Vis full versjon : Er Det Vondt??:::
Tvillingjenta
22-05-2007, 12:35
Å sette spinal bedøvelse til planlagt ks??Jeg har tatt 2 haste snitt,tok da epudural,er det det samme??
Klompen - snart 4 i rosa
22-05-2007, 12:38
Epidural og Spinal er nesten det samme. Innstikket (det er det du kjenner) gjøres på samme måte. Forskjellen er at du har flere "rom" i ryggraden, spinalrommet og epiduralrommet.
Resten sier seg kanskje selv?!
Ja, for når de skal sette epidural, er det liksom om å gjøre å ikke treffe spinal-rommet....for da blir du helt bedøvet fra livet og ned....mens med epidural skal du jo kunne bevege deg og gå rundt.....
Men det er det samme innstikket ja :nikker:
Tvillingjenta
22-05-2007, 14:47
Eg husker ikkje om det gjer vondt..,.Når eg fikk ep.så var eg på slutten av en vanlig fødsel og da gjer alt så vondt at man kjenner det ikkje so godt.Men no er eg ikkje i noe smerter samtidig....dere som har gjort det,va det veldig vondt???:stønn: Gruer meg litt.Har aldri født planlagt før...
Jeg har ikke hatt keisersnitt, men fikk spinalbedøvelse da jeg måtte lappes sammen etter forrige fødsel. Som du sier er nok smerteopplevelsen kanskje litt anderledes ved en fødsel, enten det nå er i sluttfasen av fødselen eller rett etterpå, men jeg tror ikke det er nødvendig å grue særlig for å få satt spinalbedøvelse. Jeg mener å huske at jeg uffet meg litt, og syntes det var vondt, men egentlig en bagatell. Å sette bedøvelse hos tannlegen står for meg som vondere. Ved planlagt snitt kan du antagelig få litt lokalbedøvelse i huden før stikket, også, vil jeg tro?
Lykke til!
Tvillingjenta
22-05-2007, 15:53
Jeg har ikke hatt keisersnitt, men fikk spinalbedøvelse da jeg måtte lappes sammen etter forrige fødsel. Som du sier er nok smerteopplevelsen kanskje litt anderledes ved en fødsel, enten det nå er i sluttfasen av fødselen eller rett etterpå, men jeg tror ikke det er nødvendig å grue særlig for å få satt spinalbedøvelse. Jeg mener å huske at jeg uffet meg litt, og syntes det var vondt, men egentlig en bagatell. Å sette bedøvelse hos tannlegen står for meg som vondere. Ved planlagt snitt kan du antagelig få litt lokalbedøvelse i huden før stikket, også, vil jeg tro?
Lykke til!ja er det ikkje slik at man bedøver huden og nærvesystemet først da og så sett denna sprøyta skal tru....Eg tok 2 sprøyte når eg tok epu.
Hei du! :klem:
Jeg hadde planlagt KS med vesla, og da fikk jeg lokalbedøvelse før de satte spinalen. :jupp:
Så selv om du selvfølgelig kjenner stikket, så gjorde det ikke vondt. Var bare litt ubehagelig.
- Og jeg er rimelig pysete når det gjelder sprøytestikk altså! ;)
Lykke til!
Håper ditt planlagte KS blir en flott opplevelse! :glis:
Det ble det i allefall for meg. :-)
Tvillingjenta
22-05-2007, 20:30
Hei du! :klem:
Jeg hadde planlagt KS med vesla, og da fikk jeg lokalbedøvelse før de satte spinalen. :jupp:
Så selv om du selvfølgelig kjenner stikket, så gjorde det ikke vondt. Var bare litt ubehagelig.
- Og jeg er rimelig pysete når det gjelder sprøytestikk altså! ;)
Lykke til!
Håper ditt planlagte KS blir en flott opplevelse! :glis:
Det ble det i allefall for meg. :-)ÅÅÅ!Det va godt og høre!:snill: Eg er veldig pysete når det gjelder sprøyte .Berre eg tek ei blod prøve så vil eg svime av..Men gleder meg veldig!kor mange daga før terminen blei du sett i gang.Eg skal ha nr 3 og har fått 8 dager før...:kokko: håpe det ikkje starter selv så eg havner i haste snitt.
