Vis full versjon : Ang ny permisjon
Jeg er ferdig med den første fødselspermisjonen i midten av april, og er på nytt gravid, med foreløpig termin midten av oktober. For å få ny runde med fødselspenger, må jeg da jobbe i min 2 mnd for å få disse???
Er registrert som arbeidssøkende før jeg gikk ut i permisjon, men jeg får da bedre betalt dersom jeg finner en jobb, selv om det bare er for noen mnd. Og pengene det blir regnet ut fra, er det beløpet jeg nå får, eller bruker de grunnlaget som ble brukt???
Veldig vanskelig og knotete spørsmål, men håper noen vil svare, i allefall på noe av det...
Du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene før termin for å ha rett til lønnet svangerskapspermisjon. Din nåværende permisjon regnes i den sammenheng som jobb. Dersom du da har mottatt permisjonspenger i seks av disse månedene er det greit, hvis ikke må du nok ut i jobb. Ut i fra dette ser det ut til at du bør gå ut i jobb en liten periode før nestemann (er ikke 100% sikker på om du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før termin, eller 6 av de siste 10 mnd før du går ut i ny permisjon - noe som vil være utslagsgivende i ditt tilfelle) Ta en telefon om dette til trygdekontoret.
Hvis du kan gå direkte fra en permisjon til neste blir ny permisjonstubetaling regnet ut fra din lønn før forrige permisjon, det vil si at du vil få det samme som du har nå.
Lykke til!
Bare en liten supplering:
Man må ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de ti siste månedene før man begynner stønadsperioden.
( fødselspenger sykepenger mm regnes som inntektsgivende arbeid).
Det som er litt interessant i ditt tilfelle er at " moren kan ta ut fødselspenger 12 uker før fødsel er ventet " det vil si at man kan starte permisjonen 12 uker før forventet fødsel.
Dette vil si at du kan starte permisjon midt i juli. Det fører igjen til at du må ha vært i inntektsgivende arbeid 6 av de 10 siste månedene før midten av juli. De 10 siste mnd før juli er midten av september 2002 til midten av juli 2003.
Det vil vel si at du er reddet?? Hvis du har fødsels¨penger til april så vil det jo si at du har mottatt fødselspenger sept-mars som er 6 mnd!!!
Gå inn på fwww.folketrygden.no der ligger brosjyren man kan lese dett ut av.
Jeg har også hørt med trygdekontoret om dette med når perm kan startes fordi jeg er i et vikariat som går ut i april og venter barn midt i oktober, det gjør at situasjonen er litt lik for oss.
Du vil uansett få fødselspenger, men jobber du litt så trenger du ikke ta ut perm så tidlig som juli. Hvis du blir sykemeldt i slutten av svangerskapet trenger du heller ikke starte perm tidligere fordi sykepenger regnes som "inntektsgivende arbeid".
Det jeg ikke er Heeelt sikker på er om man får reduserte utbetalinger under perm dersom man ikke jobber hele tiden. Mener noen sa at man før fødselspengen beregnet ut fra de 6 beste månedene av disse 10 før....stemmer det?
Tusen takk for tips!
Fødselspengene blir regnet av de 6 beste av de 10 siste mnd. Det var i allefall slik jeg fikk det til å stemme sist gang ;)
Dersom du er arbeidsledig blir fødselspengene beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene før permisjonen tar til. I ditt tilfelle kan du gå over på arbeidsledighetstrygd etter fødselspermisjonen slutter og likevel få utbetalt omlag det du har idag i fødselspenger.
Å påbegynne permisjonen for tidlig gir deg mindre tid med barnet etter fødselen, og bør i grunnen kun brukes i de tilfellene man har brukt opp rettigheter til sykepenger/arbeidsledighetstrygd mm.
Men hvis jeg går ut og får arbeidsledighetstrygd så får jeg en del mindre enn jeg har i dag... tror jeg...
Hadde det før forrige fødsel, men hadde da jobbet i allefall nesten 6 av de siste 10 mnd.
Nå kommer jeg helt sikkert til å bli hjemme i allefall ett år etter den neste permisjonen er over, så da spiller det vel i grunnen ingen rolle, utover at hvis jeg tar permisjonen tidligere så får jeg ikke fødselspenger like lenge etter fødselen. Teit skrevet men dere forstår det vel...
Vi får se hva jeg finner på. Får ta en telefon til trygdekontoret så får jeg høre hva de sier der...
Ja, du må vel regne litt på det hele... hva vil du få i fødselspenger der som du ikke tar ut perm tidligere...? Det kommer ann på om du går på ledighetstrygd rest av svangerskap eller om du velger å jobbe noen måneder, blir det ikke slik?
Dersom man går over fra arbeid til ledighetstrygd i løpet av svangerskapet så skal du ha fødselspenger beregnet etter inntekten i de seks beste av de siste ti månedene før fødselen, ( www.trygdeetaten.no)
Så hvis du jobber og så går over i ledighetstrygd så har du reddet deg slik at du får "full pott" selv om du ikke tar ut perm tidlig...
mens hvis du jobber flere mnd uten å gå over til arbeidsledighetstrygd så beregnes vel permisjonen som hovedregel ut fra de 4 siste ukene du var i arbeid, bir det ikke slik?
og så får du lengre tid med barnet etter fødsel før du går ut i jobb
el før evt en periode med arbeidsledighet starter ( hvis man er uheldig og må søke jobb lenge kan det jo være en fordel at den perioden man kan motta dagpenger starter sent) tilsvarende med evt sykdomsperiode og tid man kan få utbetalt sykepenger.
DET ER JO ET GODT POENG!!!
MYE Å HOLDE STYR PÅ!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.