Vis full versjon : sit ups
noen som vet om det er noe farlig å ta noen få sit ups av og til selv om man er gravid?
tenkte å begynne å trimme litt
Cathrine H
02-05-2007, 21:47
Hei!
Jeg har nettopp begynt å trene på Elixia og snakket med en av instruktørene om hva jeg burde ligge unna av trening osv.
Hun dro frem akkurat dette med å trene magemuskler som noe man IKKE skulle gjøre.
Ved å trene magemusklene, får du dem til å trekke seg sammen på midten av magen, og vi skal jo la babyen få plass akkurat på dette stedet, så dette var noe jeg skulle la være.
Det var bedre å fokusere på rygg, rumpe og selvfølgelig resten av kroppen.
Litt trim har man jo alltid godt av, så gå deg en tur så ofte du har muligheten til det, kanskje noen kilometer på sykkel og finn noen fine rygg øvelser, så er du nok langt på vei.
Lykke til!
:)
tusen hjertelig takk for svaret:) Da holder jeg meg unna situpsene
:snill: og holder meg til rygg rumpe og lår hehe. det var bra du svarte , så jeg ikke hadde godt i gang med de syke hardkjørsitupsene jeg ofte tar huff:stønn:
klem fr moya
Jeg går på gravidtrening hos fysioterapeut, der har vi situps på programmet hver gang. Men bare de skrå til siden, ikke rett opp. Vi tar bare 20-40 på hver side.
Leste at man ikke skal ta sit-ups etter 1. trimester, men legen sa det ikke var noe farlig. Går på gravideyoga, og der gjør vi bevegelser som minner mistenkelig mye om sit-ups. Så jeg har egentlig ikke helt klart for meg hva som er greit.
Man skal ikke trene de rette magemusklene, men de skrå kan du trene :jupp:
Jeg er i uke 28 nå, og jeg tar situps ennå... Tar mest skrå situps, men også noen rette (men det begrenser seg naturlig nok hvor mye jeg kan få til...). Tror ikke det er farlig hvis du er trent fra før.
Min venninne som er fysioterapeut anbefaler ikke å ta sit-ups under svangerskapet. Dersom man allikevel vil det, bør det være moderat, og kun trening av de skrå magemusklene. Ved trening av de rette magemusklene under graviditeten kan området rett under brystene der musklene er samlet kunne utvikle seg til en 'klump' med muskler som ikke er så lett å bli kvitt etter svangerskapet :snill:
Jeg vet at ei av instruktørene der jeg trener, trente ikke de rette magemusklene etter 1 trisemester...
Dette har jeg hentet fra barnimagen:
Den rette magemuskelen vi "deles" langs midten, - den skyves til side seg for å gi plass til den voksende livmoren og barnet. Unngå sit-ups etter at den rette magemuskelen har begynt å dele seg (dette skjer ofte etter 1. trimester).
Cathrine H
03-05-2007, 23:48
tusen hjertelig takk for svaret:) Da holder jeg meg unna situpsene
:snill: og holder meg til rygg rumpe og lår hehe. det var bra du svarte , så jeg ikke hadde godt i gang med de syke hardkjørsitupsene jeg ofte tar huff:stønn:
klem fr moya
Bare hyggelig :) Typisk at vi skal "få det for oss" at vi skal bli sunne og spreke i det vi blir gravide, og da blir vi atpåtil bedt om å roe oss ned!? :humre:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.