ÅÅÅ!Det va godt og høre!:snill: Eg er veldig pysete når det gjelder sprøyte .Berre eg tek ei blod prøve så vil eg svime av..Men gleder meg veldig!kor mange daga før terminen blei du sett i gang.Eg skal ha nr 3 og har fått 8 dager før...:kokko: håpe det ikkje starter selv så eg havner i haste snitt.
Jøss, bare 8 dager før med nr 3??? :shock:
Du har ikke vurdert å krangle litt på det....?
Jeg fikk konstatert seteleie Torsdag 19 Juni, snittet ble tatt mandag 23.
Terminen var 1 Juli, så var bare 8 dager for min del også.
Men så var jeg førstegangs-gravid også da, og snittet mitt var jo selvsagt ikke like planlagt som ditt...
Skjønner jo at du er redd for haste-snitt når du har hatt to tidligere! :nemlig:
Skal krysse fingre for at du slipper det, sånn at du kan "være med" under dette snittet! :jupp: :klem:
Tvillingjenta
22-05-2007, 22:48
Jøss, bare 8 dager før med nr 3??? :shock:
Du har ikke vurdert å krangle litt på det....?
Jeg fikk konstatert seteleie Torsdag 19 Juni, snittet ble tatt mandag 23.
Terminen var 1 Juli, så var bare 8 dager for min del også.
Men så var jeg førstegangs-gravid også da, og snittet mitt var jo selvsagt ikke like planlagt som ditt...
Skjønner jo at du er redd for haste-snitt når du har hatt to tidligere! :nemlig:
Skal krysse fingre for at du slipper det, sånn at du kan "være med" under dette snittet! :jupp: :klem:
Jo er synst dette er veldig tett innpå,min egen termin er 16 sept.tok ul.stav med en lege og den sa 18 sept.og UL sa 21 sept...Treng no ikkje å være heilt rett UL terminen sjukehuset setter heller.Eg leser ofte at 1 gangs fødende får 8 dager før .2 gangs oftest 14 dager før og dei som skal ha sitt 3 snitt har ofte 14-16 dager før....Eg hadde to fødsler på en gang sei jormødrene,hadde full åpning på begge,men dei vil berre ikkje ut.Hadde katastrofe fødsel på nr 2.Hastesnitt på begge to.første gang hadde eg svangerskaps forgiftning og blei da satt i gang med gelekur 11 daga før,dei syka meg opp på at dei kansje måtte sette 2 kurer til før dei evt.gjekk over på drypp.Men nei da ,da starta fødselen med en gang,2 gangen starta det på termin datoen.Det va legen min som sendte brev til sjukeh.om kor tid dei ville ta meg og forklarte tia detta.Fast legen min og synst detta va i det seinaste laget.Eg sa da at eg hører nesten berre om dei som har 14 til 16 daga før med den 3.og det synst han hørtes meir fornuftig ut.Han sa at vi måtte berre stole på at dei veit ka dei gjer på...
Men eg sa at eg kjøm til å gå å bekymre meg for det dei siste dagene for eg vil ikkje i haste snitt på mitt siste barn.Det tok en stund før eg fikk mors følelse med dei to andre eg har pga.at eg ikkje va med på det siste.
Lurer på å ringe selv inn til føden....Foresten så kom eg selv i seteleie når eg vart født!Eg er tvilling og kom sist så det gjekk greit for min mor å føde vanlig.Men trur ikkje ks.va so mye brukt den gangen....Skal du føde vanlig denna gangen?
Jeg husker faktisk ikke stikket fra spinalbedøvelsen, men jeg husker at jeg syntes det var ubehagelig da han som skulle sette spinalen "tegnet" opp (med kulepenn tror jeg) hvor den skulle settes hen på ryggen min. Det var ubehagelig.
~Simmat~
23-05-2007, 00:17
Nei det er ikke så vondt, bare ubehagelig.
Da de satte spinal på meg da jeg tokk hastekeisersnitt merket jeg ikke noe, hadde jo så vondt fra før av. Men merket de satte spinalen ved planlagt snitt, da hadde jeg jo ikke rier eller noe så da ble jo forkuset mitt på det som skjedde i ryggen
Epidural og Spinal er nesten det samme. Innstikket (det er det du kjenner) gjøres på samme måte. Forskjellen er at du har flere "rom" i ryggraden, spinalrommet og epiduralrommet.
