PDA

Vis full versjon : Igangsetting v/ bekkenløsning??

AnetteV
15-04-2007, 11:59
Jeg er bare litt over halvveis i svangerskapet, men har allerede fått krykker og forbud mot det meste pga bekkenløsning med store gangvansker ( og sitte og ligge og stå vansker..) og betennelse.
Det blir verre for hver dag og terapeuten min har ingen tro på at jeg slipper unna rullestol etterhvert... Er bare et spørsmål om tid...
Synes det er helt forferdelig. Jeg lever til vanlig et veldig aktivt liv, med 100% jobb og gjerne enda litt til, hund og barn og venner. Mye på farten. Men nå sitter jeg altså her, sykemeldt med forbud mot alt som er gøy. :)

I det siste har jeg tenkt mye, det er 10 år siden forrige fødsel, så er vel å regne som førstegangs igjen.
Er livredd for å måtte gå over tiden med h ensyn til kroppen min...
Er det no praksis på igangsetting ved slike tilfeller?
Tanken på å måtte gå 14 dager over termin gjør meg gal allerede....:gaah:

Noen med erfaringer?? Eller kunskap??

Svar mottas med stooor takk. :)

Ha en super søndag..

harmony
15-04-2007, 12:28
Er i samme situasjon som deg. Så vidt jeg vet er det ingen fast praksis eller "regel" på dette. Induksjon gir som kjent større risiko for komplikasjoner enn vanlig fødsel, så man ønsker nok å unngå det om mulig. Samtidig må man ta hensyn til mors problematikk når det blir så ille. Det forekommer absolutt igangsettelse pga invalidiserende bekkenløsning, men da skjer det nærme opptil termindatoen. Det blir en individuell vurdering fra fødselslegen man har til oppfølging. Det forekommer også utrolig nok at invalidiserende bekkenløsning blir bedre den siste tiden mot termin, og vaginal fødsel pleier å gå veldig bra.

Personlig vet jeg ikke.... smertene og tanken på tre måneder til med dette gjør meg iblant helt :kokko:, men jeg ønsker en så grei fødsel som mulig (det anbefales ikke keisersnitt) og det innebærer å komme igang av seg selv. Jeg kommer nok ikke til å takke nei til en induksjon om slutten blir knalltøff, men jeg satser på å gjøre alt jeg kan selv for å komme i gang før den tid, det innebærer blant annet akupunktur som jeg har stor tro på og vet at kroppen min responderer godt på.

AnetteV
15-04-2007, 12:45
Ja, tenkte jeg det ikke... :)
Jeg tar en dag, en uke av gangen, men hender det blir fryktelig synd på meg sjøl, og det er da jeg tenker på igangsetting. :)
Jaja, fødsel blir det uansett om noen måneder, får trøste meg med det. :)
Tusen takk for svar.

Røyskatten
16-04-2007, 13:33
Vil bare glede dere ved å si at det kan bli bedre! Etter at jeg ble sykemeldt og holdt meg i ro ble jeg bedre og den siste/9.måneden har vært den beste måneden med bekkenet på et halvt år! Vær forsiktig med belastning!

MorsKjærlighet
16-04-2007, 13:41
Jeg signerer Røyskatten.
Jeg fikk bekkenproblemer i uke 7 og i uke 12 ble jeg sykemldt pga bekkenløsning med bekkensene-betennelse. Har brukt krykker og vært immobil så legne jeg kan huske. Gått til fysio og fått massasje,brukt varme-puter og varme bad. Og holdt meg i ro så langt det lar seg gjøre med en 2åring i hus....

Og nå siden uke 34 ca har jeg hatt det så mye bedre altså! Babyens tyngde har stabilisert bekkenet mitt betraktelig....
MEN det er der enda,men likevel så mye bedre.
Pga babyn som ligger gærne vei inni her samt størrelse OG bekkenet i tillegg har jeg hatt alternativ på igangssetting vs ks. Og falt på ks mye pga bekkenet. MEN det spørs om jeg hadde fått alternativet om ikke ungen lå feil vei....desverre.....
Men du kan snakke med jordmor om dette og forklare hvordan du tenekr og høre. Tror nok ikke du ville måtte gå lenge over tida i så fall.....vetikke:

AnetteV
19-04-2007, 20:06
Nå har jeg snakka med jordmor om problemet.
Når det er snakk om invalidiserende bekkenløsning (rullestol) sier jordmor at man blir nøye vurdert. Og når terminen min i tillegg ble flyttet fra 14 til 24 så har vi det å klage på også. Så om det ble alt for ille ville hun ihvertfall "anbefale meg" for igangsetting til de som bestemmer på Ullevål...
Så da får jeg bare slå meg til ro med det. Ut kommer han til slutt uansett. :D