PDA

Vis full versjon : ..dere anbefalte meg å reise bort en stund..

Maline
02-09-2002, 11:47
Hei jenter!:)
Dere anbefalte meg å reise bort en stund...ref tidligere innlegg om problemene..

..jeg spurte dere om råd ca en uke før jeg reiste..jeg leste alle svarene jeg fikk av dere mange ganger! Igjen og igjen..
Kom i fellesskap med den lille familien min og dere at jeg faktisk skulle dra....bort fra lille Kasper og sambo..bort for å tenke klart..samle krefter, få ting på avstand.

Natten før jeg reiste, tittet jeg forsiktig inn på rommet der Kasper lå..full av rare følelser i meg...så han ligge der å sove..en nydelig liten gutt - hvisket ha det bra til han....og begynte nesten å tute!

Jeg ankom Spania med 2 foreldre som hentet meg på flyplassen (de er 5 uker i spania hvert år, så det var hos de jeg skulle bo)

Mamma er av den litt engstelige typen..tenker på ALT som kan skje (yepp! har arva mye etter henne! )
Så på vei fra flyplassen og innover i landet, viste de meg hvor det nye sykehuset var (!!!!?)......og de hadde skaffet tlf nr til ambulanse, brann og politi..i tilfelle noe skulle skje!
(ja ja tenkte jeg da jeg satt i bilen.......

For å gjøre en lang historie relativt kort, så følte jeg meg altså som en 5 åring denne uka!
(jeg er 30 altså..!);

* Da jeg skulle bade, fikk jeg beskjed om å ikke gå utover MOT bølgende...for de kunne jo skade magen min!...., og ikke måtte jeg gå for langt!

* Da jeg skulle sole meg så de helst at jeg lå under en parasoll de hadde med seg hver dag på stranda!

* De maset hele tiden på at DRIKK DRIKK DRIKK, Maline!!

* Jeg fikk KUN låne bilen bort til butikken på feltet der vi bor..for lenger var FARLIG!!

* Hver gang jeg badet, satt de begge å speidet utover vannet!..hallo!..jeg var ikke lenger uti enn til lårhøyde altså!!....

Og masse mer av sånt overnbeskyttende mas! (jeg måtte smile mange ganger..) For det VAR faktisk ok å bli passet på..og ikke selv se alle forpliktelser rundt omkring.

Rett før jeg reiste hadde vi samtale med søvnpedagen fra Oslo barne og Familie senter (de som skulle/skal hjelpe oss med søvn til Kasper)
Hver dag etter dette besøket har vi hatt samtaler med henne, det er sambo som har slitt hver natt med lille gutt...og hva tror dere resultatet har blitt?

* de første nettene våknet han mer enn 10 ganger hver natt, vi har et skjema som fylles ut hele tiden....på alt hva han gjør..fra mat til søvn.

De 2 siste nettene har han våknet kun 2 ganger, men falt til ro av seg selv uten at vi har måttet gå inn til han for å roe han ned.
Tidligere kavet han seg voldsomt opp hvis vi ikke tok han i vår seng og hvis vi lot han gråte mer enn 2 minutter.

Dette senteret bruker denne Ferber metoden/skrikemetoden..hverken noe mer eller mindre..så jeg er IKKE glad for regninga vi ble presentert....men men.....det er et råd til dere iallefall som sliter med søvn..at spar de pengene, for det ER faktisk skrikemetoden alt går ut på....først la han ligge i 3 min, deretter 7 min, så 10 min og lenger og lenger....slik har det pågått hele uka mens jeg var borte.

Han legger seg nå uten problem klokken 19.00 senest, og vi lar han ikke stå opp før 0600. De har funket de 2 siste nettene.
Og han får ikke lov å ligge i vår seng lenger....så i natt lå jeg ved siden av sambo for første gang på 1 år (nesten!)......uvant! Men koselig!

Det jeg gruet meg mest til da jeg kom hjem, var å se hans REAKSJON på at jeg hadde vært borte så lenge....
Huff..jeg gruet meg sånn!

..da jeg kom inn, sto svigermor med han på armen..jeg sa fosriktig hei!..deretter gjemte jeg meg bak døra..og tittet frem igjen; og han strakk armene sine etter meg!
Og fra da hang han etter meg i hele går..lekte meg gavene han hadde fått. Skikkelig kosete! DEILIG!!!!!!!!!..jeg ble så glad!!

Og da sambo hentet meg fikk jeg verdens lengste klem og suss..og tårene trillet nesten hos meg!......det føltes så godt.
Etter 3 døgn der nede i Spania begynte savnet å bygge seg opp noe voldsomt etter dem begge nemlig!

