PDA

Vis full versjon : Har vi misforstått...?

Tigris
02-09-2002, 00:21
Hadde planer om at min kjære skulle ta permisjon de siste 3 månedene pga at jeg skal ut i praksis på skolen (høgskolen). Han har jo rett til dette, men pga økonomien blir det nok til at vi rett og slett ikke får råd.

Jeg jobber ved siden av studiene på en dagligvarebutikk og tar permisjon når lille-pia blir født. Jeg får altså fødselspenger, ikke engangsstønad.

Har funnet ut at hvis far skal ta pappapermisjon, så får han kun utbetalt lønn etter MIN stillingsprosent. Stemmer dette?? Min stillingsprosent er jo bare på ca. 20 %!!! Dvs at han får 20% av sin lønn utbetalt når han har permisjon??? + at jeg har valgt 52 uker med 80% lønn, så da blir det jo bare 80 % av den summen igjen.. Er dette mulig?

Har ringt trygdekontoret og amnnen jeg snakket med sa at det var sånn, men nå har jeg snakket med flere som mener han må ha misforstått hva jeg mente for slik er det ikke...

Noen kloke hoder her som vet??

Miranda
02-09-2002, 01:09
Når du/dere har valgt 52 uker med 80% betyr det at han får 80% av sin lønn når han har permisjon. Om du jobber 20% eller 100% stilling har ingen betydning.

skilpadda
02-09-2002, 15:56
På skjemaet "Søknad om fødselspenger" skal dere krysse av for hvorfor far skal overta omsorgen. Da kan dere velge mellom at du skal ut i jobb, at du skal i heltidsstudium eller at du skal i kombinasjon av jobb og studium. Jeg ville tro at siden du studerer så regnes dette som fulltid sysselsetting? Det stemmer visst at hvis mor jobbet bare 20% før fødselen (og ikke gjorde noe annet) så får far bare 20% av fødselspenger - men jeg er ganske sikker på at studium regnes som fulltids beskjeftigelse. Tilsvarende, hvis du ikke studerte men bare jobbet 20%, så kunne ikke mannen din få fulle fødselspenger. Men i deres tilfelle kan jeg ikke skjønne annet enn at det må gå bra. Dersom du hadde et heltidsstudium og ikke hadde noen jobb ved siden av, så ville jo mannen din kunne ta fødselspermisjon! Presiserte du overfor trygdekontoret at du er student?