Vis full versjon : Slutte med vitaminer etter 12. uke?
Epleblom
08-06-2007, 10:33
Hei, dere.
Jeg spiser GRAVID-vitamintabletter og Triomega hver dag. Det har jeg gjort siden jeg ble gravid. Før det tok jeg bare folat.
Men - skal jeg slutte å ta GRAVID-tablettene når jeg passerer 12 uker? Står på pakken at de er "for deg som planlegger graviditet eller er i første trimester". Men om det ikke skader barnet, så gjør det vel ikke noe å fortsette? :vetikke:
Hva gjør dere?
Hovedsaklig markedsfører de seg nok til gruppen som prøver og i første trimester pga folat'en. Men jeg ser ingen grunn til å droppe de når du har flere igjen. Folat er absolutt ikke skadelig å ta utover i svangerskapet, faktisk er det anbefalt gjennom hele graviditeten i flere andre land og jeg mener man vurderer å gjøre det i Norge også.... Jeg hadde nok fortsatt, jeg. :nikker:
Mariposa
08-06-2007, 11:37
Jeg fortsetter!! :nikker:
Folat er noe man lett får underskudd på, og da spesielt under svangerskap og ammeperioden, så jeg tenker å fortsette så lenge jeg ammer jeg..
Omega 3 er det uansett fornuftig å fortsette med.
Nå er jeg ingen sykepleier eller noe, men kan svare utifra hva som er blitt fortalt meg.:sparke:
Jordmora sa jeg kunne ta folat til glasset var tomt (man kan visst ikke få for mye folat, jeg tror kroppen kvitter seg med det overflødige??), og man burde ta tran/trankapsler nevnte hun (pga utviklingen av fosterets hjerne). :blunk:
Jeg har fortsatt med kosttilskudd gjennom hele svangerskapet.
Mariposa
08-06-2007, 12:18
[I]Jordmora sa jeg kunne ta folat til glasset var tomt (man kan visst ikke få for mye folat, jeg tror kroppen kvitter seg med det overflødige??), og man burde ta tran/trankapsler nevnte hun (pga utviklingen av fosterets hjerne). :blunk:
Det stemmer det Erika! Akkurat folsyre skiller nyrene ut om en skulle få overskudd i kroppen. Det er fordi folsyre er et B-vitamin som er vannløselig, og dermed kan skilles ut med annet vann. Vitamin C er et annet vannløselig vitamin.
Vitamin A og D er fettløselige vitaminer. Det betyr at et evt overskudd ikke blir skilt ut, men lagres i fettvevet i kroppen. Alt for store doser av disse vitaminene, er dermed ikke bra. Mange omega 3 produkter inneholder også vit D. Tar man ulike vitamintilskudd så kan det være greit å dobbeltsjekke at det ikke blir for mye vit A og D totalt sett, men sjansen for å få alt for mye er nokså liten altså! :D
Det stemmer det Erika! Akkurat folsyre skiller nyrene ut om en skulle få overskudd i kroppen. Det er fordi folsyre er et B-vitamin som er vannløselig, og dermed kan skilles ut med annet vann. Vitamin C er et annet vannløselig vitamin.
Vitamin A og D er fettløselige vitaminer. Det betyr at et evt overskudd ikke blir skilt ut, men lagres i fettvevet i kroppen. Alt for store doser av disse vitaminene, er dermed ikke bra. Mange omega 3 produkter inneholder også vit D. Tar man ulike vitamintilskudd så kan det være greit å dobbeltsjekke at det ikke blir for mye vit A og D totalt sett, men sjansen for å få alt for mye er nokså liten altså! :D
Da har jeg visst fått med meg noe fornuftig innimellom likevel, som i tillegg har festet seg oppi hodet. :fnis: Men, det var en veldig ok og nyttig forklaring du kom med! :jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.