..vel..hva kan jeg konkludere med?

Vi har fått en bedre nattesøvn..tenker da på Kasper...om han våkner 2 ganger hver natt fremover, så er det helt ok, for tidligere var det opptil 10 ganger!

..når det gjelder følelsene mine ellers..så merker jeg jo innerst inne at jeg ikke er en sprudlende jente.....jeg kan fremdeles kjenne på tristheten (den forsvinner jo ikke bare etter en uke på ferie!..skulle bare mangle!. )
For dette året HAR vært en mega påkjenning av ulik art......men jeg får ta en dag av gangen, og tillate meg selv at slik er jeg nå..det er ikke bare solskinnsdager..og jeg skal starte med jobbingen av denne tristheten jeg mange ganger føler langt inne, rett etter at jeg har føda. For snart er det jo fødsel igjen!!

Og på torsdag skal jeg inn å snakke med jordmor om angsten for fødselen..ikke fødselen i seg selv, men revninga...for jeg ble som sagt ødelagt sist. Så jeg får en egen journal på akkurat dette.
Så det ser fint ut synes jeg....dagene fremover altså!

..så nå skal jeg lese nye innlegg her på SM, kose meg med litt kaffe, og snart legge med litt igjen.

Vi "tastes"!

..og så vil jeg passe på å gi en klem til dere som hjalp meg med å reise!..ta beslitningen altså...T A K K !!

:stakar:

Lille Persille
02-09-2002, 11:59
Har lurt på hvordan det gikk med deg...

Og det var godt å høre at det gikk så fint. Koselig med foreldre som bryr seg, men til tider forferdelig slitsomt.:latter:

En uke borte kan nok ikke endre alt, men det kan bli vendepunktet....

33+0:findag:

Tiddelibom
02-09-2002, 12:30
Takk for rapport. Fint du reiste! Høres ut som det var et lurt trekk for alles vedkommende. Godt å savne litt også, ikke sant?

Klem
Tiddelibom 32+4

Pope
02-09-2002, 13:17
Syntes det hørtes ut som en fin ferie, jeg....Deilig med noen som passer litt ekstra på oss i denne tiden. Og tenk å få lov til å bade nå...! *misunnelig*

Vedr soveproblem hos Kasper.....Min niese har hatt det samme problemet. Hun har vært plaget med voks i øret, og fikk satt inn et drenn for 1 år siden. Og har nå i ett år fått sovemedisin. Hun holdt på slite ut både min bror og svigerinne, ingen søvn, ikke overskudd til barn nr. 1 osv...Sovemedisinen har reddet deres nattesøvn.

Nå skal hun til ørelegen igjen og sette inn ett nytt drenn (det gml har falt ut), også starter de vel på avvening av denne sovemedisinen... Dette er i samråd med lege.

Godt å høre hvertfall at Kasper sover natten gjennom, det må jo være som om å komme til himmelen for dere begge 2.

Ellers Maline, vil jeg bare si at alle fødsler er forskjellige. Jeg skjønner at du er bekymret, men husk at nå har allerede Kasper vært å laget en "kanal", så det skal være lettere å få barn nr. 2 ut.. Dette iflg min JM.

Kos deg, Maline..så best du kan!

Klem fra Popsan

Malinmor
02-09-2002, 15:44
Kjære Maline!!! :)

Jeg er så glad for at allt har blitt så mye bedre:) Men du fikk meg til å bli så rørt og tårene mine rannt da jeg leste innlegget ditt:leiseg: :leiseg: Særlig da du skreiv om at du var innom å tittet på Kasper natten før du reiste og da du skreiv reaksjonen hans da du så han etter en uke:leiseg: :leiseg: Det er vel fordi jeg har Sebastian som er nesten like gammel som Kasper og så hele den senen forann meg:leiseg: Men jeg er ikke lei meg altså, jeg er bare glad, fordi allt gikk så bra for dere!!!!:D :D Også fikk jeg tårer i øynene når jeg leste at du og sambo lå i samme seng:leiseg: Fordi det var såååå korselig, og kanskje dere nå bestemmer dere for å prøve litt til;) Samboeren må også ha all skryt,han har sikkert også hatt det veldig tøft denne uka:uff: og nå ser dere gode resultater:) Har tenkt masse på dere alle sammen:) Og nå som det bare er noen uker igjen av sv.skapet så håper jeg at du føler deg vel og ikke plages med gravid plager:uff:

Godt å høre at mamman og pappan din har tatt så godt vare på deg, dette trengte du virkelig vennen:stakar: Og det er godt å være den som blir tatt vare på innimellom også;)

Masse gode :stakar: til deg og Kasper

Metteb
02-09-2002, 16:32
Vil først gi deg en :stakar: og si at det er godt å ha deg tilbake!
Godt å høre at ting er litt bedre enn når du dro.
Denne uka hadde du godt av!

