Vis full versjon : Forskjell på rettigheter v/ sykepenger og svangerskapspenger?
Er det noen forskjell på om jeg er sykemeldt eller tar svangerskapspenger? Jeg er i en slik situasjon at jeg kan "velge" mellom 100% sykmelding og svangerskapspenger. Hvordan blir det f.eks. med feriepenger?
I am
Bluelady
18-02-2003, 15:08
Du vil få akkurat det samme utbetalt, men ved svangerskapspenger opptjener du ikke feriepenger i det hele tatt slik du gjør i 12 uker med sykepenger. Med svangerskapspenger slipper arbeidsgiver arbeidsgiverperiode så har du en grei arbeidsgiver kan du forhandle med han... så han utbetaler deg feriepenger i stedet for arbeidsgiverperioden. Og har du allerede vært sykmeldt 12 uker eller mer i svangerskapet har du allerede brukt opp disse ukene du tjener opp feriepenger og det spiller ingen rolle hva du går på.
Jeg skjønner ikke helt at du sier du kan velge. Er du i en situasjon der du kunne vært sykemeldt har du ikke krav på svangerskapspenger. Og er arbeidet ditt av en slik art at du ikke kan fortsette i det skal du ha svangerskapspenger og ikke sykepenger.. det skal du bare ha hvis du er syk..
Takk for svar!
Legen har sykmeldt meg 50%, og jordmor mener jeg skal ha svangerskapspenger, har fått ferdig utfylt skjema for det som jeg kan levere hvis jeg vil. Mulig legen sykmelder meg 100% fra fredag uansett, for jeg plages en del med kraftige kynnere nå, så sånn sett kan jeg vel egentlig velge... Ser ut som om det lønner seg med sykemelding i mitt tilfelle.
Hilsen I am
Jeg har latt meg fortelle at svangerskapspenger ikke utgjør full lønn? Sjekk dette først.
Det kan godt hende jeg er helt på jorde men jeg hørte at naboen til en venninne opplevde at legen ikke ville skrive sykemelding men mente hun skulle ha svangerskapspenger noe som førte til at hun kom dårligere ut av det enn om hun var blitt sykmeldt.
Følte bare jeg måtte skrive det ....beklager hvis jeg uroer deg unødig.....sjekk med trygdekontor om svangerskapspenger utgjør full lønn eller om det tilsvarer arbeidsledighetstrygd slik jeg hørte.....( huff måtte bare si det i tilfelle det stemmer)
klemmer fra flyfly
Bluelady
23-02-2003, 14:14
Dette er helt sikkert feil flyfly.
Det eneste man taper i forhold til sykiepenger er de 12 første ukene der man tjener opp feriepenger. Ellers er begge deler det samme som lønna de, begrenset oppad til 6 G.
En ting det er verd å tenke på er at sykepenger er noe du bare får i en begrenset periode på 1 år. For å få fulle rettigheter må du så jobbe i 6 måneder uten sykmeling.
I en skikkelig krisesituasjon kan du da risikere å ha brukt opp sykepengene dine. Da går du over på attføring og da har du ikke rett på f.eks fødselspenger.
Sjansene for at noe skulle gå så galt at du kommer i en slik klemme er jo minimal. Men jeg ville ha valgt svangerskapspenger. For to år siden stod det forresten en artikkel i gravid om nettopp dette. Der ble man anbefalt svangerskapspenger.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.