Vis full versjon : Hvor mye gikk dere opp i svangerskapet?
Fluffy79
03-06-2007, 17:26
Jeg er ganske overvektig; har en bmi på ca 32 eller noe.. Bekymrer meg litt for hvor mye jeg vil gå opp i svangerdskapet. Er redd jeg vil legge enormt på meg. Har hørt noen sier at overvektige ikke legger så mye på seg?
Jeg har ei fra før, men den gangen hadde jeg slanket meg masse først og hadde en normal vekt..Da la jeg på meg 30 kg...:rødme: Og ble like stor som før jeg slanka meg, og er like stor nå..legger så lett på meg og da..
Prøver å tenke på hva jeg spiser, men det er ikke lett alltid da..
Har dere noen erfaring dere andre overvektige? HVor mye gikk dere opp? Eller har dere gått opp til nå?
Jeg hadde BMI på nesten 30. 174cm høy og veide 87 kg før svangerskapet. Per i dag (36+3) har jeg gått opp ni kilo.
Jeg har nok spist mindre godterier og usunn mat enn det jeg egentlig pleier, har liksom hatt mer lyst på frukt og sunn mat enn godteri og potetgull. Heldigvis. :blunk:
Til nå har jeg lagt på meg 0,2 kg i forhold til startvekta. Tror jeg da. Tallene er dog noe usikre fordi jeg er litt usikker på startvekta, vekta til legen rundt uke 9 viste -4 kg og vekta til JM viste det samme som det jeg tror er utgangspunktet rundt uke 14. BMI'en min var ca 33. Den eneste vekten jeg kan veie meg på privat er hos svigermor og den viser fortsatt 1-2 kg i minus i forhold til startvekt :D Den vekten er forresten kjempegammel og litt ustabil, men tror den viser riktig differanse i alle fall.
Men der er vel nå i siste halvdel at vektøkningen kommer. Til nå har jeg ikke vært så flink med kostholdet mitt, annet enn at jeg har mye mindre magemål og drikker mye mer enn før graviditeten. Må nok skjerpe meg om jeg ikke skal gå på en smell
Mariposa
03-06-2007, 20:42
I forrige svangerskap så gikk jeg opp 4 kg totalt. Denne gangen er jeg nok oppe i 4 kg pluss allerede, men veide litt mindre i utgangspunkt denne gangen enn forrige gang.
Gjorde ingenting for å gå opp "så lite" sist. Jeg ble fulgt opp av lege og jordmor som støttet meg på at det var riktig for meg å gå opp som jeg gjorde, med et sunt kosthold.
Jeg spiser litt mindre måltid enn ellers, men spiser samtidig litt oftere også. Ca samme mengder mat som jeg gjør når jeg ikke er gravid, men jeg er litt mer opptatt av å spise mye frukt og grønsaker når jeg er gravid. Rett og slett fordi jeg vet at det er bra for den lille.
Så lenge man spiser fornuftig og sunt, så er det ikke så mye man kan gjøre med vekten..tenker jeg.. Får man mye vann i kroppen på slutten, så er det noe man ikke kan noe for, og disse kiloene forsvinner da også raskt av seg selv.
Tidl. bruker
03-06-2007, 21:19
BMI på ca 30.
I første svangerskap gikk jeg opp 6,9 kg.
I andre svangerskap gikk jeg opp 10 kg
Jeg hadde BMI på nesten 30. 174cm høy og veide 87 kg før svangerskapet. Per i dag (36+3) har jeg gått opp ni kilo.
Jeg har nok spist mindre godterier og usunn mat enn det jeg egentlig pleier, har liksom hatt mer lyst på frukt og sunn mat enn godteri og potetgull. Heldigvis. :blunk:
Signerer her på alle punkter. Jeg var like høy og tung som Harmony før ejg ble gravid, og hadde lagt på meg 9 kg på fredag, 36+0. Tenker mer over hva jeg spiser denne gangen enn sist, men unner meg snop i helgene.
Jeg gikk opp ca. 14 kilo sist, og håper jeg går opp mindre denne gangen.
Lykkeliten
11-06-2007, 19:14
Første svangerskap gikk jeg opp 8 kg.
Andre svangerskap gikk jeg opp 3 kg.