Håper vi kan treffes igjen på et treff.

:baby: 34+3

pompers
02-09-2002, 16:37
Så hyggelig å høre at alt gikk bra Maline!!!

Jeg leste innlegget ditt før du reiste og tenkte en del på det men sendte ikke noe svar da jeg var enig i det alle de andre allerede hadde skrevet. Jeg har tenkt mye på deg den siste uken og håpet at du har hatt det bra og fått slappet av, og det høres det jo ut som du har fått gjort.:cool:

Jeg må si at jeg felte noen tårer når jeg leste innlegget ditt nå. Håper alt går bedre for dere alle sammen fremover.

:klem:Pompers

I am
02-09-2002, 16:47
:klapp: Bravo Maline! :klapp:
Så fint å høre om ferien din! Godt å høre at ting begynner å falle på plass hjemme, med sambo og nattesøvn.
Lykke til fremover!

Klem fra I am

Puncky
02-09-2002, 18:12
Så flott Maline, at du hadde det fint på ferie!

Håper det ordner seg for dere alle tre (snart fire) og at du har fått samlet litt nye krefter....

Lykke til!

Gode :stakar: fra Puncky (35+3)

Ramgad
02-09-2002, 18:18
Godt å få litt avstand til tingene, Maline. Velkommen hjem til roligere tilstander. Godt at Kasper sover mer og at du har funnet litt mer av mannen din!

*Trixie*
02-09-2002, 18:46
Så bra at alt retta seg litt iallefall da. Reiste jo vekk en ukes tid selv jeg da, var ganske deilig, men er enig det kan bli litt mye masing fra overivrige foreldre noen ganger, men de mener det vel bare godt da. :) Lykke til videre, og stå på!!!!

MayaM
02-09-2002, 20:35
Så flott at det går bedre med dere alle sammen nå! Har ventet i spenning på hvordan det stod til!

Og husk at en må ta en dag om gangen, og at store små skritt fører også til målet!

Verdande
02-09-2002, 21:07
Har tenkt på deg.....

Bra at livet har rettet seg noe, og at du og din kjære savnet hverandre. Dere har noe å bygge på!

Nå håper je dere får og tar i mot hjelp, enten det nå er fra familie eller helsevesenet og at du en dag blir gald og sprudlende igjen!

Klem fra Verdande

Karius
02-09-2002, 21:21
Velkommen hjem igjen. Så godt å høre at du har hatt en deilig og velfortjent hvil:)

Det er utrolig hva litt tid fra hveradre gjør ikke sannt?

uansett så har det gagnet dere alle 3 at du reiste på ferie;)

:findag:

K@trine
03-09-2002, 01:56
Så bra at du har fått kost deg litt på ferie. Det kan være litt slitsomt med foreldre, men allikevel så er det veldig godt å se at det er noen som virkelig bryr seg om deg! Så bra at ting var som de var når du kom hjem da? Det er bra at ting forandret seg litt hjemme hos dere. Selv om det kanskje er langt igjen, så er det hvertfall en bra begynnelse og det tyder på at ting faktisk kan bedre seg MYE hjemme hos dere.
Jeg må si jeg blir helt rørt når jeg har lest alle svara du har fått fra jentene her inne på dette innlegget og det andre, det virker som om det er mange som virkelig bryr seg om folk som de aldri har sett før. Det er jo kjempeflott!
Lykke til og kos deg masse med Kasper og Sambo!
Masse :klem: :klem: :klem: :klem: :klem: fra BigMama 34+5;)

Helen
03-09-2002, 14:44
Har tenkt på dere denne uka! Så deilig at du har hatt det fint og at det var en positiv utvikling med Kasper! Dette fortjener du!:)

Ta vare på den lille familien din, som snart blir større!

Sees vi på treff i kveld?

Klem Helen og lille gullet:baby: (:birth: 16/10)

Elma
03-09-2002, 17:15
Godt å høre at du ser litt lysere på ting nå, Maline! :)

Har en veninne med sønn på 17 mnd som sliter med akkurat samme søvnvansker som Kasper. De holder på å tørne. :gal2:

Flott at det ser ut til å funke med Kasper - tror jeg skal ringe henne og be dem holde ut litt skriking noen dager....

Når det gjelder tristheten din, så prøv å få snakke med noen nå før babyen kommer, og du får mer enn nok med å prioritere deg selv sist - som vanlig. ;)