PDA

Vis full versjon : Hvilke rettigheter har jeg??

RenateAlice
18-02-2003, 14:23
Jeg er 20 år, har vært vikar(fra dag til dag, ingen fast ansettelse eller faste vikariat...) siden september 2001.... Jeg har jobbet ganske mye, har nesten ikke fått utbetalt noe dagpenger over denne perioden...(står som arbeidssøker da..)

Nå er jeg gravid :D er ikke så veldig langt på vei da, men nok til at jeg er i dårlig form... :(

Skulle egentlig på jobb hele denne uken, men ble sykemeldt for en uke, forrige torsdag...(hadde blødninger, og skal ta det med ro i en uke....) Men, jeg har fått slik uutholdelig kvalme....ligger på sofaen det meste av tiden... Nå lurer jeg på, får jeg sykepenger hvis jeg blir lengre sykemeldt??? Hvem bataler de isåfall??
Betaler kommunen da sykepenger for en vikar som er syk, liksom??

Og hvordan stiller dette seg når det gjelder permisjon og slikt.... Aner ikke hvilke penger man har krav på i det heletatt??

Noen somhar vært borti noe av det samme kanskje??
Eller noen som kan fortelle meg hva som er "normalt"??

Renate Alice

bobla
18-02-2003, 20:10
hei

siden du står registert som arbeidssøker, tror jeg at du får sykepenger fra trygdekontoret...men skal ikke være 100% sikker da jeg ikke vet hvilke plikter de du har jobbet hos har til deg som vikar...ville tatt kontakt med arbeidskontoret jeg, de har bedre peil tror jeg.

lykke til!

Ann Christin
20-02-2003, 01:00
Arbeidsgiveren skal betale deg for de vaktene du er oppsatt på de første 2 ukene (arb.giver perioden). Evt betaler Aetat for de dagene du IKKE har vakter. Hvis du blir sykemeldt mer enn det tar Trygdekontoret over. Da skal trygdekontoret ha en oversikt fra arbeidsgiveren/Aetat over hvor mye du har tjent, så regner du ut sykepengene av det. Vanligvis regner dem fra de siste 4 uker (siste månedslønn), hvis lønnen varierer mye fra måned til mpned kan de ta et lengre gjennomsnitt. Som vikar blir man gjerne tilkalt på jobb samme dagen, eller dagen før. Det er sjelden man har jobb hver dag de neste 2 ukene før like før. Dersom du har jobbet mye hele tiden, også "plutselig" bare har et par vakter i 2-ukers perioden så kan trygdekontoret utbetale deg et forskudd, også kreve tilbake pengene fra arb.giver. Dette er fordi at du ikke blir satt opp på vakter når arb.giver vet at du er syk. Men poenget er at du hadde fått vaktene HVIS du hadde vært frisk. Derfor er det ingen som vet hvor mye du hadde jobbet..... Dette ble rotete, håper du ble litt klokere...:bryn: