PDA

Vis full versjon : Fester hodet seg senere andre gangen?

Tidl. bruker
21-02-2003, 13:17
Jeg har hørt at hodet som regel fester seg senere for hvert svangerskap. Ved første svangerskap fikk jeg bekreftet at hodet var festet først 9 dager over terminen, og fødte 15 dager over.
Nå har jeg 3 uker igjen til termin, og fikk vite at babyen ligger langt nede, men hodet var ikke festet. Jeg merker godt at det har blitt tyngre i underlivet og at magen har sunket.

Kan jeg forvente at hodet fester seg snart? Eller kommer det til å feste seg sent, fordi det festet seg sent forrige gang?
Dere som har født flere ganger- festet hodet seg senere andre gangen enn første gangen? Hvor lang tid tok det fra du fikk vite at hodet var festet til fødselen startet?

Jeg håper hodet fester seg snart. Har hørt at det kan være farlig for barnet at vannet går før hodet er festet.

Tidligere Bruker
21-02-2003, 16:29
Det er mest vanlig at hodet fester seg tidligere ved første svangerskap.

Hos meg har aldri hodet festet seg. ;)
Jeg har gått med fosteret høyt, helt frem til fødsel. ;)

Tidlgere hevdet de at en skulle legge seg flatt om vannet går og hodet ikke er festet. Jordmor har sagt til meg at dette har de gått vekk i fra.
Så det medfører ikke noe sånn risiko for barnet.
Det er vel en viss fare for at navlestrengen kan følge med vannet, men det skjer uhyre sjelden.
Ligger barnet i seteleie, skal en også ringe ambulanse med en gang.
Ta en pratmed din jordmor om dette. ;)
Har fått inntrykk av at det sises litt forksjellig angående dette.
Men jeg har fått det brekreftet av 2 jordmødre, at det ikke er noen krise om vannet går, og hodet ikke er festet. ;)

Lykke til, Bille. :D

:klem:

anworren
22-02-2003, 20:16
Mi jordmor har bestemte meiningar om mykje, og meiner at dersom vatnet går før hodet er festa, skal ein legge seg ned. Her går eg, fire dagar over termin, og hodet er ikkje festa enno. Sist svangerskap var det i alle fall festa litt før fødsel, men det er visst ikkje uvanlig at det ikkje festar seg ved seinare svangerskap.

mamsen27
23-02-2003, 16:29
Hos meg festet hodet med begge seg ganske raskt.
De var festet seg noen uker før fødselen.

Cazandra
23-02-2003, 21:13
Somregel fester det seg senere eller ikke i det hele tatt!
Sarah Elise var ikke festet da vannet gikk, jeg ble litt engstelig og la meg ned. Lå også bak i bilen til Caz mannen inn til sykehuset.
Har jo hørt at det er liten sjanse for at navlestrengen skal gå rundt nakken...men tenkte HVIS!!!
Hadde ikke tilgitt meg for det :(

Gjør som du føler for!

Lurer på om denne krabaten fester seg:???:

T-29