Jeg var ikke flink til å spise sunt noen av gangene, men det gikk med en del mer sjokolade da jeg ventet storebror enn da jeg ventet vesla. :rødme:
Jeg har en BMI på rundt 31 (før jeg ble gravid...) og har gått opp ca 10 kg i alle mine forrige svangerskap. Nå er jeg i uke 34 og har enda ikke gått opp noe. Denne gangen har jeg vært mye mer bevisst på hva jeg har puttet i munnen (har spist ofte og sunt), i tillegg til at jeg har prioritert fysisk aktivitet veeeldig (nå begynner det riktignok å bli ganske tungt, men jeg tnker som så at litt bevegelse er bedre enn ingenting). Føler ikke at jeg har "ofret" så mye heller egentlig...
Jeg har skyhøy BMI på 41. I forrige svangerskap gikk jeg opp 12 kilo, som var vekk innen jeg kom hjem med nurket. Så langt i dette svangerskapet har jeg lagt på meg 3 kilo.
Uregistrert
12-06-2007, 12:14
Hei jeg er 169 cm på strømpelessen og veide 113 når jeg ble gravid. Er nå 29 uker på vei og veier nå 106, altså tatt av 7 kilo.
Forrige svangerskap gikk jeg ned mye i førsten husker ikke hvor mye, men la på meg 3 kilo på slutten av det svangerskapet.
I dette svangerskapet hvor jeg har gått ned 7 kilo har jeg spist akuratt det jeg har lyst på, uansett hvilken ukedag.
akringen
15-06-2007, 21:25
Jeg var 172 cm og 96 kg da jeg ble gravid med førstemann, og gikk opp 9 kilo. Denne gangen har jeg tenkt å prøve å være flink til å gå tur slik at jeg ikke går opp mer enn nødvendig denne gangen heller.
Tjorven75
17-06-2007, 13:00
Jeg gikk opp 17 kilo forrige gang.
Det ligger verre ann denne gangen. Det er allerede 8 kilo (uke 24 nå). Jeg har vært skikkelig kvalm og har måttet spise hver annen time for ikke at det skulle bli for ille. Nå tror jeg faktisk at den verste kvalmen har gitt seg, så kanskje jeg klarer å skjerpe meg litt.
Jeg skal tilbake på Grete Roede når bare babyen har kommet ut. De har "mor og barn"-kurs på dagtid like ved her jeg bor.
Dette er mitt fjerde svangerskap og i de forrige svangerskapene la jeg på meg mellom 15 og 30 kg:shock:
Denne gangen veide jeg like mye i starten som jeg veide da jeg var ferdig med de andre:noia:
Jeg har en bmi på 28 så den er ikke så skyhøy, men har allikevel ikke lyst til å plusse på 20-30 kg på den vekta jeg hadde i utgangspunktet.
Jeg har vært så heldig at det i byen her jeg bor er det et gratis-kurs gjennom kvinnehelsa for overvektige gravide. Jeg begynte der veldig tidlig i svangerskapet og har lært meg en del ting som gjør hverdagen enklere og "lettere". Noen matvarer er byttet ut med andre og bevisstheten er blitt større.
Jeg føler ikke at jeg har ofret noe som helst fordi omstillingene har ikke vært vanskelige i det hele tatt.
Jeg har begrenset inntaket av søtsaker, men ikke kuttet helt ut.
Det jeg har mer eller mindre kuttet helt ut er brus :tøff:
Hittil har jeg lagt på meg i underkant av 2 kg noe som jordmor mener tilsvarer at jeg har gått litt ned i meg selv i tillegg til at jeg har klart å omdanne litt fett til muskler :tøff:
Lykke til fremover i svangerskapet
Forrige gang hadde jeg en BMI på rundt 33 da jeg ble gravid. Jeg gikk opp 1 kg i det svangerskapet, kort tid etter fødsel veide jeg 7 kg mindre enn da jeg ble gravid.
Jeg er ikke så langt i dette svangerskapet enda, men så langt har jeg gått ned 4 kg. Jeg har jobbet litt med kiloene siden sist fødsel, så denne gangen var utgangspunktet mitt på 29 BMI. Jeg håper på å kunne holde en nogelunde stabil vekt i dette svangerskapet. Det vil si kun legge på meg "babyvekt" ikke kg jeg må jobbe av etter fødselen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.