Resten sier seg kanskje selv?!
Nålen som brukes for å sette epidural er IKKE lik den som brukes ved spinal. Spinalnålen er veldig tynn, og man vil ikke kjenne det samme presset for å nå inn i spinalrommet som epiduralrommet.
Uansett er det vanlig å sette en lokalbedøvelse først.
Har planer om å føde vanlig denne gangen ja! :snill:
Var på tidlig UL og fikk da beskjed om at jeg hadde forliggende morkake. Da brast jo de drømmene selvfølgelig, så jeg begynte å belage meg på nok et snitt.
Men på ordinær UL så hadde morkaka flytta på seg! :)
Jeg er likevel ikke 100% sikker på vaginalfødsel altså. Dersom denne også fester seg med rumpa ned, så blir det KS igjen.
Har ikke lyst å gjennomføre en setefødsel jeg. Håper på det beste! :)
Jeg er jo til dels enig med fastlegen din i at man må tru legene på sykehuset vet hva de gjør.
Men jeg har allikvel full forståelse for at du vil være litt av en nervebunt de siste dagene før snittet...
Synes det er rart de ikke tar hensyn til følelsene dine også i denne saken, ettersom du har gjennomgått to dramatiske fødsler/snitt tidligere.
Selv om alt helt sikkert går bra dnene gangen, så betyr ikke det at man ikke skal ta mors følelser og frykt med i betraktningen! Mener nå jeg.
:klem:
Tvillingjenta
23-05-2007, 18:38
Har planer om å føde vanlig denne gangen ja! :snill:
Var på tidlig UL og fikk da beskjed om at jeg hadde forliggende morkake. Da brast jo de drømmene selvfølgelig, så jeg begynte å belage meg på nok et snitt.
Men på ordinær UL så hadde morkaka flytta på seg! :)
Jeg er likevel ikke 100% sikker på vaginalfødsel altså. Dersom denne også fester seg med rumpa ned, så blir det KS igjen.
Har ikke lyst å gjennomføre en setefødsel jeg. Håper på det beste! :)
Jeg er jo til dels enig med fastlegen din i at man må tru legene på sykehuset vet hva de gjør.
Men jeg har allikvel full forståelse for at du vil være litt av en nervebunt de siste dagene før snittet...
Synes det er rart de ikke tar hensyn til følelsene dine også i denne saken, ettersom du har gjennomgått to dramatiske fødsler/snitt tidligere.
Selv om alt helt sikkert går bra dnene gangen, så betyr ikke det at man ikke skal ta mors følelser og frykt med i betraktningen! Mener nå jeg.
:klem:Ja det er no eg somskal gjennom dei følelsene og fødselen...vi får sjå omeg kjømtil å gjer noe med det...Eg skjønner godt at du ikkje vil føde sete fødsel!Det hadde ikkje eg heller gjort!!Får håpe du får en valig fødsel!:snill:
Tvillingjenta
23-05-2007, 18:52
Jeg husker faktisk ikke stikket fra spinalbedøvelsen, men jeg husker at jeg syntes det var ubehagelig da han som skulle sette spinalen "tegnet" opp (med kulepenn tror jeg) hvor den skulle settes hen på ryggen min. Det var ubehagelig.Va det ubehagelig å bli merka opp med tusj??!Eg blei tegna opp med svart tusj når eg skulle ta en buk opprasjon,huska berreat den lukta ekkelt...
Tvillingjenta
23-05-2007, 18:57
Nei det er ikke så vondt, bare ubehagelig.
Da de satte spinal på meg da jeg tokk hastekeisersnitt merket jeg ikke noe, hadde jo så vondt fra før av. Men merket de satte spinalen ved planlagt snitt, da hadde jeg jo ikke rier eller noe så da ble jo forkuset mitt på det som skjedde i ryggenJa det er det eg trur og at eg vil gjer!å fokuseremeir på ka dei gjer da,eg va berre glad når dei satt epud.når eg va i fødsel.Men eg havna i narkose når det blei haste snitt med begge ungene,så eg har ikkje tatt akkurat denne spinalen før...Skal du ha ditt 3 snitt no??Eg sitter å lurer på å sterelisere meg under snittet denne gangen..Hadde ikkje planer om fleire...men et vanskelig valg,har du noe slikt i tankene eller kjenner noen som he gjort det etter 3 snitt?
