Vis full versjon : Lite Lårbein (FEMUR)
Det er bare en ting jeg stusset på: Når jeg leser deres andre UL-mål her inne, finner jeg ut at nurket vårt har veldig lav FEMUR, eller lite lårbein, det er vel det det er.
17+5 hadde nurket bare 25, har faktisk ikke lest om noen her som har så lave mål når de er like langt på vei...
Leste jo om at lav FEMUR kan tyde på Downs syndrom, men da hade kanskje jordmor sagt noe? Hun nevnte ikke at hun så noe unormalt... Er ikke sånn at jeg IKKE vil ha et barn med Downs, men jeg vil jo vite om at er som det skal... Håper dere skjønner hva jeg mener...
Noen som kan berolige meg?
Hilsen, Beenie & :baby: 19+1
Linejenta
21-02-2003, 20:19
Vet ikke hva den "skal" være for å si det sånn.
Babyen min hadde iallefall FEMUR på 28 og da var jeg 18+0 ca...
Og det er jo ikke så mye mer+ at jeg var jo lenger på vei...
Kanskje dette var en "midlertidig" beroligelse???
Klem fra
Tidligere Bruker
21-02-2003, 20:20
Og hadde det vært unormalt, så hadde nok legen/jordmoren som foretok UL, sagt i fra til deg. ;)
Og du må også huske på at ikke alle målinger er riktige. ;)
:klem:
Jeg var 17+4 på min ultralyd, og gutten min sitt femurmål var 25. Legen sa at alt var i skjønneste orden, så dette har jeg ikke ofret en tanke.........
De øvrige målene var: BPD-45 og MAD-41
Tror ikke du skal bekymre deg, husk at alle babyer er forskjellige. Kanskje våre små ikke har anlegg for å bli over 2 meter høye :D
Tidl. bruker
22-02-2003, 01:06
Da jeg var gravid med datteren min, var jeg på ordinær UL i uke 19+2 (19+4 hvis du bruker 282 dagers- hjul).
Femur var da 28 mm, og jeg hørte det ble antydet at lårbeinet var litt kort. Men de sa ikke noe mer om dette.
Senere leste jeg i bladet "Bam" at kort lårbein kunne tyde på Downs syndrom. Jeg ble veldig bekymret, og hadde denne bekymringen i bakhodet resten av svangerskapet.
Datteren min er frisk, så det var en unødvendig bekymring.
Tror mange gravide blir bekymret etter å ha lest dette intervjuet med Sturla Eik Nes. Jeg skrev til og med et brev til ham, men turde aldri å sende det.
Var det forresten i dette intervjuet i "Bam" du fant dette med lårbeinet?
På min ultralyd var bitteliten 17+1 og femur var 24. Venninnen min fikk en helt frisk baby og femur var 25 på henne da hun var 17+1. Hvor lang skal den være?
Skal jeg begynne å bli beskymret nå også....? Var på ul på torsdag, var da 17+1 etter det jm mente (17+4 etter hva jeg mener) , og femur ble målt til 22... Hun sa at alt så bra ut, ikke noe galt å se. Hun tok seg ekstra god tid, fordi jeg har født et barn før med hjertefeil, og jeg va engstlig for et sykt barn igjen.
*Lolita*
22-02-2003, 07:23
min baby har alt for lange bein i forhold til andre og hode synes jeg!
Men pappaen har jo også lange bein så kanskje derfor?
Som gravid bekymrer vi oss for det meste. Sånn er det vel bare. Selv klarte jeg faktisk å bekymre meg en smule for at krabaten så ut til å ha så lange bein da vi var på UL - hele 32 i uke 18+5. Tror det var rekord i mai-klubben.... Har imidlertid slått meg til ro med at både jeg og samboer'n er lange mennesker (om enn ikke med spesielt lange bein...) og at fostre og babyer som alle oss andre er forskjellige!
Tuddelu og hei!
inger8mai
31-03-2003, 23:11
:) Jordmor som foretok ul sa at barn med down syndrom er kortlemmet, men ta det med ro... Ikke uroe deg for mye.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.