2007, 15:05
jeg kan jo fortelle om min opplevelse....
snuppa ble estimert til 4400g 4 dager før termin, og lå i seteleie. vendingsforsøk ble gjort uten hell. jeg fikk helga på meg til å føde vaginalt, hvis ikke ble det ks.
søndag ettermiddag gikk vannet. da vi kom inn anbefalte fødselslegen ks, og jeg sa greit..... ut kom piken på 4490g....
ligger den i magen i sete, vil jeg så langt som mulig føde vaginalt.
ks er en grei måte å få baby på, missforstå meg rett, men jeg følte jeg mistet den nære kontakten med barnet. il ble født kl 21 på kvelden, og hun flyttet på barsel og jeg på oppvåking. så henne om morgenen kl 07 (hadde ammet en liten stund da jeg kom på oppvåking, men lå der alene fra kl 23 og til 07..
jeg følte jeg gikk glipp av en viktig førstekontakt med henne, for ikke snakk om en fin fødselsopplevelse (fordelene med å ikke ha født... tror jo at alle fødseler er fantastisk... hehe)
i 6 uker etter var jeg avhengig av hjelp fra alle rundt meg.....
så får jeg valg om vaginal setefødsel med den i magen, så griper jeg den sjansen....

Tossi
12-04-2007, 15:35
Norsk gynekologisk forening har den holdning at barn opp til fire kilo kan fødes i sete dersom mor er frisk, har stort nok bekken og alle forhold ligger til rette. Er barnet mellom 4000 og 4500 gram, skal det vurderes individuelt hvorvidt setefødsel bør finne sted. De fleste fødeavdelinger i Norge setter grensa ved 4 kilo.

Det er enkelte utenlandske studier som viser en markant økt dødelighet for barn født i sete framfor hodeleie/planlagt KS, men måten utvalget av kandidater er gjort er omdiskutert, og forskere her til lands stiller seg tvilende til om man kan trekke paralleller til Norge. Her hjemme blir rett i overkant av halvparten av seteleiebarn tatt med snitt. KS gjør at barnet ikke får presset vannet ut av lungene i fødselskanalen, og kan gi 'wet lungs'. Dette gir barnet en raspende pust, og kan bety at den må ha litt pustehjelp i begynnelsen. KS-barn kan også være dårligere sugere, og enkelte studier mener at KS-barn er mer utsatt for allergier generelt, og matallergi spesielt.

For mor er det en viss økt risiko for komplikasjoner ved KS framfor fødsel (vaginalt/sete). Komplikasjonsraten for planlagte snitt ligger på 16 %, innenfor dette regnes alt fra enkle UVI'er og alvorlig sårinfeksjon til hysterektomi.

Jeg fikk en seteleie-gutt på 3770 gram med KS i sv.uke 36 (pga. lite liv). Han trengte ikke pustehjelp, sugde som en helt og viser som snart treåring ingen tegn til allergier. Selv brukte jeg smertestillende kun første dag, bøyde meg ned for å hente tøflene mine morgenen etter snittet, og gikk i dusjen for egen maskin. Altså ingen komplikasjoner overhodet. Det er jo ikke dermed sagt at din eventuelle KS-opplevelse blir likedan, men umulig er det jo heller ikke. :-)

Kan ikke noen bare ta et valg for meg da?:snill:
Du skriver at du har et stort bekken og føder raskt, noe som tilsier at en setefødsel burde gå greit. Dessuten er det en forholdsvis stor feilmargin på slike vektestimeringer. Selv om jeg egentlig bruker å unngå det å velge for andre, er likevel min første innskytelse å be deg velge KS - men dette er jo et valg tatt ut i fra mine følelser, forutsetninger og erfaringer.

Lykke til, uansett om du velger KS eller setefødsel! :lykke:

Tidl. bruker
12-04-2007, 15:45
Hei!

Jeg er gravid i uke 37+6 og han vil ved fødsel være ca 4 kg og nå turner han rundt! På sykehuset i Bergen så sier de at det er helt greit å føde en baby på 4 kg i setefødsel så om han ikke snur seg de neste 2 ukene så blir det sete fødsel på meg...

Og siden jeg fødte ei jente på 3320 sist så er bekkenet mitt stort nok til å gjennomføre en sete fødsel..

Monica
12-04-2007, 15:50
Min førstefødte kom med rumpestumpen først, hadde en helt fantastisk fødselsopplevelse :nikker:
Du kan lese hele historien om du vil, link i signaturen :D
Her (http://www.mammanett.no/design.php?side=Foedselhistorier/181)er en link til, har skrevet litt om tiden før jeg valgte hva jeg ville.

Rani
12-04-2007, 17:47
Anbefalte de fødsel, eller fikk du ingen anbefalning?
Jeg ville nok gjort det legene mener er best. Jeg ble selv anbefalt KS da jenta mi lå i sete pga trangt bekken og fulgte det uten å tenke etter engang. Hadde jeg fått anbefalt å føde hadde jeg nok gjort det. :)

Orkidè
12-04-2007, 17:53
Har de ikke vurdert å snu barnet?

Da jewg leste innelgget ditt, var det som å lese det jeg skrevn i begynnelsen av aug. i fjor. Men heldigvis så fikk jeg snudd barnet til hodeleie :lettet: Men til syvende sist så hadde jeg nok født i sete om det skulle bli slik,, flere jeg snakket med om sete synest ikke det var spesiellt værre enn hode.

kan du ikke be om at de prøver å vende/snu barnet da? De gjorde det på meg i uke 38 og det var ingen problem, ingen smerte eller ubehag, bare en ren lettelse og en merkelig fansinerende måte åssen de klarte dette på. jeg gren av lykke etter legen hadde klart dette og jeg følte at jeg kunne begynne å glede meg til fødselen.

håper det beste for deg :klem:

Sprell
12-04-2007, 19:38
Her har gullet akkurat snudd seg til hode, men jeg ble foreberdet på seteleie. Jeg ville da heller føde vaginalt enn og få KS, så lenge legen ikke sa dette måtte være KS.
Synes du er tøff som tenker først og fremst på barnet!!
Lykke til med valget :klemmer:

Silla
12-04-2007, 20:27
hei!
jeg fødte for nesten 2 år siden min datter i seteleie. Jeg ble sendt på rønkten en stund i forveien da de oppdaget at hun lå med rumpa ned. bekkenet mitt var stort nok sa de, og de sa at vekten på babyen spiller ingen rolle så lenge at hodeomkretsen er normal, for det er jo det som er det største på ungen uansett hvor tung den er.
de skulle prøve å snu jenta i uke 38, men hun kom ut av seg selv i uke 37, med rumpa først, så det rakk de ikke :snill:
det var mange som sa "Å STAKKARS DEG!!!" da jeg sa jeg skulle føde i sete. hva vet de om det da, har de selv født i sete, å er det så grusomt? tenkte jeg... men da hun kom, gikk det veldig greit! jeg har ikke født før, så jeg hadde ingenting å sammenligne med heller, men det jeg vet er at jeg fikk ikke pressetrang på pressriene.. det kjentes bare litt annerledes ut enn de vanlige riene. likevel var det ikke noe problem å få henne ut. siden hun var litt for tidlig født så var hun bare 3 kilo, men de sa at d hadde ikke vært noe problem om hun var over 4, noe de trodde hun skulle være til termin..
men masse lykke til!!! :snill: