PDA

Vis full versjon : Jordmor kontra lege

Noni
01-09-2002, 03:08
Hei alle sammen
Jeg trodde at alle svangerskap ble fulgt opp på samme måte, men der har jeg visst tatt feil.
Jeg skal føde på KoS (Kongsvinger sykehus) og her er praksisen slik:
Man kan velge om man vil gå til bare lege eller om man vil gå til jordmor også, jeg har valgt det siste og da er praksisen slik:

Legen og jordmor samarbeider (du får automatisk den jordmor som "tilhører" fastlegen din)

uke 6-12 (første kontroll) lege
uke 16 lege
uke 18 ultralyd ved sykehuset
uke 20 jordmor
uke 24 lege
uke 28 jordmor
uke 31 jordmor
uke 34 lege
uke 36 Pre-kontroll/omvisning på fødeavdelingen
uke 37 jordmor
uke 38 jordmor
uke 39 jordmor
uke 40 jordmor
uke 41 (hvis overtid) jordmor
etter uke 41 er det fødeavdelingen som tar over kontrollene frem til fødsel.

Dette syns jeg er et kjempe fint "opplegg" og jeg er veldig fornøyd. Nå lurer jeg på hvilke andre rutiner som blir fulgt rundt om i landet og hvilke erfaringer dere har.

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (29+0)

Saga
01-09-2002, 03:45
Jeg bor i Nes komune og skal føde på SIA.
Tror ikke de har noe spesielt opplegg for lege/jordmor her egentlig. jeg var hos legen første gang i uke 5 (som etter UL viste seg å være i uke 1...:???: )
legen sa ikke noe om jordmor i det hele tatt, men jeg ønsket det selv og tok kontakt med helsestasjonen og bestilte time.

jeg går annenhver gang til lege og jordmor.

jordmoren min setter opp ny time hver gang, men til legen må jeg ringe selv når det nærmer seg tid for en ny kontroll og bestille time.
de har ingen system på hvor ofte jeg skal på kontroll, det er det jeg selv som styrer. om jeg vil gå dit hver uke eller hver tredje måned virker det ikke som om de bryr seg så mye.

hørtes veldig ok ut med et sånt system som de har hos deg!!

Lillian
01-09-2002, 16:17
Her i Rælingen kommune har vi et lignende opplegg som dere på Kongsvinger; en slags plan man følger som er en blanding av legekontroller og jordmorkontroller. Vi har bare en jordmor i hele kommunen, og fastlegen har vel ikke akkurat fritidsproblemer heller, så det går ikke helt etter planen bestandig. I sommer har det ikke blitt mange kontroller, med ferieavvikling både hos lege og jordmor.. Men det går da på et vis.

Her skal kontrollene også bli hyppigere nå som vi runder uke 30 (annenhver uke til uke 36, så hver uke resten).

Vi har forresten ikke noen "innebygd" omvisning på fødeavdelingen, det må man eventuelt ordne utenom svangerskapskontrollene.

:mervink:

Tidl. bruker
01-09-2002, 21:19
.....

Amasone
01-09-2002, 22:14
I Overhalla er det sånn annenhver gang til Lege og jordmor, helt til i uke 32. Da begynner man bare å gå til jordmor, og da hver 14. dag. Overhalla har ikke jordmor, og jeg må derfor til Namsos, på sykehuset der, for å gå til kontroll. Synes det er veldig fint å gå til jordmor, da jeg føler at hun/ han gir sikrere og tryggere svar på ting.:findag: