Vis full versjon : Sjansen for svangerskaps forgiftning med nr 2 også?
Bluebell
12-06-2007, 23:47
Sist svangerskap så hadde jeg svangerskaps forgifting. Ble en det "løping" fra og til sykehuset med innleggelse osv.
De satte i gang fødselen også siden det ble bare verre ca 3 uker før termin.
Men nå lurer jeg egentlig på sjansene for og få det i dette svangerskapet også? Er det noe jeg bør være oppmerksom på?
Kan jeg be om hyppigere kontroller? eller er det ikke noe vits og tenkte på dette enda før helt på slutten?
Jeg syntes jo det var ikke akkurat så hyggelig opplevelse og det har vel gjort meg litt skremmt også. Selv om legene mente dette var ganske udramatisk da.
Slik jeg tolker det, så fikk du ikke svangerskapsforgiftning før litt ut i 3. trimester? Da er sjansene store for at du ikke får det denne gangen, særlig dersom blodtrykket ditt stabiliserte seg raskt etter fødselen. Men du bør vel kanskje få noen ekstra kontroller i 2. og 3. trimester, for å holde et øye med utviklingen.
Det står en del nyttig om dette her (http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2651). :-)
Bluebell
13-06-2007, 13:33
Takk for svar! det var godt og lese om.. ja det BT stabiliserte seg ganske fort etter fødselen, så da går det nok fint denne gang. Det står jo det er bare 5% sjanse og få det igjen.
Tingeling84
16-06-2007, 02:11
Så flott side! Nå er ikke jeg gravid igjen, men har tenkt en del på dette, hvis vi evt skulle bestemme oss for å få en til. Fikk sv.forgiftning kun med 2.mann
Tvillingjenta
17-06-2007, 22:09
HEI
Eg hadde svangerskapsforgiftning på nr en
fikk det ikkje på nr to
men dei sa at eg hadde høgarer rissiko å få det tilbake en noen som aldri har hatt det
tok en eks blodprøve i svangerskap nr to
*tiilii*
17-06-2007, 22:22
Jeg hadde også med nr. en, og nå som jeg venter nr. to, blir jeg fulgt tettere opp med UL kontroll med doppler. Skal til en nå i uke 22. Da skal de sjekke blodstrømningen i navlestrengen ol., hvor de visstnok allerede nå kan se om det "ligger an til" ny svg forgiftning. Skjønte det ikke helt, men jeg fikk nå beskjeden ved rutine UL i uke 19. Vet ikke om de vil ta flere kontroller i tillegg.
Tingeling84
17-06-2007, 22:54
Jeg hadde også med nr. en, og nå som jeg venter nr. to, blir jeg fulgt tettere opp med UL kontroll med doppler. Skal til en nå i uke 22. Da skal de sjekke blodstrømningen i navlestrengen ol., hvor de visstnok allerede nå kan se om det "ligger an til" ny svg forgiftning. Skjønte det ikke helt, men jeg fikk nå beskjeden ved rutine UL i uke 19. Vet ikke om de vil ta flere kontroller i tillegg.
De kan se det pga blodgjennomstrømningen til morkaka bl.a blir dårligere når en sv.forgiftning er på vei/holder på.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.