Tvillingjenta
23-05-2007, 19:04
Nålen som brukes for å sette epidural er IKKE lik den som brukes ved spinal. Spinalnålen er veldig tynn, og man vil ikke kjenne det samme presset for å nå inn i spinalrommet som epiduralrommet.
Uansett er det vanlig å sette en lokalbedøvelse først.Høres ikkje so vondt ut da...siden nåla er tynnere.Har du tatt begge deler før??Eg husker godt detta presset,det va litt ubehagelig men ikkje vondt...Men det va no og under en rie.Er litt pysete på stikk:stønn: Berre dei skal sette veneflon eller kor det no skrives:humre: Det synst eg er veldig vondt!Må vel sikkert ha det?Eg veit eg skal be om kateter etter dei he bedøvet meg!!Er so pysete på slikt:stønn: :humre: :gaah:
Va det ubehagelig å bli merka opp med tusj??!Eg blei tegna opp med svart tusj når eg skulle ta en buk opprasjon,huska berreat den lukta ekkelt...
Siden dette var på ryggen min så jeg ikke hva det ble tegnet med, men ja - det var ubehagelig. Selve stikket og settingen av spinalen husker jeg ikke, så det må ha vært helt greit.
Tvillingjenta
23-05-2007, 19:43
Siden dette var på ryggen min så jeg ikke hva det ble tegnet med, men ja - det var ubehagelig. Selve stikket og settingen av spinalen husker jeg ikke, så det må ha vært helt greit.ok.Greit å være litt forberedt på ka som skal skje....:snill:
Høres ikkje so vondt ut da...siden nåla er tynnere.Har du tatt begge deler før??Eg husker godt detta presset,det va litt ubehagelig men ikkje vondt...Men det va no og under en rie.Er litt pysete på stikk:stønn: Berre dei skal sette veneflon eller kor det no skrives:humre: Det synst eg er veldig vondt!Må vel sikkert ha det?Eg veit eg skal be om kateter etter dei he bedøvet meg!!Er so pysete på slikt:stønn: :humre: :gaah:
Ikke ulik meg du :humre: Jeg også pysete. Jeg hadde planlagt KS med gutten min pgs forliggende morkake. Jeg tok KS i uke 37 for at de skulle unngå at fødselen satte i gang av seg selv.
Stikket fra spinalbedøveslen var ikke vondt, jeg gruet meg i forkant. Fikk lokalbedøvelse først.
Jeg ba om å få kateteret satt inn etter bedøvelsen (det var nesten det jeg gruet meg mest til :rødme: ), og det gikk helt fint!
Lykke til med fødselen!
Jeg håper på vanlig fødsel denne gangen, men har ingen dårlige erfaringer med KS
Tvillingjenta
25-05-2007, 15:49
Ikke ulik meg du :humre: Jeg også pysete. Jeg hadde planlagt KS med gutten min pgs forliggende morkake. Jeg tok KS i uke 37 for at de skulle unngå at fødselen satte i gang av seg selv.
Stikket fra spinalbedøveslen var ikke vondt, jeg gruet meg i forkant. Fikk lokalbedøvelse først.
Jeg ba om å få kateteret satt inn etter bedøvelsen (det var nesten det jeg gruet meg mest til :rødme: ), og det gikk helt fint!
Lykke til med fødselen!
Jeg håper på vanlig fødsel denne gangen, men har ingen dårlige erfaringer med KS:humre: :humre: Bra det ikkje er berre eg som er slik!Håper eg får forståelses fulle leger!Værste for meg er vist dei blir irritert for eg er redd og kansje treng litt tid!Det første eg sikkert begynner å grue meg til er den dei skal sette i handa mi,kanylen!:urk: Men den veit eg dei hadde sett på meg uansett ka måte eg sku ha født på.Det er litt vanskelig å finne blodårene mine,da blir det så :gaah: Men alt er no verdt det til slutt:snill: men akkurat der og da så tenker man ikkje slik...Men bra at du sei at den som skal i ryggen ikkje er noe gale,siden vi begge er litt pysete så kjenner vi kansje ekstra godt etter smertene også:humre:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.