PDA

Vis full versjon : et lite hjertesukk

*tiilii*
12-05-2007, 22:27
Jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å være så stor og gravid jeg. Har en bmi på rundt 35, er i uke 15 og har ennå ikke gravid mage. Er fortsatt bare feit, og jeg blir bekymret over at magen uteblir. Kan det virkelig være en 13 uker stor baby der inne, når det ikke kan ses i det hele tatt? Jeg tror jeg kjenner spark da... Det er jo positiv, men.... Og, jeg skulle kjøpe meg noen mammabukser her om dagen... Èn bukse fikk jeg på meg...!!! Hvordan skal dette gå da? Hvordan skal jeg finne klær når jeg virkelig får mage? Og, hvordan i all verden vil jeg se ut når oktober er på hell, og den lille spiren ligger i hendene mine? Hvordan skal jeg klare å bli normalvektig etterpå, eller unngå å legge på meg så mye under svangerskapet??? Jeg har 0 energi, er utrolig sliten, bør jo for all del røre meg litt, men jeg er så sliten når jeg har vært på jobb- og er i tillegg student og skal ha eksamen i slutten av mai. Unnskyldninger har jeg altså nok av... Og ja, jeg bruker dem flittig...

Hva slags erfaringer har dere ang dette med klær, vektoppgang i svangerskapet- og er det noen som har erfaringer fra tiden etter fødselen?

netten
12-05-2007, 22:45
Det er mange som ikke får mage før de er rundt uke 20+ så det skal du nok se at den kommer:snill:
Jeg er ikke liten selv men magen den kommer mer og mer:snill:

Leophee
12-05-2007, 23:08
Nå er jeg langt mer overvektig enn deg, med BMI på 41, men jeg kan da allikevel fortelle om mine erfaringer.

Jeg er straks 22 uker på vei, og foreløpig er det ingen som kan se at jeg er gravid, med mindre de vet det og ser godt etter. I forrige svangerskap mener jeg å huske at magen "tok form" for alvor rundt uke 26. Likevel hadde jeg en slags midje hele veien, fordi flesket på magen jo ligger utenpå gravidmagen. Men magen struttet, og jeg var synlig gravid.

Jeg gikk opp 12 kilo sist gang, mest på slutten. En helt grei vektøkning for gravide, men det var tungt nok med så høy overvekt fra før. Det gledelige var at 3 dager etter fødselen var vekten den samme som før jeg ble gravid. Det sies jo at overvektige ofte ikke legger på seg så mye under svangerskapet. Jeg gjorde overhodet ingenting for å styre vekten, men likevel ble det altså ikke et problem etter at poden var født. Amming er jo også energikrevende, og kan hjelpe en til å bli kvitt noe av det en evt har lagt på seg.

Klær er et kapittel for seg. Forrige gang hadde jeg ingen mammaklær. Jeansene jeg brukte til vanlig måtte selvsagt legges vekk etterhvert, men mange andre bukser kunne jeg bruke hele veien. Nå sliter jeg litt mer med bukser, fordi jeg ikke har lyst til å flytte inn i joggebukser riktig enda. Jeg har en mammabukse fra H&M i str XL, men mammajeans som kan passe synes umulig å oppdrive i Norge. Jeg har imidlertid sett noen på e-bay og på motherhood.com. Skal somle meg til å bestille noen snart, tror jeg. Overdeler synes jeg ikke er noe problem. Veldig mange overdeler i store størrelser er jo lagd litt etter samme prinsipp som mamma-topper, med skjæring eller rynker ved bysten og vidde over magen. (H&M, KappAhl, Lindex)

Dette ble langt, men jeg hadde visst mye å meddele. Lykke til med den voksende magen! Vær stolt! :)