PDA

Vis full versjon : Neseblod...

xina
12-08-2002, 18:05
Heisann..

Jeg har aldri blødd neseblod før jeg ble gravid..
Jeg har fått baller og slag i nesa uten og blø før,men nå blør det helt uten vidre.Blør ca 1 gang om dagen.Må da ha noe med graviditeten og gjøre? Noen som aner hvorfor? Og hvordan man får det til og slutte og blø fortest mulig når det begynner og blø.
Har ingen erfaring med og blø neseblod :)

Klem fra xina 15+5

Dolci
12-08-2002, 18:25
Stakkars deg, det er ikke noe kjekt å blø neseblod stadig vekk:stakar: .

Vet at ved graviditet så blir blodkarene og neseveggen mer ømfintlig enn før, og at det er lettere å blø neseblod.
Hva som hjelper mot dette, vet jeg rett å slett ikke. Men ta kontakt med lege, de kan nok hjelpe deg.:)

T-12

Tidl. bruker
12-08-2002, 18:36
Her er noe jeg fant på DoktorOnline (http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=232332).

Neseblod er ikke så uvanlig i svangerskapet p.g.a. at man gjerne har en slimhinne i nesa som er skjørere og blør lettere. Prøv å spray nesen regelmessig med saltvann og evt. en spray med olje som smører slimhinnen

Og her litt om hvordan man stopper neseblod fra
Nettdoktor (http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/neseblod.htm)

Sett deg opp og bøy hodet framover.
Hold deg for nesen i minst fem minutter mens du puster gjennom munnen.
Hvis blødningen stopper, men kommer igjen, skal du klemme sammen nesa i åtte til ti minutter. På den måten vil blodet størkne og de skadede blodårene vil lukkes igjen.

Polyanna
12-08-2002, 18:39
Jeg blødde neseblod ca. hver dag de første 6 månedene.... Ikke store mengder, men litt. Det var stadig små rifter inne i nesen. Slimhinnene blir veldig ømtålige når vi blir gravide. Samme fenomen gjør at mange får småblødninger fra skjeden. Det er jo like ufarlig, men mye mer skremmende, så jeg trøster meg med at relativt sett så er jeg heldig. :) (Jada, lever opp til nicket mitt...)

Malinmor
12-08-2002, 19:09
Jeg blødde nese blod i mitt forige svangerskap, ikke noe artig akkurat:leiseg: Men som det sto ovenfor her så er det helt normalt siden slimhinnene blir tynnere og da blør man lettere.
Ønsker deg lykketil og prøv gjerne de tipsene som sto over her:)

Klem:stakar:

Kikkan
12-08-2002, 22:29
Hvis du syns det er veldig plagsomt kan du jo høre med en leger hvis du kan få komme på "brenne" inni nesen. Da blør man ikke så lett neseblod etterpå. Men det er som sagt veldig vanlig å blø neseblod når man er gravid, så det spørs jo hvis du/legen syns det trengs.
Jeg blødde mye neseblod fra uke 10-18 omtrent, men siden da har jeg ikke blødd noe i det hele tatt. Så hvis du er like heldig kanskje det stopper opp av seg selvt snart?

Håper det blir bedre!
Klem Kikkan 21+3